بان کی مون: من مدافع مردم بی دفاع در سراسر جهان بودم

بان کی مون: من مدافع مردم بی دفاع در سراسر جهان بودم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل را می توان دیپلمات دیپلماتها نامید.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل را می توان دیپلمات دیپلماتها نامید. کافیست به شمار بحرانهای متعدد در سراسر جهان بنگریم تا درک کنیم او تا چه اندازه خستگی ناپذیر است. ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز در بروکسل و محل برگزاری «نشست توسعه اروپا» با او به گفتگو نشسته است.

زندگینامه بان کی مون

  • بان کی مون هشتمین دبیرکل سازمان ملل متحد است
  • او دو دوره به عنوان دبیرکل این سازمان خدمت کرده است
  • دوره فعالیت او در این سمت در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به پایان خواهد رسید
  • بان کی مون در ۱۳ ژوئن سال ۱۹۴۴ میلادی در جمهوری کره متولد شد ---

یورونیوز: زمان زیادی به پایان دوره فعالیت کاری شما در این مقام باقی نمانده است. به همین دلیل می خواهم درباره برخی از موفقیتهایی که در این دوره داشتید صحبت کنیم و همچنین برخی چالش ها و اولویتهای کاری که هنوز باقی مانده است. به نظر می رسد که جهان در وضعیت فلج کننده ای است، بحرانها و حوادث متعددی در سراسر جهان روی داده است. آیا ما به سوی قلمرو ناشناخته ای پیش می رویم؟

بان کی مون: «این درست است که ما در جهانی پر از خطر و چالش زندگی می کنیم که از جمله این چالش ها بحران پناهجویان و مهاجران و همچنین تروریسم است اما همزمان باید آینده ای مثبت داشته باشیم. رهبران جهان خود را به تعهدات مثبتی پایبند کرده اند که از جمله آنها تعهد با ۱۷ هدف برای رسیدن به توسعه پایدار و همچنین توافق بر سر مفاد کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس است.»

یورونیوز: به نظر می رسد گروه تروریستی دولت اسلامی بسیاری از این امیدها را دارد به سرقت می برد. آیا سازمان ملل می تواند در برخورد با این پدیده ایفای نقش کند؟

بان کی مون: «در سال ۲۰۰۶ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل یک استراتژی بسیار جامع و بلند پروازانه را برای برخورد با تروریسم جهانی تصویب کرد.»

یورونیوز: به نظر می رسد که این استراتژی کار نکرده است.

بان کی مون: «کار من و اولویت من عملی کردن این استراتژی است و به همین دلیل ماه گذشته برنامه عملی ام را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردم؛ یک برنامۀ عمل بسیار جامع برای جلوگیری از افراط گرایی خشونت آمیز. این برنامه هم اکنون در اختیار دولتهای عضو است و امیدوارم که بزودی توسط آنها تصویب شود.»

یورونیوز: اگر ما امروز در چنین وضعیتی هستیم به این دلیل است که جنگ در سوریه همچنان ادامه دارد و سازمان ملل بین ایالات متحده آمریکا و روسیه گیر کرده است. آیا می توان برای پیشرفت در وضعیت کنونی سوریه کاری کرد؟

بان کی مون: «من از ایالات متحده آمریکا و روسیه به عنوان روسای مشترک گروه بین المللی حمایت از سوریه می خواهم که کاری بیش از این انجام دهند. اول از همه باید این مشکل را از طریق مذاکرات سیاسی که در جریان است، حل کرد.»

یورونیوز: اما به نظر می رسد که زمان برای مذاکرات سیاسی به سرآمده و بسیاری از تلاشها بی نتیجه مانده است. اگر اقدام دیپلماتیک بی فایده بود، چه باید کرد؟

بان کی مون: «هنگامیکه بحرانی مانند بحران سوریه پیش می آید، سه کار باید انجام داد. اول از همه باید خشونتها را متوقف کنیم تا بتوانیم کمکهای انساندوستانه را به میلیونها انسان نیازمند برسانیم. ما باید کمکهایی برای نجات جان مردم ارائه دهیم و همزمان باید این مسائل را از طریق گفتگوی سیاسی فراگیر حل کنیم.»

یورونیوز: فکر می کنید قبل از پایان یافتن ماموریتتان در سازمان ملل می توان در این زمینه به موفقیتی دست یافت؟

بان کی مون: «آخرین مهلت اول ماه اوت است. به نظر می رسد بسیار بلند پروازانه باشد. ما کمتر از دو ماه زمان داریم تا همه تلاشمان را انجام دهیم و همه طرح های خلاقانه و عملی را ارائه دهیم.»

یورونیوز: نگاهی به اروپا بیندازیم. اروپا نیز به دلیل بحرانهای متعدد چند پاره شده است. اگر کشورهای اروپایی وضعیتی را که اکنون دارند ادامه دهند، چه آینده ای برای اروپا می بینید؟

بان کی مون: «من عظمت مشکلاتی را که کشورهای اروپایی به آن دچار شده اند، درک می کنم؛ بویژه مشکلاتی که به دلیل هجوم مهاجران و پناهجویان ایجاد شده است. به نظر می رسد در این بحران بیشتر مشکل تعداد مطرح باشد، اینکه چه تعداد از این هزاران یا ده ها هزار نفر را بپذیریم. این مشکل با همبستگی جهانی و شفقت رهبران می تواند حل شود.»

یورونیوز: چیزی که به نظر می رسد این روزها وجود ندارد.

بان کی مون: «وجود ندارد. من پیشنهاد دادم که در ۱۹ سپتامبر نشستی در سازمان ملل برگزار شود و امیدوارم همه رهبران در این نشست شرکت کنند از جمله رهبران اروپایی. قرار است در این نشست به علل ریشه ای این بحران رسیدگی کنیم و اینکه چگونه می توانیم از حقوق بشر و عزت پناهجویان محافظت کنیم. دیگر اینکه چگونه می توان از طریق قوانین، راه ادغام آنها در جوامع را هموار کنیم. ما همچنین باید از سهمی که این مهاجران در افزایش ارزشها در جوامع دارند نیز قدردانی کنیم.»

یورونیوز: شما درباره وحدت صحبت می کنید، یکی از موارد بسیار نادر وحدت را در کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس دیدیم. آیا می توان گفت که این بزرگترین دستاورد دوران ماموریت شما در سازمان ملل بوده است؟

بان کی مون: «بی شک این یک دستاورد افتخارآمیز برای من بوده است. من تمام انرژی ام را برای رسیدن به این توافق صرف کردم. هنگامیکه من ماموریتم را به عنوان دبیرکل این سازمان آغاز کردم بحث های زیادی درباره تغییرات آب و هوایی وجود نداشت. حتی برخی از کارکنان ارشد به من می گفتند این موضوع بسیار پیچیده و از لحاظ سیاسی بسیار پرمخاطره است و احتمالا من شکست می خورم. در آن زمان من می گفتم ما نمی توانیم هیچ طرح دیگری (طرح ب) داشته باشیم زیرا سیاره دیگری (سیاره ب) نداریم.»

یورونیوز: آیا نگران نیستید که پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و احتمالا انتخاب دونالد ترامپ، او خلاف توافق پاریس عمل کند؟

بان کی مون: «من نمی خواهم درباره هیچکدام از نامزدهای کنونی انتخابات ایالات متحده آمریکا اظهار نظری کنم. اما بحثها درباره تغییرات آب و هوایی و اینکه اتفاق می افتد یا نه، به پایان رسیده است.»

یورونیوز: اما ممکن است این توافق از مسیرش خارج شود.

بان کی مون: «جهان باید این را بداند که تغییرات آب و هوایی خیلی سریعتر از آنچه انتظارش را داریم اتفاق می افتد. این یک پیمان و تعهد است و من مطمئن هستم که هرکس رهبر آمریکا شود، باز هم این کشور به ایفای نقش تعیین کننده اش ادامه خواهد داد.»

یورونیوز: آخرین سوال، شما چه نمره ای به خودتان در این پست می دهید. فکر می کنید که دبیر کل خوبی بوده اید؟

بان کی مون: «قضاوت در این مورد با مورخان و جهان است. آنچه به من مربوط است اینکه من تمام وقت و انرژی و اشتیاقم را صرف کار با کشورهای عضو کردم تا جهانی بهتر داشته باشیم؛ در زمینه های توسعه پایدار، توانمندسازی جنسیتی، تغییرات آب و هوایی و توانمندسازی جوانان. این کاری بود که من انجام دادم. من با همه نوع فردی ملاقات کردم و صدای مردم بی صدا و مدافع مردم بی دفاع در سراسر جهان بودم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است

توقف صدور ویزا برای کارمندان نهاد‌های بشردوستانه؛اسرائیل امدادرسانی به فلسطینیان غزه را بغرنج‌تر کرد