از کرسی قضاوت تا نمایندگی چپ رادیکال؛ شهردار مادرید چه می کند؟

از کرسی قضاوت تا نمایندگی چپ رادیکال؛ شهردار مادرید چه می کند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حزب پودوموس ریشه در جنبش شهروندی «معترضان خشمگین» دارد که در سال ۲۰۱۱ در این کشور شکل گرفت.

حزب پودوموس ریشه در جنبش شهروندی «معترضان خشمگین» دارد که در سال ۲۰۱۱ در این کشور شکل گرفت. پس از گذشت پنج سال، حزب «پودموس» یک تشکل سیاسی موفق در اسپانیا به شمار می آید: شش شهردار در اسپانیا با حمایت این حزب، اداره شهرهای بزرگ و متوسط از جمله بارسلون و مادرید را در دست گرفته اند که دستاورد کمی نیست. در این گزارش به سراغ مانوئلا کارمنا، قاضی سابق و شهردار کنونی مادرید رفته ایم. وی که منتخب مردم است، طی یک سال گذشته کارهای زیادی هم برای مادریدی ها انجام داده است. اما آیا وی که از حمایتهای مردمی برخوردار است، خواهد توانست به وعده های خود وفا کند؟

افتتاحیه جشن کتاب در پارک رتیرو در قلب مادرید برگزار می شود. این جشن یکی ازمحبوب ترین رویدادهای فرهنگی پایتخت اسپانیا است. شخصیتهای مهم در این مراسم شرکت می کنند. کسانی مثل ملکه لتیسیا اورتیس، همسر فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا.

مانوئلا کارمنا، شهردار مادرید را در دل جمعیت پیدا می کنیم. شهردار ۷۲ ساله به دور از تشریقات رسمی به اینجا آمده و بیشتر مردم هم او را با اسم کوچکش صدا می کنند. وی یک سال پیش با حمایتهای “حزب پودموس” تبدیل به یکی از چهره های شناخته شده چپ در اسپانیا شده است.

بسیاری از شهروندان، کوچک و بزرگ، پیر و جوان از سبک ساده و بی تکلف این قاضی سابق خوششان می آید. مانوئلا کارمنا، از فردای روزیی که در انتخابات شهرداری پیروز شد، همین شیوه ساده و غیر تشریقاتی را در پیش گرفت. وی به جای اینکه از راننده و ماشین مخصوص استفاده کند، مانند بقیه شهروندان سوار مترو می شود.

مادرید ۲۵ سال پایگاه جریان سیاسی راست اسپانیا بود. رسوایی های مالی و سیاستهای بسیار محافظه کارانه باعث سقوط این حزب شد.

پس از به قدرت رسیدن شهردار چپ گرا تغییراتی بنیادین در شهر رخ داده است؛ از جمله این که مادرید قرار است پذیرای پناهجویان باشد.

پشت ظاهر مادر بزرگی مهربان، با سیاستمداری قوی طرف هستیم. طی یک سال گذشته وی موفق شده بدهی عمومی شهر را ۲۰ درصد کاهش دهد و مانع از اخراج شهرندان از خانه های دولتی شود.

INTÉGRALE – Podemos, terrorisme, Espagne : ManuelaCarmena</a> répond à <a href="https://twitter.com/LeaSalame">LeaSalamehttps://t.co/T7i1WkXXzu#Le79Interpic.twitter.com/NgTArhtyfD

— France Inter (@franceinter) December 3, 2015

مانوئلا کارمنا می گوید: «حباب قیمتها در بازار مسکن، بحران اقتصادی بدی ایجاد کرده و باعث شده تعدادی از محله های شهر در شرایط اقتصادی بسیار بدی به سر ببرند و به خصوص مناطق جنوبی شهر از محرومیت رنج می برد. من می خواهم کاری کنم که این مناطق بار دیگر بخشی از شهر شوند؛ هم شرایط زندگی مردم این مناطق را بهبود ببخشیم، و هم عزت نفس از دست رفته شان را به آنها بازگردانیم.»

مانوئلا کارمنا درباره پروژه خود برای مادرید می گوید: «این پروژه مشارکتی خیلی جالب است و هدفش این است که بین شهروندان و بودجه عمومی از نو پیوند برقرار کند. اگر مر دم مادرید بخواهند مجتع ورزشی جدید داشته باشند، یا میدان یا مجسمه یادبود- چیزی که خودشان می خواسته اند – فکر می کنم خیلی بهتر از آن مراقبت خواهند کرد تا این که چیزی باشد که قدرت حاکم بر آنها تحمیل کرده باشد.»

در مرحله اول این پروژه، ۵۰۰۰ پیشنهاد از شهروندان گردآوری شد.

یکی از این پیشنهادها را آنتونیو و دوستانش دادند. آنها عاشق پارکور هستند: بالا رفتن از ساختمانها. آنتونیو در والکاس یکی از فقیرترین محله های شهر زندگی می کند

به کمک شهروندان اولین ورزشگاه برای یک پنجاهم جوانان این محله افتتاح خواهد شد. آنتونیو می گوید: «بودجه ای تقریبی محاسبه کردیم و تکنیسین های شهرداری هم به ما کمک کردند. حدود ۱۵۰هزار یورو خواهیم داشت. اولین بار است که چیزی را می بیینم که مال ماست و بخصوص اولین بار است که کسی به حرف ما گوش داده و به وعده هایش عمل کرده است.»

این پروژه اشتراکی اولین بار است که در مادرید اجرا می شود و الهام بخش شهرهای دیگری مثل ریکیاویک و نیویورک بوده است. اولین قسط ها در ژانویه آینده پرداخت خواهد شد.

یکی از روزنامه های مهم مادرید به مانوئل کارمنا جایزه زن سال را داده است. برای اولین بار یک شخصیت سیاسی چپگرا این جایزه را دریافت کرد. وی در مراسم دریافت جایزه گفت: «ببینید همه چیز کمی برایم غریب است چون قاضی بازنشسته ای بودم، آدمی سالخورده و ناشناس که ناگهان یک روز تمام زندگی ام از این رو به آن رو شد و همه چیز در معرض دید همگان قرار گرفت. به نظر من خنده دار است. بیایید همانطور که هستیم بمانیم، همانطور که باید باشیم.»

ال لانگی، خواننده رپ اسپانیایی به مسائل سیاسی هم علاقمند است. در نمآهنگ ها (کلیپ ویدئو)هایش بی مهابا از قدرت انتقاد می کند.

ال لانگی هم مثل خیلی های دیگر در محله اش به مانوئلا کارمنا رأی داده است. اما می گوید یک سال پس از انتخابات، اوضاع هنوز فرقی نکرده است: «محله ها به کارمنا و همه تیمش نیاز دارد. لازم است در مکانهایی که مشکل دارند سخت کار کند. جاهایی که قاچاق مواد مخدر ادامه دارد و زنان تا پای مرگ، باید برای نجات فرزندانش از این بلا مبارزه کنند. او در صبحت هایش می گوید که از تغییرات خوشحال است و شادیش را پنهان نمی کند. اما کارمنا! به تو می گویم به محله من هم سری بزن و وضعیت کوچه ها و زباله دانی ها را ببین و حواست جمع باشد که دلت را به موفقیت هایت خوش نکنی و همه چیز را فراموش کنی.»

مانوئلا کارمنا فرصت دارد از موفقیت خود احساس خوشی کند. اما می داند که نبرد او مقاومت در برابر حس پیروزی است. مادرید هنوز پایتختی است که تعداد سکونتگاه های دولتی آن در اروپا کمترین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«"خیزش شبانه" ادامه خواهد داشت، حتی اگر رسانه ها آن را نبینند»

آیا جنبش «خیزش شبانه» در فرانسه، نماینده قدرت مردم است؟

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت