معترضان بریتانیایی خواستار تجدید همه پرسی شدند

معترضان بریتانیایی خواستار تجدید همه پرسی شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ساعاتی پس از اعلام نتیجه همه پرسی بریتانیا بر سر ترک عضویت اتحادیه اروپا، جمعی کوچکی از دانشجویان معترض نتیجه در برابر پارلمان تجمع کردند.

آگهی

ساعاتی پس از اعلام نتیجه همه پرسی بریتانیا بر سر ترک عضویت اتحادیه اروپا، جمعی کوچکی از دانشجویان معترض نتیجه در برابر پارلمان تجمع کردند.

همزمان برخی از دیگر هواداران باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا به جمع آوری امضاء به منظور برپایی یک همه پرسی دیگر اقدام کردند. تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار امضا جمع آوری شده و بر اساس قانون بریتانیا، پارلمان هر درخواستی را که بیش از صدهزار امضا داشته باشد به بحث می گذارد.

از سوی دیگر جرمی کوربین نیز اعلام کرد که در برابر تلاش ها در راستای برکناری وی از رهبری حزب کارگری مقاومت می کند. وی از سوی برخی از هم حزبی هایش به کم کاری در کارزار باقی ماندن در اتحادیه اروپا متهم است.

این چهره مخالف دولت محافظه کار گفت: «سیاست ما درخصوص تجارت، اقتصاد و مهاجرت باید به دلیل نتیجه همه پرسی تغییر کند ولی این نمی تواند شباهتی به سیاست های جانسون، فاراژ و گوو داشته باشد. حزب کارگر برای اطمینان از اینکه برنامه ما پس از خروج از اتحادیه اروپا در قلب مذاکرات قرار دارد، مبارزه خواهد کرد؛ از جمله اینکه آزادی ما، اقتصاد را به گونه ای می سازد که برای همه مفید باشد.»

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند نیز که پیش تر از احتمال برپایی دومین همه پرسی درباره جدایی از بریتانیا سخن گفته بود در تازه ترین واکنش گفت: «کابینه موافق است که ما فورا بحث هایی را با نهاد ها و اعضای اتحادیه اروپا آغاز کرده و از این طریق تمامی گزینه های محتمل را برای حفظ جای اسکاتلند در اتحادیه اروپا جستجو کنیم.»

شهروندان اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ میلادی با ۵۵ درصد آرا در یک همه پرسی با جدایی از بریتانیا مخالفت کردند. اکنون اسکاتلند برخلاف رای به دست آمده در همه پرسی روز پنجشنبه بریتانیا خواستار باقی ماندن در عضویت اتحادیه اروپا است.

بر اساس ماده ۵۰ پیمان لیسبون، پس از اعلام درخواست یکی از اعضای اتحادیه اروپا برای جدایی، آن کشور دو سال برای مذاکره برای دستیابی به توافقی تازه درخصوص مناسباتش با این اتحادیه فرصت خواهد داشت.

'I really regret my vote': The Brexit voters who wish they'd voted In https://t.co/cjVAU0OtRqpic.twitter.com/d3qT6OEPjP

— Evening Standard (@standardnews) June 24, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکل: عجله ای برای آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیست

لرد هیل، کمیسر مستعفی بریتانیا: آنچه نباید شد

واکنش بنیانگذاران اتحادیه اروپا به نتیجه همه پرسی بریتانیا