نگاهی به اهمیت سفر باراک اوباما به ژاپن

نگاهی به اهمیت سفر باراک اوباما به ژاپن
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شینزو آبه٬ نخست وزیر ژاپن٬ در حاشیه نشست گروه ۷ میزبان باراک اوباما است.

آگهی

شینزو آبه٬ نخست وزیر ژاپن٬ در حاشیه نشست گروه ۷ میزبان باراک اوباما است. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سفر خداحافظی خود به آسیای شرقی پس از ویتنام به ژاپن رفته است.

تلاش واشنگتن برای تقویت روابط و افزایش نفوذ در این منطقه نارضایتی پکن را به همراه داشته است.

اوباما سال گذشته در جریان سفر نخست وزیر ژاپن به آمریکا روابط بین دو کشور را اینگونه توصیف کرد: «به من گفتند در فرهنگ ژاپنی اصطلاحی است که به درستی بیانگر روابط بین ما است: با و برای یکدیگر.»

جمله ای که در آن زمان نیز بار دیگر مهر تاییدی شد بر اهمیت روابط و منافع مشترک اقتصادی٬ امنیتی و استراتژیک این دو دشمن پیشین و متحد کنونی و عملا نگرانی و خشم بزرگ ترین قدرت منطقه چین را بر انگیخت.

باراک اوباما مایل است در جریان این سفر و پیش از پایان دوران ریاست جهموری خود مسیر اجرای پیمان تجارت آزاد (شراکت فرااقیانوسیه) را هموار کند. پیمانی که بدون حضور چین٬ سه ماه پیش و پس از ۵ سال مذاکره به امضا ۱۲ کشور رسید.

جزایر مورد مناقشه در دریای چین٬ همچنین تغییر سیاست های دفاعی ژاپن از جمله موضوعات مورد بحث رهبران آمریکا و ژاپن در جریان این سفر است. مباحثی که بی تردید موشکافانه توسط مقامات چین دنبال خواهد شد.

اما اگر نگوییم مهم ترین دست کم رسانه ای ترین بخش از سفر اوباما به ژاپن بازدید از شهر هیروشیما است. او که نخستین رئیس جمهوری آمریکا است که در دوره مسئولیت خود، به این شهر سفر می کند٬ گفته که از طرف آمریکا بابت بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در دوران جنگ جهانی دوم عذر خواهی نخواهد کرد: «نه، [عذر خواهی نمی کنم] زیرا باید پذیرفت که در بحبوحه جنگ رهبران تصمیم های زیاد و گوناگونی می گیرند. و من می دانم که هر رهبری تصمیم های خیلی دشواری می گیرد٬ به ویژه در زمان جنگ.»

باراک اوباما خاطر نشان کرده است که این وظیفه مورخان و تاریخ نویسان است که این تصمیم ها را زیر سؤال ببرند و پاسخی برای آنها بیابند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوباما از هیروشیما بازدید می کند

مجموعه ژاپنی «فوتبالیست‌ها» پس از ۴۳ سال به پایان رسید

بحران ازدواج در ژاپن؛ نام همه ژاپنی‌ها ظرف ۵ قرن آینده یکسان می‌شود