سه انفجار انتحاری فرودگاه آتاتورک را لرزاند

سه انفجار انتحاری فرودگاه آتاتورک را لرزاند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات ترکیه تعداد قربانیان در جریان سه حملۀ انتحاری در فرودگاه بین المللی آتاتورک در استانبول را دست کم ۳۶ نفر اعلام کرده اند.

آگهی

مقامات ترکیه تعداد قربانیان در جریان سه حملۀ انتحاری در فرودگاه بین المللی آتاتورک در استانبول را دست کم ۳۶ نفر اعلام کرده اند.

در این حملات تروریستی، بیش از ۱۴۷ نفر نیز مجروح شده اند که در میان آنها تعدادی گردشگر خارجی نیز دیده می شود اما به گفتۀ مقامات ترکیه بیشتر مجروحان و کشته شدگان ترک هستند. هنوز ملیت قربانیان این انفجارها به طور دقیق اعلام نشده است.

یکی از شاهدان عینی که در لحظۀ این حملات در این فرودگاه بوده، با شرح این حادثه می گوید: «من داشتم سه چمدانم را پلاستیک پیچی می کردم که صدای انفجار آمد. پلیس از همۀ ما خواست که به روی زمین دراز بکشیم. دستگاه مخصوص پلاستیک پیچی جلوی مانع از اصابت گلوله ها به ما شد. آنها به روی پلیس شلیک می کردند، پلیس هم به آنها شلیک می کرد. به یک نفر نزدیک ما گلوله اصابت کرد و بلافاصله بمبی منفجر شد و همه اطراف محل انفجار کشته شدند. من بلند شدم تا از پشت شیشه تیراندازی داخل را ببینم.»

دو نفر از مهاجمان، کمربند خود را در بخش ترمینال بین المللی منفجر کرده و نفر سوم نیز در پارکینگ این فرودگاه دست به انتحار زده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را بعهده نگرفته اما ترکیه می گوید داعش در پشت این سه حملۀ انتحاری است.

بن علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه که ساعاتی پس از این انفجارها در فرودگاه آتاتورک حاضر شده بود، عامل این حملات را داعش معرفی کرد و گفت: «تحقیقات دستگاههای اطلاعاتی ما نشان می دهد که حملات تروریستی از سوی داعش صورت گرفته است.»

استانبول یکی از شهرهای مورد علاقۀ گردشگران خارجی است و سفارتهای کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه از شهروندان خود خواسته اند از حضور در فرودگاه آتاتورک و دیگر مکانهای شلوغ در استانبول اجتناب کنند. در پی این حملات چندین ساعت تردد هواپیماها متوقف و به فرودگاههای اطراف منتقل شده بود اما به گفتۀ مقامات فرودگاه آتاتورک فعالیت پروازهای داخلی و تعدادی از پروازهای خارجی از سرگرفته شده است.

ترکیه طی دو سال اخیر صحنۀ حملات انفجاری و انتحاری در مناطق مختلف از جمله در آنکارا و استانبول بوده که داعش و گروههای کرد مسلح نظیر «شاهین های آزادی کردستان» مسئولیت برخی از آنها را بعهده گرفته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران کشورهای مختلف با مردم ترکیه همدردی کردند

شنیده ها و دیده های خبرنگار یورونیوز از فرودگاه آتاتورک

پیشینه حملات تروریستی۱۰ سال اخیر در ترکیه