بحران ناتمام در لیبی

بحران ناتمام در لیبی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی کشور لیبی به یکی از راه هایی اصلی برای عبور پناهجویان به مقصد اروپا تبدیل شده است.

آگهی

گزارش تفصیلی

کشور لیبی به یکی از راه هایی اصلی برای عبور پناهجویان به مقصد اروپا تبدیل شده است. با بسته شدن راه های مرزی بالکان و دریای اژه اگرچه این کشور مسیری پرخطر بشمار می رود اما تنها راه باقیمانده برای صدها هزار نفری است که از کشورهای آفریقا می خواهند بگریزند و مسیر اروپا را در پیش گیرند.

قدرت سیاسی در لیبی بین غرب و شرق این کشور تقسیم شده است و دراین کشور یک حاکمیت دوگانه برقرار است. فائز السراج در غرب ریاست دولت وفاق ملی را بر عهده دارد که از حمایت جامعه بین المللی برخوردار است و ژنرال خلیفه حفتر که در شرق لیبی حاکمیت می کند و از حامیان دولت سابق در تبروک بوده است. در این میان نیز شهر سرت قرار دارد که در کنترل شبه نظامیان داعش است.

فائز السراج ماه مارس گذشته دولت وفاق ملی را در شهر طرابلس بنیان گذاشت. این دولت پس از مذاکرات بین گروه ها و شخصیت های مختلف به سرپرستی سازمان ملل متحد و امضای توافقنامه بین آنان تشکیل شد. دولت خودخوانده “نجات ملی لیبی” نیز اعلام کرد که قدرت را به دولت وفاق ملی واگذار کرده است.

اما در شرق لیبی قوانین تصویب شده توسط دولت وفاق ملی اجرا نمی شود. در این منطقه نظامیان تحت رهبری ژنرال خلیفه حفتر حاکم هستند. او یکی از نظامیان جنجال و از مخالفان دولت وفاق ملی لیبی است که از ماه مه سال ۲۰۱۴ با انجام عملیات نظامی موسوم به “کرامت “ حیطه فعالیت خود را در لیبی گسترش داد.

شکاف قدرت میان شرق و غرب لیبی، مشکلاتی را برای مقابله به نیروهای داعش در شهر سرت ایجاد کرده است. اگرچه نیروهای دولت وفاق ملی با افزایش حملات هوایی خود علیه توانسته اند مانع از پیشروی نظامیان داعش از شهر سرت شوند اما تلاش برای بازپس گیری این شهر ادامه دارد.

با گذشت ۵ سال از سرنگونی حکومت معمر قذافی، اقتصاد لیبی تحت تاثیر وضعیت سیاسی در این کشور در وضعیت بحرانی بسر می برند.

واحد جابو، تحلیلگر سیاسی می گوید: «دلایل بسیاری برای این بحران اقتصادی وجود دارد. بیش از هر چیزعدم صادرات نفت از بنادر و حوزه های نفتی این کشور است که نقش اصلی و حیاتی برای اقتصاد لیبی دارد.»

دولت وفاق ملی در حالی قدرت را در لیبی در اختیار می گیرد که شرایط اقتصادی در این کشور بیش از هر زمان دیگری آشفته است. توقف صادرات نفت این کشور رکود اقتصادی و رشد بی سابقه قیمت ها را در پی داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران لیبی با تشکیل یک دولت یکپارچه جدید موافقت کردند

بیش از ۶۰ نفر در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی جان باختند

چرا توفند مدیترانه‌ای «دانیل» و سیل در لیبی تا این حد مرگبار بود؟