اژه‌ای: متهمان پارتی قزوین که شلاق خوردند به حکم‌شان اعتراض نکردند

اژه‌ای: متهمان پارتی قزوین که شلاق خوردند به حکم‌شان اعتراض نکردند
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز یکشنبه گفت: افرادی که در پارتی قزوین دستگیر شدند و شلاق خوردند به حکم‌شان اعتراض نداشتند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران روز یکشنبه ۲۳ خرداد در یک نشست خبری با پرسشی در رابطه با کسانی که در پارتی قزوین دستگیر شدند و بلافاصله شلاق خوردند مواجه شد. خبرنگاری از وی پرسید که چرا به این افراد طبق ماده ۲۳۲ آئین دادرسی کیفری فرصت تجدید نظر در حکم داده نشد؟ آقای اژه ای در پاسخ گفت: اگر فردی به او حکم ابلاغ شود و اعتراض نکند، این حکم قطعی است و بنابراین از لحاظ آئین دادرسی مشکلی ندارد. در رابطه با پارتی قزوین نیز موضوع این‌گونه بود.

وی در توضیح احکام تجدیدنظر خواهی افزود: «برخی از احکام قابل تجدیدنظر است، حکمی که به فرد ابلاغ شود محکوم‌علیه فرصت دارد ظرف مدت ۲۰ روز به آن اعتراض کند، اگر حکم به خود محکوم‌علیه و یا وکیل وی ابلاغ و رؤیت شد چند حالت وجود دارد؛ در حالت اول ممکن است محکوم‌علیه حکم را رؤیت کند و اعتراض داشته باشد و وکیل وی لایحه را بعدا ارائه دهد. درباره دیگری نیز ممکن است فرد حکم را قبول داشته و اعتراضی نداشته باشد، اما در یک مورد ممکن است حکم به وی ابلاغ حضوری شود اما محکوم‌علیه امضا نکند که قاضی در آن جلسه صورت‌جلسه می‌کند و عنوان می‌شود که محکوم‌علیه امضا نکرده است. این احکام قابل تجدید‌نظرخواهی است و اگر فرد اعتراض نکرد حق با شماست.. در این حکم طرف اعتراض نداشته و مسکوت نبوده است.»

ششم خرداد ماه سال جاری دادستان قزوین خبر داد که ۳۵ دختر و پسر که در یک جشن فارغ‌التحصیلی در اطراف این شهر شرکت کرده بودند، بازداشت شده و هر یک ۹۹ ضربه شلاق خوردند. وی با دفاع از حکم شلاق گفته بود این حکم را اجرا کردیم تا درس عبرتی باشد برای افرادی که مبادرت به هنجارشکنی می‌کنند.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از یورش نیروهای پلیس به مهمانی‌های دختران و پسران و بازداشت آنها منتشر شده است. دو روز قبل از این رویداد نیز دادستانی کرمان از دستگیری ۲۳ نفر در یک مهمانی خبر داده بود.

اجرای حکم شلاق و دستگیری شرکت کنندگان در پارتی‌های مختلط در حالی است که محسن برهانی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به «آفتاب» گفته است: شرکت در پارتی مختلط در مکانی خصوصی، نه مصداق رابطه نامشروع است و نه مصداق عمل منافی عفت و براساس قانون مجازات اسلامی اساسا این رفتار جرم محسوب نمی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۲۲ مرد و ٣٨ زن در یک مهمانی در مشهد دستگیر شدند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد