خاستگاه و چشم انداز جنبشهای نوین شهروندی در اروپای معاصر

خاستگاه و چشم انداز جنبشهای نوین شهروندی در اروپای معاصر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در اسپانیا، یونان و فرانسه بسیاری از شهروندان خواستار کارگزارانی منتخب هستند که پاسخگو باشند.

در اسپانیا، یونان و فرانسه بسیاری از شهروندان خواستار کارگزارانی منتخب هستند که پاسخگو باشند.

شهروندان معترض به وضع موجود می خواهند برخلاف سال های گذشته، احزاب سنتی به جای دعوا و تلاش برای رسیدن به قدرت، یک بار هم به فکر مردم و منافع آن ها باشند.

در این برنامه، گزارشگران کندوکاو تلاش کردند انگیزه هزاران نفری را که برخاستند بداند و ببیند آیا صدای آنها شنیده شده است.

در برخی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، فرانسه، یونان و اسپانیا نارضایتی مردم از وضعیت سیاسی باعث شکل گیری احزاب جدیدی شده است که برای رسیدن به قدرت تلاش می کنند. مثلا “پودموس” در اسئانیا یا حزب” پنج ستاره” (ایتالیا) و به شکلی متفاوت حزب “سیریزا” در یونان.

حزب پودوموس ریشه در جنبش شهروندی «معترشان خشمگین» دارد که در سال ۲۰۱۱ در این کشور شکل گرفت. شهروندانی که در اعتراض به سیاستهای ریاضت اقتصادی در میدان «پوئرتا دل سول»، در قلب پایتخت اسپانیا گرد هم آمدند. پس از گذشت پنج سال این میدان خالی است اما حزب «پودموس» یک تشکل سیاسی موفق در اسپانیا به شمار می آید.

جنبش «خیزش شبانه» در فرانسه چطور؟ آیا از جنبش شهروندی اسپانیایی ها الهام گرفته است؟ خواسته هواردان «خیزش شبانه» که از دو ماه و نیم پیش میدان «رپوبلیک» پاریس را اشغال کرده اند دقیقا چیست؟ به چه چیزهایی دست خواهند یافت؟ اینها پرسشهایی است که در گزارش اول این برنامه کندوکاو سعی می کنیم پاسخش را بیابیم.

مانوئلا کارمنا قاضی سابق و شهردار کنونی مادرید منتخب مردم است، کارهای زیادی هم برای شهروندان انجام داده است. گفته می شود که ائتلاف اخیر «پودوموس» با حزب چپ متحد در اسپانیا و تشکیل ائتلاف «اونیدوس- پودوموس» باعث می شود این حزب در انتخابات عمومی ماه ژوئن رای بیشتری بیاورد. تمایل اسپانیایی ها به چپ رادیکال همچنان ادامه دارد. مانوئلا کارمنا تا سه سال دیگر شهردار مادرید خواهد بود، اما آیا احزاب چپ در اسپانیا پس از به قدرت رسیدن خواهند توانست به وعده های خود عمل کنند؟ این موضوع بخش دوم این برنامه «کندوکاو» است.

در پایان هم درباره جنبشهای شهروندی در اروپا با آلبر اوژین، جامعه شناس و پژوهشگر ارشد فرانسوی گفتگو می کنیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از کرسی قضاوت تا نمایندگی چپ رادیکال؛ شهردار مادرید چه می کند؟

«"خیزش شبانه" ادامه خواهد داشت، حتی اگر رسانه ها آن را نبینند»

آیا جنبش «خیزش شبانه» در فرانسه، نماینده قدرت مردم است؟