نمایشِ آثار «گرانترین هنرمند زنده جهان» در لندن

نمایشِ آثار «گرانترین هنرمند زنده جهان» در لندن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«میمون بادکنکی آبی» ساخته «جف کونز» در گالری «نیوپورت استریت لندن» به نمایش درآمده یکی از کارهای درخشان نمایشگاه «اکنون» است، نمایشگاهی که گزیده ای از ۳۵ سال فعالیت این هنرمند آمریکایی در آن به نمایش

آگهی

«میمون بادکنکی آبی» ساخته «جف کونز» در گالری «نیوپورت استریت لندن» به نمایش درآمده یکی از کارهای درخشان نمایشگاه «اکنون» است، نمایشگاهی که گزیده ای از ۳۵ سال فعالیت این هنرمند آمریکایی در آن به نمایش درآمده است.

«جف کونز»، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ وقتی مجسمه «سگ بادکنکی» اش به قیمت ۵۸.۴ میلیون دلار فروخته شد، «گرانترین هنرمند زنده جهان» لقب گرفت. «هیو آلن»، سرپرست ارشد این نمایشگاه درباره منبع الهام این اثر می گوید: «این هنرمند مجذوب رابطه این ایده (مجسمه بادکنکی) با آدمی است. ما نفس می کشیم، که برای او استعاره ای از زندگی است، و بازدَم داریم که استعاره مرگ است و ایده این کار از اینجا می آید.»

دو حجم بزرگ دیگر این نمایشگاه عبارتند از «کاسه تخم مرغ صورتی» و «خمیر بازی»، که دومی، بازآفرینی هنرمند است از روی کُپه خمیربازی پسر کوچکش. «اِستل لووات»، منتقد هنری درباره تأثیر این مجسمه ها بر مخاطب می گوید: «مجموعه مجسمه های بچگی، می خواهد ما را به یاد اولین ارتباطهایمان بیاندازد، دست ساخته هایمان با خمیربازی و گِل. حس وَرز دادنِ گل و خمیر با دستهای کثیف، حس جدی بودنِ زیاد را از ما می گیرد و می گوید: “ببین همه چیز و هر چیز هنر است.“»

جاروبرقی های نصب شده روی دیوار و اشیای غوطه ور در آکریلیک هم جزو این مجموعه است. اینها یادگارهای دورانی است که «جف کونز» فروشنده لوازم خانگی بوده است. گرچه هرکسی اینها را هنر به حساب نمی آورد. اما «هیو آلن» که در اینباره نظر دیگری دارد می گوید: «چنانکه فرانسیس بیکن می گفت: “هنر، یعنی فکر کردن دائم به زندگی. و این هم هنر زندگی مُدرن است. اما موضوعش زندگی است و گاهی هضم اینکه چه چیزی هنر است برای مردم سخت است. تابلوی «دوشیزگان آوینیون» پیکاسو هم در ابتدا همه را شوکه کرد.»

هنر «جف کونز» که گاه بر نکات ژرف درنگ می کند، پیش پا افتادگیِ زندگی روزانه را هم بازتاب می دهد. چنانکه «نُرمن رُزنتال» منتقد هنری درباره آثار او گفته است: «آنها نمادهای پذیرشِ شادمانه فرهنگ آمریکایی» هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟