«بوسه» ۳۲ هزار یورویی دولت محافظه کار مجارستان برای افزایش زاد و ولد

«بوسه» ۳۲ هزار یورویی دولت محافظه کار مجارستان برای افزایش زاد و ولد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مجارستان با رشد منفی جمعیت روبروست.

مجارستان با رشد منفی جمعیت روبروست. دولت محافظه کار ویکتور اوربان سیاست جدیدی برای حمایت از خانواده در پیش گرفته است: زوجهایی که تعهد کنند طی ده سال زندگی زناشویی، سه فرزند به دنیا می آورند، از کمک مالی معادل ۳۲ هزار یورو برخوردار می شوند. طبق برنامه دولت، تنها خانواده هایی که قصد دارند پس از تولد فرزند سوم آپارتمان جدیدی بخردند یا خانه جدید بسازند این کمک هزینه را دریافت می کنند. سیاستهای دولت دست راستی مجارستان از نظر عده ای کمک بزرگی به طبقه متوسط به حساب می آید، و از دید گروهی هم تعرض به حریم خصوصی خانواده هاست، زیرا دولت نباید برای تعداد فرزندان مردم مقررات تعیین کند.

در مدرسه شهر کوچک اوتوموش در مجارستان از کلاسهای پرازدحام خبری نیست. تعداد دانش آموزان کلاسهای این مدرسه مانند جاهای دیگر در مجارستان بسیار کم است. علتش هم کاهش میزان زاد و ولد در کل کشور است. آموزش کاتولیک سعی کرده جلوی بسته شدن مدارس این شهر کوچک را بگیرد. رشد منفی جمعیت در مجارستان به گونه ای است که در اوایل سال جاری میلادی کل جمعیت کشور کمتر از ۱۰ میلیون نفر بود.

ایستوان دوبو، شهردار شهر اوتوموش می گوید که تعداد دانش آموزان این مدرسه از سال ۲۰۱۵ تاکنون تقریبا نصف شده است. وی خاطره ای شخصی از دوران کودکی اش را به یاد می آورد و می گوید: «بیست سال پیش، زمانی که من به مدرسه می رفتم، هر کلاس این مدرسه بیش از ۱۰ دانش آموز داشت. اما امروز تعداد دانش آموزان در هر کلاس بطور متوسط شش تا هفت نفر است. در یک گروه سنی خاص برای یک کلاس فقط سه دانش آموز [در مدرسه] داریم. در گروه سنی دیگر اصلا دانش آموز نداریم.»

روستاهای مجارستان از جمعیت خالی می شود، جوانان کشور را ترک می کنند، خانواده ها کمتر فرزند به دنیا می آورند. چطور باید این روند را متوقف کرد؟ ایجاد شغل بیشتر؟ دستمزد بیشتر؟ مزایای بیشتر برای خانواده ها؟ دولت مجارستان راه حلی برای افزایش زاد و ولد در کشور در نظر گرفته است.

«سیاست جدید حمایت از خانواده به ما امکان می دهد که رؤیایمان را تحقق ببخشیم»

در جنوب مجارستان، در نزدیکی شهر سگت با خانواده گوتا دیدار می کنیم: خانواده ای با درآمد متوسط، دو فرزند، پدری که مکانیک ارتش است و مادری که در بخش اداری دانشگاه کار می کند. آنها یکی از اولین خانواده هایی هستند که از سیاست جدید دولت در حمایت از خانواده ها بهره می برند. خانواده گوتا برای به دنیا آوردن فرزند سوم و تحقق رؤیای خود قرار است ۱۰ میلیون فورینت مجارستان دریافت کند.

ده میلیون فورینت حدود ۳۲ هزار یورو است. این مقدار در مقایسه با در آمد متوسط ۸۰۰ یورو در ماه، بسیار سخاوتمندانه به نظر می رسد. اما طبق برنامه دولت برای حمایت از خانوداده، تنها خانواده هایی که قصد دارند آپارتمان جدیدی بخرند یا خانه جدیدی بسازند می توانند این مبلغ را دریافت کنند.

خانواده گوتا در خانه ای به مساحت ۶۰ مترمربع زندگی می کند. اگر فرزند سومی به دنیا بیاورند فضای خانه تنگ می شود. برای درآمد اضافی، گابور پدر خانواده داوطلب رفتن به افغانستان شد، اما در نهایت شاید سیاست جدید دولت برای حمایت از خانواده وضعیت زندگی خانوادگی شان را تغییر دهد.

مادر خانواده می گوید:«رؤیای ما این است که خانه ای داشته باشیم با باغچه، و رؤیای دیگرمان هم داشتن فرزند سوم است. این سیاست جدید حمایت از خانواده به ما امکان می دهد که رؤیایمان را تحقق ببخشیم و فرزند سوممان را به دنیا بیاوریم.»

دولت، سیاست واضحی دارد. به خانواده ها می گوید به ما قول بدهید که بچه دار می شوید، و به شما پول می دهیم. زوج هایی که تعهد کنند بچه دار می شوند تا زمانی که زندگی زناشویی را ادامه می دهند، می توانند کمک هزینه دریافت کنند. زوجها چهار سال وقت دارند که فرزند اول را به دنیا بیاوردند، هشت سال برای دو فرزند، و ده سال برای سه فرزند وقت دارند.

اما خانواده ها برای برخورداری از این پول چه شرایطی را باید برآورده کنند؟ چند شرط وجود دارد: خانواده باید زمین را با پول خودش بخرد، زن و مرد باید هر دو شاغل باشند و لازم است که بیمه تأمین اجتماعی را هم مرتب پرداخت کرده باشند.

برنامه حساب شده سیاسی؟

سیاستهای حمایت از خانواده مثلا توسعه مهد کودک ها، یکی از برنامه های اصلی حزب فیدش، حزب حاکم است. هر سال از طریق معافیتهای مالیاتی حدود یک میلیارد یورو به حمایت از خانواده ها اختصاص پیدا داده می شود، و در بودجه هر سال هم حدود نیم میلیارد یورو برای مسکن خانواده ها در نظر گرفته شده ست.

کاتالین نواک، وزیر خانواده مجارستان رسما خواستار تسهیلاتی برای تطبیق شرایط کار و نیازهای خانواده است. در مجارستان در مقایسه با کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، تعداد مادران شاغلی که فرزند زیر شش سال دارند، کم است و سیاست سه فرزند هم لزوما این وضعیت را تغییر نخواهد داد.

وزیر خانواده مجارستان می گوید: «از نظر جمعیت در ۳۴ سال گذشته رشد منفی داشته ایم، پاسخ ما به این مشکل مهاجرت نیست بلکه منابع داخلی داریم که باید به آنها توجه شود. چهار درصد تولید ناخالص داخلی را به حمایت از خانواده اختصاص دادیم که از میانگین سازمان همکاری اقصادی و توسعه که ۲.۵۵ درصد است بیشتر است.»

قیمت بالای مسکن به نابرابری اجتماعی دامن می زند

بسته ده میلیون فورینتی برای افزایش زاد و ولد CSOK نام دارد که در زبان مجار به معنای «بوسه» است. اما چه کسی از این «بوسه» دولت برخوردار می شود؟ این کمک هزینه به فقرا و افراد بیکار داده نمی شود. بلکه برای طبقه متوسط و طبقات بالا در نظر گرفته شده است. در واقع دولت مجارستان به مهاجران می گوید «نه» و به نوزادان مجار می گوید: «آری».

پتر کرکو، تحلیلگر سیاسی در این باره می گوید: «باید موضوع را در بافت سیاسی اش بررسی کنیم: مهمترین دلیل برای این تصمیم دولت راضی نگه داشتن بخش اصلی کسانی است که به دولت رأی دادند. اما اگر فقط هدف تغییر وضعیت جمعیتی باشد، این حمایت مالی کافی نیست.»

ده میلیون فورینت برای سه فرزند، تأثیر اقتصادی این سیاست چیست؟ پتر گرگلی، کارشناس بازارهای مالی در این باره می گوید: «تأثیر منفی اش کم نیست: اگر نخواهید سه فرزند داشته باشید، باز هم باید چوب این سیاست را بخورید زیرا قیمت املاک بالا رفته است. یک شبه قیمت املاک بین ده تا بیست درصد بالا رفت. در نتیجه برای کسانی که از دولت کمک هزینه نمی گیرند مشکل بزرگی ایجاد شده است.»

«تا وقتی دولت عوض نشده، فرزند به دنیا نمی آورم»

سوزانا سیمون هنرمند جوانی است که در شبکه های اجتماعی مجارستان سروصدایی به راه انداخته است. این عکاس به شدت با سیاست های پوپولیستی دولت ویکتور اوربان و کمک هزینه ای که برای افزایش زاد و ولد در نظر گرفته، مخالف است. سلاح او اعتراض است: قلمی سرخ به رنگ خون، شکم برهنه و شعاری محکم: «تا وقتی دولت عوض نشده، فرزندی به دنیا نمی آورم.»

فمینستها هم به او پیوستند، در عرض مدت کوتاهی سوزانا عکسهای اقدام نمایشی خود را در یکی از گالری های بوداپست به معرض دید عموم گذاشت.

او دلیل اصلی اعترضش را اینگونه توضیح می دهد: «مردم باید از این سیاست تحقیرآمیز که به ما دستور می دهد چند فرزند باید داشته باشیم آگاه باشند. چرا سیاست پیشه ها در کاری که به انها مربوط نیست دخالت می کنند؟ این حریم خصوصی ماست و آنها نباید برای تعداد فرزندانمان مقررات تعیین کنند.»

سوزانا در ادامه می گوید: «واکنشهای مختلفی دیدم که هم مثبت بود و هم منفی. اما بیشتر منفی بود: بعضی ها عکس های تکان دهنده ای فرستادند و با ایمیل هم کلی بد و بیراه شنیدم مثلا یکی برای من نوشته بود: مردمی که از نژاد تو هستند نباید بچه به دنیا بیاورند.»

پول گرفتن برای صاحب فرزند شدن ایده خوبی است یا نه؟ برای برخی از خانواده ها با درآمد متوسط کمک بزرگی است. اما برای کسانی که در این برنامه ده میلیون فورینتی شرکت می کنند خطری هم وجود دارد: پیغام دولت روشن است یا بچه درست کنید یا پول را پس بدهید.

>

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها