اجلاس سه جانبۀ کشورهای آمریکای شمالی در اتاوا برگزار شد

اجلاس سه جانبۀ کشورهای آمریکای شمالی در اتاوا برگزار شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اجلاس سه جانبۀ سران سه کشور مکزیک، ایالات متحدۀ آمریکا و کانادا در قالب کشورهای آمریکای شمالی برای توسعه و تقویت روابط اقتصادی و سیاسی و هچنین همکاری های اقلیمی روز چهارشنبه در اتاوا، پایتخت کانادا بر

آگهی

اجلاس سه جانبۀ سران سه کشور مکزیک، ایالات متحدۀ آمریکا و کانادا در قالب کشورهای آمریکای شمالی برای توسعه و تقویت روابط اقتصادی و سیاسی و هچنین همکاری های اقلیمی روز چهارشنبه در اتاوا، پایتخت کانادا برگزار شد.

کاهش گازهای گلخانه ای، تجارت آزاد فرا قاره ای و تاثیر برکسیت در اقتصاد این قاره از جمله مسائلی بود که در این نشست میان رهبران این سه کشور مورد بحث قرار گرفت.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا این اجلاس را نشانه ای از ارادۀ کشورهای آمریکای شمالی برای نزدیکی بیشتر دانست و گفت: «این همکاری ها موجب خواهد شد که کشورهای ما شانه به شانۀ یکدیگر بایستند تا به هدف مشترک یعنی یک آمریکای شمالی پرتلاش و رقابتی همراه با رشد سالم و محافظت از محیط زیست برای امروز و نسل های آینده دست یابند.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز که در حاشیۀ این نشست در مجلس کانادا حضور یافته بود، با تاکید بر همکاریهای نزدیک میان این کشورها، به مسالۀ برکسیت و تاثیر آن در روابط فراقاره ای پرداخت.

رئیس جمهوری آمریکا در این باره گفت: «می توانیم عواقب مستقیم برکسیت را با بصیرت مدیریت کنیم اما خروج بریتانیا در بلند مدت باعث شکاف های اجتماعی می شود و بر رشد اقتصادی تاثیر می گذارد. روش پاسخگویی ما به فشارهای ناشی از جهانی سازی و تغییرات مربوط به تکنولوژی، تعیین کنندۀ طول عمر ثبات و نظم بین المللی خواهد بود که همزمان امنیت و رفاه را برای نسل های آینده بهمراه دارد.»

در این اجلاس، سران سه کشور متعهد شدند که برای تولید ۵۰ درصد از برق مصرفی خود را تا سال ۲۰۲۵ منابع قابل بازیافت را جایگزین منابع طبیعی کنند. در حال حاضر تنها ۳۷ درصد از برق مصرفی در این کشورها از طریق انرژی های پاک تولید می شود.

اتاوا، واشنگتن و مکزیکو سیتی همچنین متعهد شدند گازهای گلخانه ای خود را که یکی از عوامل اصلی گرمایش دمای زمین است، بکاهند و برای کاهش ۴۰ درصدی گازهای متان تا سال ۲۰۲۵ تلاش کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش ازبکستان برای جذب گردشگر با تکیه بر میراث فرهنگی و توسعهٔ زیرساخت

گوترش بر سر اقلیم: بشریت یک انتخاب دارد: همکاری یا نابودی؛ ماکرون: آمریکا و چین سهم بیشتری بپردازند

آغاز هفته پنجم اعتراضات ایران؛ آتش‌سوزی در زندان اوین به همراه شنیده شدن صدای آژیر و انفجار