نگاهی به فرآیند ساخت ژرفترین تونل راه آهن جهان در سویس

نگاهی به فرآیند ساخت ژرفترین تونل راه آهن جهان در سویس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در سال ۱۹۹۹ میلادی، کلنگ یک پروژه عظیم راهسازی در سوییس به زمین خورد.

آگهی

در سال ۱۹۹۹ میلادی، کلنگ یک پروژه عظیم راهسازی در سوییس به زمین خورد. شکافتنِ صخره های «سن گوتارد» در قلب کوههای آلپ ۱۷ سال زمان بُرد.

در سال ۲۰۰۳ چهار مَتّه بزرگ سه هزار تنی با نامهای «گَبی» ۱ و ۲، «هایدی» و «زیسی» در دو سوی این تونل به کار گرفته شدند و در مجموع ۲۸ میلیون تُن قلوه سنگ را از دل کوه بیرون کشیدند.

سرانجام در نیمه ماه اوت سال ۲۰۱۵ اَبَر متّه «زیسی» با تراشیدن آخرین سانتیمترهای خاک، به سوی دیگر تونل رسید. نتیجه شگفت انگیز بود. دو تونل به هم رسیده، فقط هشت سانتیمتر در عرض و یک سانتیمتر در ارتفاع اختلاف داشتند. این تونل در صخره هایی حفر شد که تا ۴۵ درجه سانتیگراد گرم می شوند. دست کم ۸ کارگر در حین این کوهکنیِ طولانی جان باختند.

این تونل که با ۲۳۰۰ متر ارتفاع از قله کوه، ژرفترین تونل راه آهن جهان است با ۵۷ کیلومتر درازا، در نوع خود طولانی ترین تونل نیز به شمار می رود. اما قطارها تنها در بیست دقیقه این تونل را می پیمایند. برای ریل گذاریِ این تونل، سیصد کیلومتر ریل آهنین به همراه ۳۸۰ هزار خَرَک بتونی به کار رفته تا قطارهای سریع السیر براحتی در آن آمد و شد کنند.

این مجموعه در کل شامل سه تونل است: دو تونل برای عبور قطارها از دو سو و یکی هم برای خروج اضطراری مسافران. قطارهای مسافربری با سرعت ۲۵۰ کیلومتر و قطارهای باری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می توانند از این تونل بگذرند. امتیاز دیگر این تونل بدون شیب بودن آن است که سبب می شود قطارهای سنگین هم بتوانند تنها با یک لوکوموتیو از آن عبور کنند.

این تونل با گشایشِ خط راه آهن، مسیر عبور از میانه کوههای آلپ را آسانتر می کند. راهی که از روتردام، در امتداد دریای شمال می گذرد و به جِنووا در حاشیه مدیترانه می رسد.تونل راه آهنِ گوتارد، همچنین ترافیک سنگین جاده ها و بخصوص، ترافیک تونل جاده ای گوتارد در همین مسیر را کمتر خواهد کرد.

از آنجا که پیش بینی می شود حمل و نقل جاده ای در محورِ روتردام- ژنو تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، این تونل بناست همزمان با کاستن از آلودگی هوا فرآیند این جابجایی ها را شتاب بخشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئیس طولانی ترین تونل قطار جهان را افتتاح کرد

افتتاح باشکوه طولانی ترین تونل قطار دنیا پس از تلاشی ۱۷ ساله

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد