احتمال روی کار آمدن رئیس جمهوری از حزب راست افراطی در اتریش

احتمال روی کار آمدن رئیس جمهوری از حزب راست افراطی در اتریش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری اتریش یکشنبه ۲۲ مه برگزار می شود.

آگهی

دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری اتریش یکشنبه ۲۲ مه برگزار می شود. امکان بالای پیروزی نوربرت هوفر، نامزد حزب آزادی، جریان سیاسی راست افراطی این کشور در این انتخابات بسیار بالاست. برخی تحلیلگران از وقوع یک «انقلاب سیاسی» در اتریش و حتی اروپا سخن می گویند.

در صورت به قدرت رسیدن نوربرت هوفر، این نخستین بار در اروپا خواهد بود که یک نامزد راست گرای افراطی با رای مستقیم مردم به ریاست یک دولت می رسد. ریاست جمهوری در اتریش یک مقام عمدتا تشریفاتی است؛ با این حال رئیس جمهوری امکان انحلال پارلمان و انتخاب نخست وزیر را دارد.

در دور نخست انتخابات که در بیست و چهارم آوریل برگزار شد، نوربرت هوفر، نامزد حزب آزادی بیش از ۳۶ درصد آراء را به دست آورد. نامزدهای احزاب سوسیال دموکرات و راست میانه مردمی هر کدام با کسب حدود ۱۱ درصد آرا، حذف شدند.

هنس روشر، تحلیلگر سیاسی درباره پیروزی احتمالی نامزد حزب راست افراطی می گوید: «در صورتی که دولت بخواهد مالیات ها را افزایش دهد و یا سیاست هایی خاص در برابر پناهجویان اتخاد کند و یا حتی اگر در طول یک سال نتواند برای کاهش بیکاری سیاست مشخصی در پیش بگیرد، خود هوفر اعلام کرده که این زمانی خواهد بود که دولت را منحل می کند و البته شاهد اعتراض و اعتصاب هایی خواهیم بود.»

تنها رقیب هوفر در این انتخابات الکساندر وان در بلن، نامزد مستقل نزدیک به حزب سبزهای اتریش است که در دور نخست بیش از ۲۱ درصد آراء را کسب کرد. او امید دارد که مخالفان حزب راست افراطی در انتخابات روز یکشنبه متحد شوند و بتوانند نتیجه را تغییر دهند.

هنس روشر، درباره طیف رای دهندگان به نوربرت هوفر می گوید: «رای دهندگان به حزب آزادی همه راستگرای افراطی نیستند. آنها افرادی هستند که از سیاستهای حزب حاکم که چندان موفقیتی نداشته به ستوه آمده و خسته شده اند. افزایش نرخ بیکاری، گرانی بی رویه کالاها و البته هجوم پناهجویان.»

بر اساس آمار، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار اتریشی در انتخابات روز یکشنبه این کشور حق مشارکت دارند. نتایج آخرین نظرسنجی ها حاکی از رقابت شانه به شانه هوفر و وان در بلن است. انتخاباتی که نتیجه آن می تواند پیامی مهم برای اروپا باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فان در بلن، آخرین امید مخالفان راستگرایان افراطی در اتریش

نوربرت هوفر، رهبر حزب راست افراطی اتریش کیست؟

صدراعظم سابق اتریش به اتهام «بیان اظهارات نادرست» در پرونده فساد به دادگاه احضار شد