محقق سرطان شناسی: علف کش مشتق از گلایفوزیت سرطان زاست

محقق سرطان شناسی: علف کش مشتق از گلایفوزیت سرطان زاست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کمیسیون اروپا در ژوئن امسال اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۷ تصمیم جدیدی درباره فروش علف کشهای مشتق اتخاذ نخواهد کرد.

کمیسیون اروپا در ژوئن امسال اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۷ تصمیم جدیدی درباره فروش علف کشهای مشتق اتخاذ نخواهد کرد. این در حالی است که برخی از دانشمندان می گویند که علف کشهای مشتق از این ماده سرطان زاست. سوفی کلوده، خبرنگار یورونیوز در این باره با کورت اشترایف، محقق ارشد مرکز بین المللی تحقیقات سرطان در لیون فرانسه گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: آیا طبق تحقیقات شما علف کش گلایفوزیت خطرناک است یا نه؟

کورت اشترایف: «ارزیابی ما بر اساس مجموعه ای از مقالات علمی است که درباره گلایوفوزیت منتشر شده. این تحقیقات را گروهی از بهترین متخصصان در سراسر جهان انجام داده اند که هیچ نفع شخصی هم نداشته اند. آنها بر اساس سه دسته از شواهد به این نتیجه رسیده اند که این ماده یک علف کش سرطان زاست: مجموعه ای از پژوهشها نشان داده که این علف کش سبب ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی می شود؛ در موارد محدودی هم کشاورزانی که در معرض استفاده از گلایوفوزیت بوده اند، به سرطان مبتلا شده اند، و در آخر هم مطالعات سم شناسی به روشنی نشان داده که این ماده به ژن ها آسیب می رساند.»

یورونیوز: با توجه به این یافته ها چرا استفاده از گلایفوزیت هنوز ممنوع اعلام نشده است؟

کورت اشترایف: «این بررسی ها جدا از تمام طبقه بندی های علمی ای تاکنون درباره سرطان زا بودن این ماده انجام شده است. پس از آن، سازمانهای بین المللی نظیر سازمان جهانی بهداشت یا آژانسهایی ملی وظیفه دارند که خطرات این مواد را ارزیابی کرده و برنامه هایی مختلفی را برای کشاورزان، و همچنین در زمینه رژیمهای غذایی یا محصولات آرایشی ارائه کنند.»

یورونیوز: در ماه مه گذشته، گروهی از کارشناسان کمیته مشترک سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) و سازمان جهانی بهداشت اطلاعیه ای درباره سالم بودن یا بی خطر بودن گلایفوزیت صادر کردند؟ علت این تغییر عقیده چیست؟

کورت اشترایف: «تقسیم بندی ما درباره سرطان زا بودن گلایفوزیت همچنان معتبر است.صلاحیت تشخیص و طبقه بندی مواد سرطان زا برای سازمان جهانی بهداشت در اختیار ماست. گروهی که این اطلاعیه را منتشر کرد، توجه اش بیشتر معطوف به تاثیر این ماده بر طیف بسیار محدودی از مواد غذایی روزانه بود. نتیجه گیری آنها درباره خطرات گلایفوزیت بر این اساس اعلام شده است.»

یورونیوز: اما یک فرد عادی، یک کشاورز، یا کسی که می خواهد در پارکی بنشیند در آن از علکفش گلایفوزیت استفاده شده، باید حرف چه کسی را باور کند؟

کورت اشترایف: «باید توجه کرد که نتیجه گیری ما در این باره که گلایفوزیت برای انسان سرطان زاست، همچنان سرجایش هست. اما برای تشخیص موارد خاص، باید به ارزیابی دیگر سازمانها هم رجوع کنید. و اظهار نظر در این مورد از اختیار من خارج است.»

یورونیوز: پس از اطلاعیه ای کمیته مشترک سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی خواربار و کشاورزی در ماه مه، گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه مونسانتو، اصلی ترین تولید کننده گلایوفوزیت به برخی از دانشمندان حق السکوت داده. این حرفها باعث ناراحتی شما نشد؟

کورت اشترایف: «این مسئله مهمی است که باید دقیقا بررسی شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا محصولات بهداشتی در اروپا حاوی ترکیبات شیمیایی سمی هستند؟

بن بست تصمیم گیری در اروپا برای استفاده از علفکش گلایفوزیت

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت