دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۸ خرداد آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا قرار است انتخابات رئیس مجلس و سایر اعضای هیات رئیسه یکشنبه نهم خرداد برگزار شود. به نظر می‌رسد، چگونگی رقابت میان محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و علی‌ لاریجانی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس، نشانگر وزن هریک از دو جریان‌ سیاسی اصلی در مجلس باشد.

در جریان برگزاری افتتاحیه مجلس، علاوه بر ۲۶۵ نماینده، شمار زیادی از مقام‌های بلندپایه دولتی و نظامی ایران، از جمله حسن روحانی، اکبر هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی، احمد جنتی و سرلشگر فیروزآبادی هم حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، پیام رهبر ایران به نمایندگان خوانده شد. علی خامنه‌ای از مجلس دهم خواسته است تا «اقتصاد مقاوم» و «فرهنگ اسلامی» را به عنوان دو اولویت فوری خود را شناخته و «سنگری در برابر افزون‌خواهی گستاخانه استکبار» بسازند.

#Iran new parliament swears inpic.twitter.com/Xj20dCcGb6

— Sobhan Hassanvand (@Hassanvand) May 28, 2016

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، تا زمان انتخاب هیات رئیسه، یک هیات رئیسه سنی متشکل از مسن‌ترین و جوان‌ترین نماینگان، جلسات را اداره خواهد کرد. به این ترتیب، عبدالرضا هاشم‌زائی نماینده تهران متولد ۱۳۲۳ به عنوان رئیس، سیدمصطفی ذوالقدر نماینده میناب متولد ۱۳۲۵ به عنوان نایب رئیس، سیده فاطمه حسینی نماینده تهران متولد ۱۳۶۴و سمیه محمودی نماینده شهرضا، متولد ۱۳۶۳ به عنوان دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس دهم، مسئولیت موقت مدیریت جلسات، از جمله مراسم تحلیف را برعهده دارند.

آغاز نخستین جلسه مجلس دهم؛ هیات رئیسه سنی جلسه را اداره می کند pic.twitter.com/a6cUGphmEM

— euronews فارسی (@euronews_pe) 28 mai 2016

قرار است در جریان جلسه نخست مجلس، اعتبارنامه نمایندگان توسط کمیسیون‌هایی که به قید قرعه و با حضور همه منتخبان حاضر تشکیل می‌شود، بررسی گردد. پیشتر شماری از نمایندگان هر دو جناح در اعتراض به تصمیم شورای نگهبان بر ابطال آرای منتخب سوم اصفهان، خواستار بررسی اعتبارنامه مینو خالقی در مجلس شده بودند؛ امری که دست‌کم تاکنون عملی نشده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود به مناسب افتتاح مجلس، از عملکرد دولت خود در حوزه‌های سیاست خاجی و اقتصاد دفاع کرد و خواستار تعامل بیشتر قوه مجریه و مقننه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟

پلیس ایران دور جدید سخت‌گیری‌ها برای حجاب اجباری را آغاز کرد

ایران یک کشتی «مرتبط با اسرائیل» را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد