انتخابات ریاست جمهوری اتریش: انتظار تا صبح روز بعد

انتخابات ریاست جمهوری اتریش: انتظار تا صبح روز بعد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رقابت بین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اتریش بقدری نزدیک است که ساعاتی پس از پایان رای گیری، همچنان مشخص نیست کدام یک از دو نامزد پیروز خواهد…

آگهی

رقابت بین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اتریش بقدری نزدیک است که ساعاتی پس از پایان رای گیری، همچنان مشخص نیست کدام یک از دو نامزد پیروز خواهد شد.

نظرسنجی از رای دهندگان حاکی از فاصله نزدیک دو نامزد است. بر اساس این نظرسنجیها نوربرت هوفر از حزب ملی گرای آزادی با اختلاف حدود یک یا دو درصد پیشتاز است. آقای هوفر اندکی بیشتر از ۵۰ درصد آرای مورد نیاز را به دست آورده است و رای الکساندر فان در بلن، رقیب او اندکی کمتر از ۵۰ درصد است.

به دلیل فاصله نزدیک دو رقیب، پیش از شمارش آرای کسانی که از طریق پست رای داده اند، اعلام پیروزی هر یک از دو نامزد فعلا ممکن نیست و باید منتظر شمارش آرا ماند. انتظار می رود که نتیجه نهایی صبح روز دوشنبه اعلام شود.

نوربرت هوفر گفت: «هیچکس دوست نداشت کار به اینجا بکشد. ما می خواستیم امشب خواب راحتی داشته باشیم. اما حالا باید تا فردا صبر کنیم. رقابت بسیار نزدیک است. من مدت طولانی سیاستمدار بوده ام اما هیچوقت شبی مثل امشب را تجربه نکرده بودم. فقط می توانم بگویم صرف نظر از اینکه چه کسی امروز پیروز می شود، اتریش باید متحد شود.»

آقای فان در بلن می گوید: «در دو هفته گذشته در میان رای دهندگان جنب و جوشی حاکم بوده است. موسیقیدانها، هنرپیشه و همه مردم از پیشه ها و پیشینه های مختلف حمایت خودشان از من را به نمایش گذاشتند. این اتفاق بسیار سودمند بود و از همه تشکر می کنم.»

پیروزی احتمالی نوربرت هوفر به این معنی خواهد بود که برای اولین بار یک فرد راستگرای افراطی به رهبری یک کشور اتحادیه اروپا برگزیده می شود.

آقای هوفر توانست در دور اول انتخابات با کسب ۳۵ درصد آرا پیشتاز شود، اما ائتلاف مخالفان راستگرایان به حمایت یکپارچه از الکساندر فان در بلن برخاستند تا اجازه ندهند یک راستگرای افراطی رهبر کشور شود.

در سال گذشته میلادی بیش از نود هزار نفر که معادل حدود یک درصد جمعیت اتریش است در این کشور درخواست پناهندگی کردند و کنترل مهاجران یکی از اصلی ترین وعده های انتخاباتی آقای هوفر بوده است.

رئیس جمهوری اتریش بعنوان دارنده یک مقام تشریفاتی، نقش چندانی در اداره کشور ندارد اما اجازه دارد که در صورت تشخیص، دولت را منحل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت شانه به شانۀ نامزدهای مستقل و راستگرا در اتریش

فان در بلن، آخرین امید مخالفان راستگرایان افراطی در اتریش

نوربرت هوفر، رهبر حزب راست افراطی اتریش کیست؟