اگزومارس؛ نحوه ضدعفونی کردن ابزاری که به سیاره سرخ فرستاده می شود

اگزومارس؛ نحوه ضدعفونی کردن ابزاری که به سیاره سرخ فرستاده می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اگزومارس پروژه ای برای جستجوی نشانه های حیات هم در حال حاضر و هم در گذشته، در مریخ است.

آگهی

اگزومارس پروژه ای برای جستجوی نشانه های حیات هم در حال حاضر و هم در گذشته، در مریخ است.

هیچ مأموریت اکتشافی درباره مریخ تاکنون این قدر بلندپروازانه و پیچیده نبوده است. در سال ۲۰۱۶ اولین فضاپیما به سیاره سرخ می رسد و فرودی آزمایشی روی سطح مریخ انجام می دهد و به دنبال چشمه های متان خواهد گشت. چند سال بعد مریخ نوردِ اگزومارس به مریخ خواهد رفت تا با حفاری سطح سیاره به دنبال نشانه های حیات زیر سطح مریخ بگردد.

در طول سال ۲۰۱۶، یورونیوز بطور مرتب از گروه مسئول این پروژه در آژانس فضایی اروپا و روس کاسموس خبر خواهد گرفت و بدین ترتیب، خواهیم دید چگونه اولین فضاپیمایشان را به فضا پرتاب خواهند کرد؛ چگونه اولین مریخ گرد (مریخ نورد) را خواهند ساخت، و چطور آن را روی سطح سیاره سرخ فرود خواهند آورد.

فضاپیمای اگزومارس اینک به سوی مریخ می رود و مأموریتش جستجوی نشانه های حیات در این سیاره است. وقتی در ماه اکتبر به مقصد برسد، کاوشگری را به سوی سطح سیاره خواهد فرستاد. این کاوشگر، اولین فرود کنترل شده ابزاری روی سطح سیاره سرخ خواهد بود.

جان رابرت بروکاتو، اخترزیست شناس «رصدخانه اخترفیزیک ارکتری» در نزدیکی فلورانس مسئول حفاظت سیاره ای ابزاری است که «دریمز» نام دارد و همراه اگزومارس به مریخ خواهد رفت. وی درباره روش های ضدعفونی کردن ابزارهایی که به سیارات دیگر فرستاده می شوند، توضیح می دهد.

او می گوید: «مأموریت فضایی اگزومارس برای یافتن نشانه های حیات است و ابزاری که با اگزومارس به فضا می روند باید قبل از پرتاب به فضا استرلیزه شوند تا حیات روی سطح سیاره را آلوده نکنند. می دانیم که روی سطح زمین باکتری های فوق العاده مقاومی وجود دارند که می توانند شرایط سخت محیطی را تحمل کنند و در سفر فضایی روی عرشه فضا پیما زنده بمانند.»

وی درباره روش ضدعفونی کردن ابزارهایی که به فضا پرتاب می شود می گوید: «روش استرلیزه کردن ابزاری که به فضا پرتاب می شود به این صورت است: آن را به مدت چند ساعت و حتی چند روز در محیط بسیار داغ با دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد قرار می دهیم. به این ترتیب مطمئن می شویم فضاپیما بار زیستی ندارد. با توجه به اینکه مأموریت های فضایی آینده از مریخ نمونه هایی [از خاک] به زمین خواهد آورد امروز در سطح اروپا مشغول بررسی و طراحی مکانی هستیم که بتوان این نمونه ها را تجزیه و تحلیل کرد و در آنها نشانه های حیات در سیارات دیگر را جستجو کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از اینترنت پرسرعت ماهواره ای برای تماشای مسابقات فوتبال

فرود «اودیسئوس» روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن بار دیگر به ماه بازگشت

کشف یک «اَبَر زمین» در فاصله تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین