سه بحران اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با یونکر: همه پرسی بریتانیا، روسیه، مهاجرت

سه بحران اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با یونکر: همه پرسی بریتانیا، روسیه، مهاجرت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری همه پرسی ماندن و نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا از تبعات نتیجه این همه پرسی، تحریم های اتحادیه علیه روسیه و بحران اقتصادی یونان می…

آگهی

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری همه پرسی ماندن و نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا از تبعات نتیجه این همه پرسی، تحریم های اتحادیه علیه روسیه و بحران اقتصادی یونان می گوید.

با وی در آتن به گفتگو نشستیم و به عنوان اولین سوال از وی پرسیدیم اگر بریتانیایی ها تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرند، تبعات آن برای اتحادیه و بریتانیا چه خواهد بود؟

ژان کلود یونکر: امیدوارم بریتانیایی ها از عقل سلیم خود پیروی کنند که ویژگی آنهاست. اگر همه پرسی به برکسیت، خروج از اتحادیه اروپا منجر شود، این به زیان اتحادیه و بریتانیا خواهد بود. بدون بریتانیا، بدون عملگرایی بریتانیایی ها که آن را همیشه به اثبات رسانده اند، اتحادیه اروپا کامل نخواهد بود. بدون بریتانیا اتحادیه ماهیتش را نخواهد باخت اما خلاء آن مشهود خواهد بود.

یورونیوز: به یونان بازگردیم. یک سال پیش یونان در آستانه خروج از حوزه پولی یورو بود. در ماههای پس از آن چه تغییراتی روی داده و اتحادیه اروپا تا چه حد از سرعت اصلاحات در اقتصاد یونان راضی بوده است؟

ژان کلود یونکر: من با چنگ و دندان برای ماندن یونان در حوزه یورو می جنگیدم، چرا که معتقدم نه اتحادیه و نه دوستان یونانی ما بدون هم کامل نیستند. چه تغییراتی؟ از تابستان ۲۰۱۵ کسی دیگر با جدیت سابق از خروج یونان از حوزه پولی یورو سخن نمی راند و این بخاطر این است که مقامات یونان و حوزه پولی یورو به توافق دست یافتند که مورد احترام طرفین است.

یورونیوز: پس با سرعت اصلاحات موافقید؟

ژان کلود یونکر: هرگز با سرعت اصلاحات در هیچکدام از ۱۹ کشور حوزه پولی یورو موافق نبوده ام اما یونان تلاش بیسابقه ای به خرج می دهد. و می دانم که این تلاش در نظر بسیاری از یونانی ها خصوصا فرودستان جامعه ناعادلانه بوده است و شهروندان یونان بار سنگین سیاستهای سیاستگذاران یونانی و اروپایی را به دوش می کشند. یونانی ها را برای مواجهه با مشکلات تحسین می کنم. پس راضی نیستم اما در مقایسه با تابستان ۲۰۱۵ بسیار راضی هستم.

یورونیوز: جدای از ریاضت اقتصادی یونان از بحران مهاجرت و سیل مهاجران در رنج است. به نظر می رسد توافق اتحادیه با ترکیه در حال فروپاشی است، اگر ترکیه کنار بکشد همانگونه که آنکارا تهدید می کند، راه حل جایگزین اتحادیه چه خواهد بود؟

ژان کلود یونکر: در کارزار انتخاباتی ام در ماههای مارس، آوریل، مه و ژوئن ۲۰۱۴ حامی آرای متفاوت در مورد یونان و ایتالیا و مالت و دیگر کشورها بودم، با این دیدگاه که نمی توانیم این کشورها را با تبعات ناشی از مشکلات جهانی به حال خود رها کنیم. بحران مهاجرت بحرانی جهانی است. پس ما باید از کشوری چون یونان واقع در مرزهای اتحادیه تا جایی که می توانیم حمایت کنیم. ما بدرستی مبلغ کلانی را در حمایت از مسئولان یونانی صرف می کنیم و توافق ۲۸ عضو اتحادیه با ترکیه نتیجه ای را که می خواستیم به بار می آورد چرا که شمار مهاجرانی که از ترکیه وارد جزایر یونان می شوند افت شدید داشته است. از نظر من این توافق جواب می دهد و امید دارم طرفین توافق خصوصا ترکیه و یونان تمام توان خود را در موفق نگاه داشتن آن به کار ببندند.

یورونیوز: تولیدکنندگان و اقتصاد یونان از تحریم هایی که روسیه علیه محصولات تولیدی در اتحادیه اروپا اعمال کرده است زیان می بینند که بدنبال بحران اوکراین و تحریم های بروکسل علیه مسکو صورت گرفت. آیا امیدی به بهبودی شرایط در صورت برداشته شدن یا تعدیل تحریمها از سوی طرفین می بینید؟

ژان کلود یونکر: هفته گذشته در سن پترزبورگ در دیدار با رئیس جمهور پوتین بسیار شفاف گفتم که توافقنامه مینسک باید اجرا شود. اگر بزبان ساده بگویم، هر چقدر توافقنامه مینسک بیشتر اجرا و رعایت گردد به همان میزان تحریمها کمتر خواهد شد. این توافقنامه و تحریم ها در ارتباط متقابل قرار دارند. آنچه روشن است این است که در ماه ژوئن ما تحریمها را تمدید می کنیم اما شش ماهه بعد از آن، ارزیابی می کنیم که تا چه حد در اجرای توافقنامه مینسک پیشرفت حاصل شده است تا بر اساس آن، بخشی از تحریمها برداشته شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه بحران اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با یونکر: همه پرسی بریتانیا، روسیه، مهاجرت

رییس شورای اروپا از مردم بریتانیا خواست به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه نتایجی به دنبال دارد؟