ارتش آزادیبخش ملی، آخرین مانع برای صلح در کلمبیا

ارتش آزادیبخش ملی، آخرین مانع برای صلح در کلمبیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ارتش آزادیبخش ملی کلمبیا که با نام مختصار «الن» (ELN) نیز شناخته می شود یکی از جنبشهای چریکی آمریکای لاتین در قرن بیست و یکم است که از ایدئولوژی مارکسیستی و انقلاب کوبا الهام گرفته…

آگهی

ارتش آزادیبخش ملی کلمبیا که با نام مختصار «الن» (ELN) نیز شناخته می شود یکی از جنبشهای چریکی آمریکای لاتین در قرن بیست و یکم است که از ایدئولوژی مارکسیستی و انقلاب کوبا الهام گرفته است.

این جنبش که عمری پنجاه ساله دارد و پس از «فارک» دومین جنبش بزرگ چریکی این کشور محسوب می شود، آخرین مانع بزرگ برای پایان دادن به نیم قرن درگیری مسلحانه در کلمبیاست.

رهبران «الن» در۳۰ مارس (۱۱ فروردین) بار دیگر گفتگو با دولت کلمبیا را از سر گرفتند اما درنهایت پیشنهاد خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا را برای صلح نپذیرفتند.

پس از آن در ماه مه، گروه «الن» سه خبرنگار را ربود و چند روز بعد آنها را آزاد کرد. این اقدام منجر به افزایش مخالفتهای عمومی با این جنبش شد و باعث گردید ارتش کلمبیا نیز بیش از پیش به آنها حمله کند.

تنش ها میان دولت مرکزی کلمبیا و گروه «الن» در حالی افزایش یافت که دیگر گروه بزرگ شورشی یعنی «فارک»، سرانجام با دولت کلمبیا به توافق رسید.

فارک پس از سه سال مذاکره، در یک گام تاریخی و با میانجیگری هاوانا با دولت کوبا توافقنامه ای را امضا کرد تا علاوه بر زمین گذاشتن سلاح ها، ۲۳ منطقه موقت و هشت اردوگاه خود را نیز تخلیه کند.

اگرچه قرار است این آتش بس از ۲۰ ژوئیه به اجرا گذاشته شود اما در واقع هر دو طرف درگیری، از حدود یک سال پیش حمله به یکدیگر را متوقف کرده اند.

فارک، بزرگترین حریف نظامی داخلی دولت کمبیا محسوب می شد. مردم کلمبیا از این توافق استقبال کردند و همزمان با امضای آن، به خیابانهای بوگوتا، پایتخت این کشور آمدند، گرچه می دانند تا برقراری صلح پایدار راهی دراز در پیش دارند.

گلوریا کارتاس، از ساکنان بوگوتا و از فعالان صلح و حقوق بشر می گوید: «تا امروز حتی یک کلمه درباره تصمیمات سیاسی که مرتبط با روند برقراری صلح باشد نشنیده ام. با این وجود بسیار خوشحالم و مایلم اینگونه فکر کنم که ارتش آزادیبخش ملی هم در این زمینه قدمی برخواهد داشت. چون کلمبیا شایستگی بیشتری دارد و باید در این کشور صلح برقرار شود.»

طی پنجاه سال اخیر، در درگیریها و جنگهای داخلیِ کلمبیا که میان شبه نظامیان راستگرا، چریکهای چپگرا و دولت مرکزی روی داده است، دستکم ۲۶۰ هزار تن کشته، ۴۵ هزار تن ناپدید و ۷ میلیون نفر نیز آواره شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ زنان فلسطینی و اسرائیلی همزمان با «راهپیمایی اورشلیم» برای صلح رژه رفتند

شکایت خانواده سوری از فرانتکس؛ دادگاه اتحادیه اروپا درخواست پرداخت غرامت را رد کرد

جنگ اوکراین؛ مسکو و کی‌یف گفتگوهای صلح جده عربستان را چگونه ارزیابی کردند؟