نشست پاریس و ناامیدی درباره حل اختلافات اسرائیل و فلسطین

نشست پاریس و ناامیدی درباره حل اختلافات اسرائیل و فلسطین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزیران خارجه ۲۰ کشور در پایتخت فرانسه گردهم آمده اند تا در نشستی گفت و گو بر سر صلح میان اسرائیل و فلسطین را از سر بگیرند.

آگهی

وزیران خارجه ۲۰ کشور در پایتخت فرانسه گردهم آمده اند تا در نشستی گفت و گو بر سر صلح میان اسرائیل و فلسطین را از سر بگیرند. این در حالی است که دولت اسرائیل پیش بینی کرده که این دور از گفت و گوها نیز بی فرجام خواهد ماند.

این دور از مذاکرات در پاریس، پیش تر از سوی لوران فابیوس، وزیر پیشین امورخارجه فرانسه تنها چند هفته پیش از ترک این سمت پیشنهاد شده بود.

دوید کِیِس، سخنگوی نخست وزیر اسرائیل می گوید: «این چیز بدی است زیرا در واقع صلحی از راه دور خواهد بود. من خستگی مردم را از این نزاع درک می کنم. خیلی طول کشیده و مردم در هر دو سو نیز رنج کشیده اند ولی راه واقعی صلح، آن زمانی به دست می آید که همسایه های فلسطینی ما بنشینند و با ما درباره همه مسائل دشوار گفت و گو کنند. این موضع اسرائیل بوده است.»

در حالی که دولت اسرائیل مذاکرات مستقیم بین دو طرف را کارساز می داند و مخالف چنین نشست هایی است، مقامات فلسطینی محتاطانه از آن استقبال کرده و بامداد جمعه در روزنامه های عرب زبان فلسطینی نیز بازتاب یافت.

با این حال ناامیدی نسبت به دستیابی به نتیجه در هر دو سو دیده می شود. یکی از اهالی رام الله می گوید: «به نظرم هیچ چیز نمی تواند اسرائیل را مجبور به بازگشت به مذاکره یا صلح با هیچ کشوری در جهان کند؛ چه فلسطین باشد و چه هر کشور دیگری. سرآخر اسرائیل هرکاری که می خواهد و آنگونه که دوست دارد انجام می دهد؛ آن طور که برای خودش راحت است.»

موضوع شهرک سازی ها، یکی از مسائل عمده و مورد اختلافی است که مذاکرات دو سال پیش را به بن بست کشاند. قرار است به زودی سازمان ملل متحد گزارشی از موانع اصلی دستیابی به صلح میان فلسطینی ها و دولت اسرائیل را تهیه و منتشر کند. در این گزارش اقداماتی نیز پیشنهاد می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه اسرائیل: نشست پاریس چشم انداز صلح را دور می کند

ویدئو؛ زنان فلسطینی و اسرائیلی همزمان با «راهپیمایی اورشلیم» برای صلح رژه رفتند

جنگ اوکراین؛ مسکو و کی‌یف گفتگوهای صلح جده عربستان را چگونه ارزیابی کردند؟