الی ویزل، مشهورترین بازماندۀ هولوکاست به خاک سپرده شد

الی ویزل، مشهورترین بازماندۀ هولوکاست به خاک سپرده شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراسم تشیع پیکر الی ویزل، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و یکی از مشهورترین بازماندگان هولوکاست روز یکشنبه در کنیسه ای در نیویورک برگزار شد.

آگهی

مراسم تشیع پیکر الی ویزل، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و یکی از مشهورترین بازماندگان هولوکاست روز یکشنبه در کنیسه ای در نیویورک برگزار شد. وی عصر روز یکشنبه در قطعۀ یهودیان گورستانی در همین شهر به خاک سپرده شد.

آبراهام فاکسمن، یکی از نزدیکان این برندۀ جایزۀ صلح نوبل در مورد الی ویزل می گوید: «دنیا یک حافظۀ شفاهی را از دست داد، ما ملت یهود و اسراییلی هم یک مدافع وفادار را از دست دادیم. بازماندگان [شوآ] صدای یادآوری این واقعه را از دست دادند و شخصا یک دوست خاص را از دست داده ام.»

#ElieWiesel, 1928-2016: A look back at the life of a Jewish legend https://t.co/RBjkOoREghpic.twitter.com/1175OhWKjt

— Haaretz.com (@haaretzcom) 3. Juli 2016

الی ویزل که روز شنبه، دوم ژوییه ( ۱۲ تیرماه) در سن ۸۷ سالگی درگذشت، در سال ۱۹۸۶ موفق به کسب جایزۀ صلح نوبل شد و بیش از ۵۰ کتاب به رشتۀ تحریر درآورد که بیشتر آنها در مورد هولوکاست نوشته شده است. کتاب شب یکی از معروفترین آثار الی ویزل است که خاطرات وی از اردوگاه مرگ بوخن والد را روایت می کند.

این بازماندۀ هولوکاست در سن ۱۵ سالگی به اردوگاه آشویتس منتقل شد و پس از مرگ برخی از اعضای خانواده اش در این اردوگاه، در سال ۱۹۴۵ و هنگامی که ۱۶ سال داشت به اردوگاه بوخن والد منتقل شد و در همان سال از این اردوگاه نجات یافت.

بسیاری از رهبران و شخصیت های بین المللی مرگ این راوی هولوکاست و شوآ را تسلیت گفته اند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجۀ این کشور از مرگ الی ویزل ابراز تاسف کرده اند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز الی ویزل را یکی از بزرگترین صداهای معنوی زمان حاضر دانست.

برخی از مطبوعات از جمله کوریه انترناسیونال در سال ۲۰۱۴ الی ویزل را به رهبری گروهی از یهودی نشینان در اراضی اشغالی به نام «الاد» متهم کرده بودند که خانه های فلسطینی ها را در این مناطق اشغال می کنند.

روزنامۀ تایمز لندن نیز در اوت ۲۰۱۴ از انتشار یادداشتی به قلم الی ویزل خودداری کرد. این برندۀ جایزۀ صلح نوبل در آن یادداشت حماس را متهم کرده بود که کودکان فلسطینی را در غزه قربانی می کند و آنها را بعنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟