انریکه کاپریلس: میراث اندیشه چاوز نابودی نظام آموزش و سلامت، سرقت نفت و رشد خشونت بود

انریکه کاپریلس: میراث اندیشه چاوز نابودی نظام آموزش و سلامت، سرقت نفت و رشد خشونت بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت ونزوئلا نمی خواهد امنیت را برقرار کند و به دنبال هرج و مرج در جامعه است. به این ترتیب شهروندان روز به روز ضعیف تر می شوند و شهروندان ضعیف نیز دیگر نمی توانند خواستار اجرای قانون اساسی و احترام به

ونزوئلا با تورمی در حدود ۷۰۰ درصد، نبود امنیت، کمبود دارو و مواد غذایی در آستانه فروپاشی است. این کشور همچنین درگیر مبارزات سیاسی خشونت آمیز میان دولتی است که نمی خواهد قدرت را ترک کند و مخالفانی که خواهان تغییر هستند.
انریکه کاپریلس، یکی از رهبران مخالفان است. او که در گذشته نامزد انتخابات ریاست جمهوری بوده امروز به دنبال سازماندهی یک همه پرسی با هدف پایان دادن به قدرت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری کنونی است.
آلبرتو دو فیلیپس، خبرنگار یورونیوز با او در ونزوئلا به گفتگو پرداخته است.

زندگینامه: انریکه کاپریلس

  • سیاستمدار و وکیل اهل ونزوئلا
  • فرماندار کنونی ایالت میراندا
  • از بنیانگذاران حزب سیاسی «اول عدالت» و نامزد دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور

یورونیوز: انریکه کاپریلس این همه پرسی چیست و چرا برگزاری آن در این سال تا این اندازه مهم است؟

انریکه کاپریلس: «همه نمایندگان دولت که با رای مردم انتخاب می شوند را می توان پس از گذراندن نیمی از دوره ماموریتشان دوباره فراخواند. این موضوع شامل رئیس جمهوری این کشور و دوره شش ساله زمامداریش هم می شود. هنگامیکه سه سال از دوره کاری رئیس جمهور بگذرد، ۲۰ درصد از رای دهندگان ونزوئلایی که در انتخابات شرکت کرده اند می توانند همه پرسی برگزار کنند، نوعی رای دادن برای بازنگری. آنها می توانند بگویند آیا می خواهند رئیس جمهوری عوض شود یا اینکه همان فردی که اکنون در قدرت است تا پایان دوره ریاست جمهوری شش ساله اش همچنان بر مسند قدرت باقی بماند.
چرا ما خواهان برگزاری این همه پرسی هستیم؟ اول اینکه نیمی از دوره زمامداری مادورو گذشته است. دوم، ونزوئلا هم اکنون دچار بدترین بحران در تاریخ خود است. ونزوئلا در گذشته نیز با بحرانهایی مواجه بود اما اکنون درگیر بدترین بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در تاریخ کشورمان هستیم.
با این همه پرسی چه می خواهیم؟ راه حلی برای پایان دادن به این بحران که یک راه حل سیاسی است. چرا راه حل سیاسی؟ زیرا دولت که تمام کشور را کنترل می کند مسئول بالاترین سطح تورمی است که ما در جهان داریم و دچار بدترین کمبودها در جهان شده ایم. در ونزوئلا هم اکنون صفهای بی پایانی برای خرید نیازهای اساسی، خرید غذا و خرید دارو وجود دارد. دولت مسئول موقعیتی است که در آن قرار گرفته ایم و نمی خواهد این وضعیت را تغییر دهد. دولت می خواهد همه چیز همانطور که هست باقی بماند و در چنین وضعیتی بحران سیاسی عمیق تر می شود. ما بر برگزاری این همه پرسی اصرار داریم زیرا معتقدیم که راه حل، یک انتخابات دموکراتیک، مبتنی بر قانون اساسی و صلح آمیز است. در موقعیتی که ما اکنون هستیم تنها مردم ونزوئلا می توانند تصمیم بگیرند.»

یورونیوز: اگر امسال همه پرسی برگزار نشود، مخالفان چه خواهند کرد؟

انریکه کاپریلس: «به نظر من اگر امسال در ونزوئلا همه پرسی نداشته باشیم یک آشوب اجتماعی در کشور بوجود خواهد آمد. یک انفجار اجتماعی که نتیجه تنشی است که هم اکنون در حال رشد است. ممکن است حتی کودتا داشته باشیم. ما نه خواهان آشوب هستیم و نه کودتا. به همین دلیل بر اجرای راه حلی اصرار داریم که در قانون اساسی پیش بینی شده است. یعنی همه پرسی.»

یورونیوز: در مورد خطر وقوع کودتا صحبت کنیم. فکر می کنید ارتش یا پلیس چنین کاری بکنند؟

انریکه کاپریلس: «اینجا یک افسر پلیس یا یک عضو گارد ملی بدترین حقوق را در این قاره دارد. یک افسر پلیس در ونزوئلا ماهی ۳۰ دلار دریافت می کند. می دانید برای مراقبت از پنج عضو یک خانواده چقدر باید پرداخت؟ ۱۸۵ دلار. چگونه یک افسر پلیس یا یک عضو گارد ملی می تواند زندگی کند؟ تقریبا همه افسران پلیس و نیروهای گارد ملی از محله های فقیرنشین کشور می آیند. آنها پولدار نیستند. میلیونر نیستند. ما در موقعیت بحران زندگی می کنیم و آنها نیز از بحران آسیب دیده اند. این خدمتگزاران مردم نمی خواهند اعتراضات را در هم بکوبند. آنها نمی خواهند به منظور جلوگیری از استفاده از مکانیزمی که در قانون اساسی پیش بینی شده از خشونت استفاده کنند. برعکس، من مطمئنم که آنها نیز خواهان انتخابات هستند. آنها می دانند که با انتخابات دولت تغییر خواهد کرد و ما بازگشت از وضعیت کنونی را آغاز خواهیم کرد. با مادورو ونزوئلا هیچ آینده ای ندارد. شما که در خارج از کشور هستید این را می دانید. این دولت در دسامبر گذشته در انتخابات شکست خورد، حدود شش ماه پیش آنها بازنده شدند. با این وجود همچنان همان راه را و همان سخنان را ادامه می دهند.
می دانید آنها در توجیه بحران اقتصادی کنونی چه می گویند؟ می گویند این یک جنگ اقتصادی است. اما جنگ با که؟ آیا واقعا معتقدید که ونزوئلا چیزی برای مبارزه با ایالات متحده آمریکا یا کشور دیگری روی زمین دارد؟ خیر.
مشکل این است که ما در ونزوئلا زندگی می کنیم؛ جایی که طرفداران چاوز در آن تقلب کرده اند. این کشور را به سرقت برده اند و تولید را در این کشور نابود کرده اند. آنها با دزدیدن نفت این کشور، بزرگترین سرقت را در تاریخ ونزوئلا انجام داده اند. در ونزوئلا در سالهای گذشته میلیاردها دلار سرمایه گذاری شد. این پول کجاست؟ منابع آن کجا هستند؟ چرا امروز در ونزوئلا از گرسنگی می میرند؟ می دانید یک انسان معمولی در اینجا چه می خورد؟ انبه. این غذای بخش بزرگی از جمعیت ونزوئلا است. چند سال پیش مردن از گرسنگی قابل تصور نبود اما اکنون این اتفاق شروع شده و روز به روز بر شمار مردمی که از گرسنگی می میرند اضافه می شود. ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ باید به دنبال تغییر باشیم زیرا اعتقادی به آشوب نداریم.»

یورونیوز: اگر شما رئیس جمهور بودید اولین کاری که می کردید چه بود؟ اول از همه برای اقتصاد. آیا از صندوق بین المللی پول درخواست کمک می کردید؟

انریکه کاپریلس: «بسیاری در خارج از این کشور فکر می کنند که ونزوئلا فقط نفت دارد؛ این اشتباه است. اگر شما کشور مرا بشناسید خواهید دید که در قلمرو ونزوئلا همه چیز به اندازه ای که نیاز داشته باشیم وجود دارد. ونزوئلا گاز، طلا، معادن مختلف و ذخایر زیادی از کلتان دارد. ما بزرگترین ذخیره آب آشامیدنی در این سیاره را داریم. گردشگری ونزوئلا می تواند رشد کند. من اینها را نمی گویم چون صرفا یک ونزوئلایی هستم. ونزوئلا کشوری است که همه چیز دارد اما برای داشتن یک اقتصاد پویا باید اعتمادسازی کرد. سرمایه گذاران سراسر جهان در انتظار تغییر در ونزوئلا هستند تا به این کشور بیایند. ونزوئلا باید دوباره ساخته شود. در این کشور فرصتهای بی پایانی برای شروع کسب و کار و کارآفرینی وجود دارد. ما یک جمعیت کوچک ۳۰ میلیون نفری داریم اما کشوری غنی در ذخایر نفتی روی زمین هستیم و به همین دلیل از پتانسیل های بالایی برخورداریم. امروز مشکل ما مشکل سیاسی است و باید این را درک کنید و این مشکل نیز باید از راهی سیاسی حل شود. تنها یک امکان برای حل بحران سیاسی وجود دارد و شما در اروپا باید این را درک کنید. من این را یک بار دیگر به زاپاترو، نخست وزیر سابق می گویم که در ونزوئلا دیگر جایی برای گفتگو باقی نمانده است. در چند سال گذشته ما به جای گفتگو همواره با رویارویی و برخورد مواجه بودیم.
بر خلاف اروپا در اینجا فرهنگ دیالوگ و گفتگو وجود ندارد. در اروپا می بینید که در پارلمان ملی چه اتفاقاتی می افتد: آنها با هم صحبت می کنند. کجاست که می توان به گفتگو پرداخت؟ در پارلمان و پس از آن است که رای گیریها انجام می شود و همه چیز همیشه مبتنی بر توافقات سیاسی است. اما در اینجا تصمیم گیری های سیاسی با پارلمان نیست و به همین دلیل تنها چیزی که داریم رای مردم است. مردم باید انتخاب کنند و تصمیم بگیرند. چرا دولت می خواهد پشت میز مذاکره بنشیند؟ زیرا نمی خواهند همه پرسی برگزار شود. این برای ۲.۶ میلیون شهروندی که درخواست برای همه پرسی را امضا کرده اند قابل قبول نیست. یک بار دیگر می گویم: ما درباره قانون اساسی که بالاترین مرجع این کشور است، مذاکره نمی کنیم.»

یورونیوز: اگر شما رئیس جمهور شوید رابطه تان با دیگر حکومتهای برادر مانند کوبا چگونه خواهد بود؟

انریکه کاپریلس: «کاسترو امتیازاتی از ما گرفت و همچنان از این امتیازات بهره می برد. اما کوبا به مرور تغییر کرد. هنگامیکه کوبا ونزوئلای ورشکسته را دید چه کرد؟ شروع به گفتگو با آمریکایی ها کرد و امروز رابطه با آمریکا را شروع کرده است. امروز دنیا می خواهد در کوبا سرمایه گذاری کند.
اگر از من درباره رابطه با کوبا می پرسید می گویم اگر من مسئول اخذ چنین تصمیمی باشم، به ارسال نفت رایگان ادامه نخواهم داد. چرا باید عرضه رایگان نفت را به کشوری ادامه دهیم که ۸۰ درصد از مردمش زیر خط فقر هستند. چرا باید نفتمان را دور بریزیم؟ برای چه؟ برای اینکه خوب به نظر بیاییم؟ فکر می کنید می توانید دوستان را بخرید؟ دوستان در شرایط خوب یا بد با شما خواهند ماند. مردم این دو کشور از لحاظ تاریخی با هم متحد هستند. ما هر دو در یک قاره و هر دو لاتین تبار هستیم. شما نمی توانید از من بخواهید که ونزوئلا ذخایرش را دور بیندازد. ما نمی توانیم. اول از همه ما باید در خانه خود “چراغی” داشته باشیم. ما نمی توانیم “خانه خود را تاریک و خانه دیگری را روشن کنیم”. برای چه؟ تنها برای داشتن رای مشترک در “سازمان کشورهای آمریکایی“؟ برای داشتن یک همدستی بین المللی؟ کافیست.
اعتماد مهم است و نمی توان یکساله اعتمادها را افزایش داد. بدون اعتماد نمی توان پیش رفت و با بخش خصوصی کار کرد. چگونه می توان چنین کاری کرد؟ با استفاده از نفتمان و نه با دزدیدن یا دور ریختن آن. ما باید از نفتمان برای تنوع بخشیدن به اقتصادمان استفاده کنیم. ما باید از منابع خود برای واردات مواد غذایی و راه اندازی دیگر بخش ها استفاده کنیم. برای شروع دوباره ای در فعالیتهای اقتصادی.»

یورونیوز: آیا چیزی در اندیشه چاویسم هست که بخواهید آن را حفظ کنید؟

انریکه کاپریلس: «اندیشه چاویسم تنها با رئیس جمهوری چاوز وجود داشت. البته به این معنا نیست که حامیان این اندیشه حق نمایندگی آن را نداشته باشند. آنها این حق را دارند اما امروز در دفاع از اشتباهی که انقلاب نام گرفت چه می توان گفت؟ چاوز مبارزه با فقر را اولین هدف اعلام کرد. هفده سال بعد، وضعیت فقر در ونزوئلا چگونه است؟ می خواهید بدانید؟ فقری بسیار گسترده. مردم فقیر بیشتری نسبت به گذشته وجود دارند.»

یورونیوز: ونزوئلا به عنوان یکی از خطرناکترین کشورها در جهان شناخته شده است. چه کار می توان کرد؟ این چیزیست که می بینیم مثلا مصونیت از مجازات اراذل و اوباش و جنایتکاران.

انریکه کاپریلس: «در میان ۱۰ شهر بسیار خطرناک جهان، سه شهر در ونزوئلا قرار دارد و اولین شهر نیز کاراکاس است. این غم انگیز است و تمام مردم ونزوئلا از این موضوع رنج می برند. در این زمینه یک بحران بزرگ وجود دارد و تنها در سال گذشته ما ۲۷ هزار قتل داشتیم. اما اگر شما از شهروندان بپرسید که اولین مشکل چیست می گویند اقتصاد. با وجود شرایط خشونت باری که در آن زندگی می کنیم بدترین مشکل از نظر شهروندان این کشور، اقتصاد است.
اما چگونه می توان مشکل خشونت را حل کرد؟ شما باید دو چیز را تغییر دهید: هم سیستم قضایی را تغییر دهید تا دادستان اقتدار مطلق نداشته نباشد و هم باید پلیس را قویتر کنید. شما باید آموزش بهتری داشته باشید اکنون ما ۳ میلیون کودک داریم که مدرسه را ترک کرده اند. این کشور فرصتی را در اختیار جوانانش نمی گذارد و برای حل این مشکل نیز شما باید اراده سیاسی داشته باشد. دولت باید در این زمینه در کنار مردم تلاش کند. من شخصا معتقدم که این دولت نمی خواهد امنیت را برقرار کند. این دولت به دنبال هرج و مرج در جامعه است و به این ترتیب در پایان روز شهروندان بیش از همیشه ضعیف هستند. شهروندان تنها و منزوی می شوند و خانه هایشان تبدیل به زندانهایشان می شود و تنها نجات دهنده نیز دولت می شود. زیرا تنها دولت است که قدرت دارد. چنین دولتی مبتنی بر خشونت و مصونیت از مجازات است. زیرا این کار باعث ضعیف شدن شهروندان می شود و اگر شما شهروندان ضعیفی داشته باشید، آنها به افرادی تبدیل می شوند که دیگر خواهان احترام به قانون اساسی نمی شوند. آنچه ما داریم یک دولت مستبد است، یک حکومت اقتدارگرا و این چیزی است که امروز در ونزوئلا با آن در حال جنگیم.»

یورونیوز: به نام ایدئولوژی ونزوئلا چشمان خود را درباره حضور برخی گروه های شورشی مانند فارک (FARC) در خاک خود بسته است. نظر شما در این باره چیست؟

انریکه کاپریلس: «این وضعیت همیشه وجود داشته است. شما احتمالا درباره گروههای شبه نظامی شنیده اید. آنها در کاراکاس و دیگر جاها هستند. مردم به آنها “کلکتیووس” می گویند به معنی نوعی مددکار اجتماعی؛ اما در واقع کارشان چیزی کاملا خلاف این اسم است. آنها گروههایی کاملا غیرقانونی هستند. آنها نیروهای امنیتی نیستند و لباس فرم ندارند. آنها تنها کماندوهای حمایت شده توسط دولت هستند. این بخشی از شرایط زندگی ما در اینجاست.»

یورونیوز: چاوز با بیشتر مردم بسیار سخاوتمندانه رفتار می کرد. اما برای خیلی ها این هدایا روح واقعی مردم ونزوئلا را شکسته است.

انریکه کاپریلس: «دولت نظام سلامت و آموزش را نابود کرده و برنامه ای که می گوید یک خانه یا آپارتمان برای همه، تنها یک دروغ است. آنها یک میلیون خانه نساخته اند. این یک دروغ بزرگ است و به همین دلیل نمی خواهند ما قوانین را تغییر دهیم زیرا قوانین جدید شمار واقعی خانه های ساخته شده در ونزوئلا در چند سال گذشته را نشان می دهد.
چگونه می توان کشور را دوباره احیا کرد؟ با سخت کار کردن. من معتقدم که اکثریت مردم بخوبی در این باره آگاه هستند. در تمام این سالها بسیاری از مردم در سیستمی به سر می بردند که ارزش کار را از بین می برد اما ما می توانیم این ارزش را برگردانیم. شهروندان ونزوئلا سختکوش هستند. ما تنبل نیستیم. به همین دلیل می گویم آنچه را که دولت می گوید باور نکنید. راه ما از راه این دولت متفاوت است.»

یورونیوز: شما به احزاب چپ در اروپا و کسانی که در دیگر جاها از این دولت حمایت می کنند چه می گویید؟

انریکه کاپریلس: «من از آنها دعوت می کنم به ونزوئلا بیایند. من آنها را خواهم پذیرفت. می خواهم واضح بگویم من یک محافظه کار نیستم و معتقد نیستم که در ونزوئلا درگیری میان چپ و راست وجود دارد. این تنها یک بهانه است. در پشت این بهانه چیزهایی وجود دارد. ونزوئلا هرگز یک دولت راست نداشته است. اگر بخواهیم از لحاظ ایدوئولوژیک سخن بگوییم ونزوئلا هیچوقت راستی ها را در قلب خود جای نداده است. از من نپرسید، از شهروندان بپرسید که آیا چپگرا هستند یا محافظه کار. مشکل در ونزوئلا مشکل ایدئولوژی نیست. این چیزیست که تنها توسط دولت چپگرا ادعا می شود اما هنگامیکه اقدامات این دولت را می بینید بیشتر به اقدامات راست افراطی شبیه است. هنگامیکه سخنان دولت را می شنوید می بینید که تا چه اندازه محافظه کار هستند. آیا چنین دولتی باید چپگرا خوانده شود؟ این اشتباه است.
موضوع دیگری که باید آن را روشن کنم این است که من از همه افراد چپگرایی که از این دولت حمایت می کنند دعوت می کنم به اینجا بیایند. من در انتظار شما خواهم بود و حقایق را به شما نشان خواهم داد، نه مانند این دولت که آنها را در حباب می گذارد. من آنها را به محله های فقیرنشین می برم نه در کاخ ریاست جمهوری. این جایی است که آنها باید بروند. مقامات آنها را در جاهای زیبا مستقر می کنند، در جایی مانند حباب. این یک کار عادی برای این دولت است. رابطه میهمانان دولت با دنیا قطع است و دولت تلاش می کند که آنها باور کنند که دنیای حبابی واقعیت دارد. به اینجا بیایید و نترسید اما در اینجا یا در شهر دیگری در دفاتر زیبا با تهویه هوای مطبوع ننشینید. آنها از ادعاهایی صحبت می کنند اما چه ادعاهایی؟ به ونزوئلا بیایید و واقعیت را ببینید.
می خواهم نکته دیگری را نیز اضافه کنم. هیچ توطئه بین المللی وجود ندارد که توسط امپریالیسم علیه دولتهای چپگرا در آمریکای لاتین هدایت شود. این یک دروغ است. دولتها فقط تلاش می کنند خودشان را در پشت ایدئولوژیها پنهان کنند زیرا آنها به فساد متهم شده اند. فساد بد است و اصلا مهم نیست که راستها عامل این فساد باشند یا چپها. فساد مانند سرطان است. نمی توان آن را پذیرفت یا در مقابل آن انعطاف نشان داد. ونزوئلا امروز از کمبود مواد غذایی و دارو رنج می برد. ما پایین ترین سطح اقتصاد رقابتی و بالاترین میزان فساد را در جهان داریم. ما در نهایت عدم شفافیت قرار داریم. ما فساد داریم و نه شفافیت.»

یورونیوز: آیا به آینده اعتماد دارید؟

انریکه کاپریلس: «من بسیار خوش بین هستم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید

خبر خوش برای مردم ونزوئلا؛ نرخ تورم به ۱۹۳ درصد رسید

بزرگترین تبادل زندانیان بین آمریکا و ونزوئلا؛ متحد مادورو در ازای ۱۰ آمریکایی و یک پیمانکار فراری