آغاز نشست سالانه گروه جی ۷ در ژاپن

آغاز نشست سالانه گروه جی ۷ در ژاپن
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نشست سالانه گروه موسوم به «جی هفت» متشکل از رهبران هفت کشور صنعتی جهان روز پنجشنبه در منطقه «ایسه شیما» در ژاپن آغاز به کار کرد.

آگهی

نشست سالانه گروه موسوم به «جی هفت» متشکل از رهبران هفت کشور صنعتی جهان روز پنجشنبه در منطقه «ایسه شیما» در ژاپن آغاز به کار کرد.

در نشست امسال علاوه بر رهبران کشورهای ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ژاپن و کانادا، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز حضور دارد.

این نشست صبح پنجشنبه، پس از استقبال شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از میهمانان در معبد بزرگ ایسه، از مکانهای مقدس مذهب شینتو رسما آغاز به کار کرد.

اگرچه در نشست گروه هفت موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، گرمایش زمین، تجارت آزاد فراقاره ای و یافتن راههایی برای حفظ و نجات میراث فرهنگی از تهدیدات جنگی و تخریب تروریستها مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد اما به گفته جیمز فرنی، خبرنگار یورونیوز عمده ترین موضوعات مورد بحث مربوط به کشورهایی است که به این نشست دعوت نشده اند.

او می گوید: «امروز اولین روز از نشست گروه ۷ در ژاپن است و رهبران بیشتر در گفتگوهایشان به موضوعات اقتصاد جهانی می پردازند. یکی از نگرانی های آنها کاهش رشد اقتصاد چین است، کشوری که برای بیش از دو دهه رشدی انفجاری را تجربه کرد. ژاپن تلاش می کند تا دیگر کشورها را در زمینه ضرورت سرمایه گذاری بیشتر برای تقویت اقتصاد متقاعد کند اما برخی پیش از این در این زمینه اظهار مخالفت کرده اند، از جمله آلمان؛ که استدلال می کرد با توجه به آنچه در دوران بحران در منطقه یورو انجام داده، دیگر نمی توانند بیش از این هزینه کنند. درنهایت در حوزه سیاست خارجی سوال این است که چگونه جی ۷ می تواند در بحران های کلیدی مانند اوکراین و سوریه به موفقیت برسد آنهم درحالیکه روسیه حتی یک صندلی در این نشست ندارد. دولت ژاپن نیز به دنبال دست یافتن به یک بیانیه محکم در موضوعاتی همچون ادعاهای چین در برخی از مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین است. به این ترتیب اگرچه چین جزو میهمانان این نشست نیست اما موضوعات مربوط به این کشور از مهمترین موضوعات در دستور کار است.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که به ویتنام سفر کرده بود برای حضور در این نشست چهارشنبه شب وارد ژاپن شد. این نخستین بار از زمان پایان جنگ جهانی دوم و بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی است که یک رئیس جمهور آمریکا به ژاپن سفر می کند.

پیش از این جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی در دیداری غیرمنتظره و بی سابقه برای نخستین بار به شهر هیروشیما سفر کرد.

رهبران دو کشور آمریکا و ژاپن چهارشنبه شب در دیداری کوتاه بر سر همکاریهای نظامی و اقتصادی مشترک و همچنین سرنوشت سرباز آمریکایی که به اتهام تجاوز به یک دختر ژاپنی در بازداشت بسر می برد، گفت و گو کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروه هفت نشست دو روزۀ خود را در ژاپن آغاز کرد

زلنسکی با هواپیمای فرانسه وارد ژاپن شد؛ گروه هفت: با «اقتصاد قهری» هر کشوری مقابله می‌کنیم

معترضان ژاپنی ماهیت گروه ۷ را زیر سوال بردند؛ «نه به نشست امپریالیستی جی هفت»