جنبش پنج ستاره چگونه قدرت گرفت؟

جنبش پنج ستاره چگونه قدرت گرفت؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فعالیت «جنبش پنج ستاره» از حدود ۷ سال پیش آغاز شده است.

آگهی

فعالیت «جنبش پنج ستاره» از حدود ۷ سال پیش آغاز شده است. بپه گریلو، کمدین مشهور ایتالیایی بنیانگذار آن بود. شعار اصلی این جنبش مبارزه علیه فسادی است که از مشکلات ساختار سیاسی ایتالیا ناشی شده است.

او سال ۲۰۰۷ میلادی تظاهراتی گسترده را علیه طبقه سیاسی حاکم تدارک دید. پیرو این تظاهرات، او با تهیه طوماری خواست نمایندگان مستقیما با رای ملت انتخاب شوند، نه اینکه رهبران احزاب، آنها را انتخاب کنند.

جنبش پنج ستاره در سال ۲۰۰۹ میلادی پایه گذاری و به فضایی دموکراتیک برای مشارکت مستقیم انواع گروههای سیاسی تبدیل شد. هدف اولیه گریلو از تاسیس این جنبش آن بود که انحصار احزاب اصلی ایتالیا را بر زندگی سیاسی مردم بشکند. هدف وی، رسیدن به دموکراسی بود که به مردم فرصت داده شود بدون وابستگی به احزاب، در تصمیمهایی که بر زندگی آنها اثر دارد، مشارکت داشته باشند.

جنبش پنج ستاره همچنین برنامه هایی کاملا متفاوت از احزاب راست و چپ موجود در ایتالیا ارائه کرده است. برپایی همه پرسی برای خروج از منطقه یورو، برقراری قوانین سختیگرانه جهت جلوگیری از فساد مالی مقامهای کشوری، کمک به راه اندازی بنگاههای اقتصادی کوچک و کاهش حقوق و دستمزد سیاستمداران دولتی از جمله برنامه های این گروه است.

اولین موفقیت این جنبش با کسب ۲۵ درصد کرسی ها در انتخابات پارلمانی ایتالیا در فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی رقم خورد.

جنبش پنج ستاره تنها از طریق اینترنت فعالیت می کند. در سایت جنبش که گریلو آن را اداره می کند، لیست نامزدهای مورد حمایت جنبش برای انتخابات محلی و ملی درج شده است.
نامزدهایی که از طرف «جنبش پنج ستاره» در انتخابات شرکت می کنند نیز منتخب افراد محلی هستند.

روی آوردن گریلو به اینترنت از روی اجبار بود. او در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی، کمدینی بسیارمحبوب بود و در برنامه های خود رهبران سیاسی ایتالیا را هدف قرار می داد و از آنها انتقاد می کرد تا اینکه سرانجام از تلویزیون اخراج شد و پس از آن سعی کرد فعالیت خود را از طریق اینترنت از سر گیرد.

اگرچه این کمدین از ۱۸ ماه پیش از بازنشستگی سیاسی خود خبر داده است اما همچنان به عنوان شناخته شده ترین چهره این جنبش بشمار می رود. او همچنان از طریق وبلاگ خود را که از سال ۲۰۰۵ میلادی راه اندازی کرده هوادارانش را به همراهی با این جنبش فرا می خواند.

با این حال مخالفان گریلو، او را به عوام فریبی متهم کرده اند و می گویند که هیچ راه حل عملی برای مشکلات ایتالیا ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟