گفتگو اختصاصی یورونیوز با اولین شهردار زن پایتخت ایتالیا

گفتگو اختصاصی یورونیوز با اولین شهردار زن پایتخت ایتالیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ویرجینیا راجی شهردار جدید رم است.

ویرجینیا راجی شهردار جدید رم است. او که عضو «جنبش پنج ستاره» است، توانست ۶۷.۱۵ درصد از آراء انتخابات شهرداریها را در ایتالیا از آن خود کند.

پایتخت ایتالیا با یک بدهی ۱۳ میلیارد یورویی در معرض خطر ورشکستگی قرار دارد. اگر خانم راجی در کارش موفق شود آنگاه حزبش می تواند به عنوان نیروی اصلی مخالف دولت در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ میلادی وارد عمل شود. اما در صورت عدم موفقیت او، جنبش پنج ستاره نیز قدرتش را از دست خواهد داد.

سیمونا ولتا، خبرنگار یورونیوز با او به گفتگو نشسته است.

زندگینامه ویرجینیا راجی

  • ویرجینیا راجی ۳۷ سال سن دارد و وکیل است
  • او از سال ۲۰۱۱ میلادی وارد فعالیتهای سیاسی شد و دو سال بعد به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شد
  • او در انتخابات توانست بر رقیبش روبرتو جاکتی از حزب دموکراتیک پیروز شود و ۶۷.۱۵ درصد از آرا را از آن خود کند. رقیب او که هم حزبی ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا است تنها ۳۲.۸۵ درصد آرا را کسب کرد

یورونیوز: خانم شهردار اولین سوالم این است که هنگامیکه رسما در دفتر کارتان مستقر شدید، دو کاری که قبل از هرچیز انجام خواهید داد چیست؟

ویرجینیا راجی: «ما باید جلوی حیف و میل منابع مالی را که ۱.۲ میلیون یورو در سال است، بگیریم. ما باید با جلوگیری از هزینه سازیها، این پول را صرف خدمات عمومی کنیم. پس از آن من باید درباره بدهی شهر رم مذاکره کنم یعنی مبلغی که بین ۱۳ تا ۱۶ میلیارد یورو است. ما باید یک حسابرسی انجام دهیم تا دقیقا بدانیم چه اتفاقی در درون کمیسیون انتصابی توسط دولت روی داده است {چه چیزی باعث شده به این وضعیت دچار شویم}. سپس باید بار دیگر درباره نرخ بهره وارد مذاکره شویم زیرا امروز قیمت تمام شده پول تقریبا صفر درصد است و ما نمی توانیم نرخ بهره ای را که در سال ۲۰۰۸ میلادی درباره آن مذاکره شده بپردازیم.»

یورونیوز: شما باید با دولت ماتئو رنتزی و حزبش، حزب دموکراتیک کار کنید. یعنی با کسانی که در دوران مبارزات انتخاباتی درگیری لفظی داشتید. آیا کار پیچیده ایست؟

ویرجینیا راجی: «قطعا نه از سوی ما. من همیشه گفته ام که می خواهم یک رابطه وفادارانه و صادقانه با دیگر نهادها داشته باشم و از سوی من نهایت حسن نیت وجود دارد. من اعلام کرده ام خیلی راحت به تنش هایی که حزب دموکراتیک در دوران مبارزات انتخاباتی با من داشت و بشدت علیه من بود، پایان داده ام. اکنون دیگر مشکلی نیست. از این به بعد، ما در جهت منافع شهر رم و شهروندان آن کار خواهیم کرد. من انتظار چنین رویکردی را نیز از سوی دیگر نهادها و همچنین نخست وزیر دارم.»

یورونیوز: آیا نمی خواهید آنچه را که در سال ۲۰۱۲ میلادی اتفاق افتاد، روشن کنید؟ در آن زمان شما به یک نهاد عمومی مشاوره حقوقی دادید اما آن را در درآمد سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام کردید؟ در دوران مبارزات انتخاباتی گفتید که مخالفانتان به سوی شما گِل پرتاب کرده اند. اکنون شهردار هستید و رای دهندگان پاسخ می خواهند. علاوه بر این شما همیشه گفته اید که شفافیت، نقطه قوت کارهایتان است.

ویرجینیا راجی: «اول از همه این یک مشاوره نبود بلکه یک ماموریت برای تخصیص کمکهای حقوقی بود که موضوعی بسیار متفاوت است. به عنوان دستیار حقوقی، من وظیفه داشتم که حکم دیوان محاسبات را که می گفت اداره بهداشت محلی قربانی تقلب یک پزشک شده را اجرا کنم. اداره بهداشت محلی بیش از حدی که باید، مالیات پرداخته بود و من وظیفه داشتم که این پول مازاد را به آنها بازگردانم. این ماموریت در سال ۲۰۱۲ میلادی به من واگذار شد و من یک سری فعالیت انجام دادم و درنهایت صورتحساب را در سال ۲۰۱۴ میلادی تهیه کردم. این صورتحساب به حسابهای شرکت اضافه و در سال ۲۰۱۵ میلادی حکم پرداخت آن صادر شد. پول من نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی پرداخت شد و مبلغ آن در همین سال به اظهارنامه مالیاتی من افزوده شد.»

یورونیوز: به نظر می رسد مافیا در پایتخت در همه چیز سرایت کرده است. سازمانهای جنایتکار با همدستی سیاستمداران در همه جا نفوذ کرده اند. چگونه این وضعیت می تواند تغییر کند و برای پرهیز از آلوده شدن به چنین چیزی، چه کار باید کرد؟

وبرجینیا راجی: «اول از همه باید قانون اعمال شود. در مورد مناقصات، ما باید قوانین موجود را برای مناقصه های عمومی به اجرا بگذاریم. این باعث می شود که همه شرکتها فرصت کار داشته باشند و شرکتهایی که می خواهند برای رم کار کنند، در همه بخش ها پیشنهادهایشان را به شهرداری بفرستند. اینکار باعث می شود که به بهترین پیشنهادها، فرصت برنده شدن در کمیسیون داده شود.»

یورونیوز: شما درباره مناقصه های عمومی می گوید اما مشکل، نفوذ مافیا است. حذف سازمانهای جنایی آسان نیست.

ویرجینیا راجی: «ما باید از تمام سیستم هایی که داریم استفاده کنیم؛ برای مثال سیستم های ضد مافیا. سازمان ملی مبارزه با فساد اعلام کرده است که آماده است از ما حمایت کند. زیرا در گزارشی که به تازگی توسط این سازمان منتشر شد، اعلام شده است که پس از بررسی حدود ۱۵۰۰ قرارداد که ۱۰ درصد از کل قراردادهای ما محسوب می شود، مشخص شده که در ۹۰ درصد از این قراردادها قوانین نقض شده است. بنابراین واضح است که چرا دولت برای سالها در مسیری اشتباه به پیش می رفته و اکنون باید به مسیر اصلی برگشت.»

یورونیوز: محرومیتهای اجتماعی در حومه رم چشمگیر است. برخی شهرهای اروپایی این مدل را به اجرا گذاشتند اما این مدل کار نکرد و منجر به ایجاد محله های «گتو» {محله های فقیر و مهاجر نشین) شد. به همین دلیل شهرهایی مانند آمستردام یا هامبورگ مدلهای جدیدی را به منظور ایجاد یک ترکیب اجتماعی به اجرا گذاشتند. آیا انجام چنین کاری برای رم دیر است؟

ویرجینیا راجی: «نه، به هیچ وجه. اما رم باید به سرعت نوسازی در مناطق مرکزی و حومه را آغاز کند. منظور من از حومه، مناطق خارج از کمربند شهر نیست بلکه مناطقی را شامل می شود که فقط کمی دور از مرکز شهر هستند و از خدمات مهمی مانند حمل و نقل، خدمات شهری و مواردی مانند تئاتر و سینما محرومند. این حومه ها به خوابگاه تبدیل شده اند و بیرون از این خوابگاهها، تنها شاهد بلوکهای آپارتمانی کاملا خالی هستیم. بنابراین نه، هنوز دیر نشده و باید وارد عمل شویم.»

یورونیوز: اما با چه بودجه ای این کار را انجام می دهید؟

ویرجینیا راجی: «اول از همه ما باید جلوی هدر رفتن پول را بگیریم.»

یورونیوز: من این گفتگو را با تبریک به شما آغاز کردم و اکنون نمی دانم آیا باید تبریک می گفتم یا نه. زیرا اداره کردن شهر پیچیده ای مانند رم کار دلهره آوری است. آیا نمی ترسید که در این تجربه برخی چیزها بخوبی پیش نروند؟ چنین چیزی می تواند بر تمام جنبش پنج ستاره تاثیر بگذارد.

ویرجینیا راجی: «من اعتقاد دارم که در این انتخابات مردم، بویژه در شهر رم قویا اعلام کردند که خواهان تغییر هستند. فکر نمی کنم که بتوان چنین چیزی را دست کم گرفت. طی سه سال اعتراض و طی سه ماه گذشته که مبارزات انتخاباتی در جریان بود، من همواره می گفتم که اگر ساکنان رم تغییر کنند، رم نیز تغییر خواهد کرد. اگر ما در کنار هم بایستیم، این توانایی را خواهیم داشت که هر کاری انجام دهیم. به همین دلیل من مطمئن هستم که حاصل این تجربه مثبت خواهد بود. این کار زمان می برد زیرا ما عصای جادویی نداریم و کادر اجرایی که پیش از این بر سر کار بوده واقعا یک شهر ویران را به جا گذاشته است. واقعا ویران. اما من مطمئن هستم که ما می توانیم بتدریج شیوه کار این ماشین را تغییر دهیم؛ ماشینی که درصورت ادامه حرکت به دیوار می خورد. باید کارها را به مسیر درست بازگردانیم و آن را بسوی آینده ای هدایت کنیم که در آن شهروندان در مرکز تصمیم های سیاسی باشند.»

یورونیوز: پس از پاریس و مادرید، زن دیگری در اروپا به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد. آیا این تنها یک تصادف بود؟

ویرجینیا راجی: «نمی دانم این یک تصادف است یا خیر. می خواهم بگویم که این نشانه خوبی است، نشانه ای از اینکه زمان عوض شده است. نشانه ای از این حقیقت که مردم آماده هستند تا وارد ماجراجویی جدیدی شوند و امیدوارم که این اولین قدم به سمت سیاستهای برابری جنسیتی باشد. سیاستهایی که باید به دستور کار عمومی بازگردد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟