کمیسیون بررسی حملات پاریس: دستگاه اطلاعاتی کشور باید بازسازی شود

کمیسیون بررسی حملات پاریس: دستگاه اطلاعاتی کشور باید بازسازی شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کمیسیون ویژه بررسی حملات پاریس در پارلمان فرانسه، نخواست انگشت اتهام را به سوی کسی نشانه برود، بلکه به شکل کلی اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی فرانسه شکست خورده…

آگهی

کمیسیون ویژه بررسی حملات پاریس در پارلمان فرانسه، نخواست انگشت اتهام را به سوی کسی نشانه برود، بلکه به شکل کلی اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی فرانسه شکست خورده است. این کمیسیون، طی هشت ماه کار، با انجام ۲۰۰ ساعت گفتگو، گزارشی ۳۰۰ صفحه ای را به همراه ۴۰ راهکار ویژه آماده کرده است که از سه جنبه به این رویداد می پردازد.

نخست: کارِ نهادهای اعمالِ قانون و نیروهای انتظامی.

شامگاه سیزدهم نوامبر، تروریست ها همزمان به چندین نقطه از پاریس حمله کردند و در نتیجه همه گروههای انتظامی کشور همزمان در محل حوادث حاضر شدند.

سباستین پی یتراسانتا، هنگام قرائت نتیجه این گزارش گفت: «اجازه می خواهم به شجاعت، فداکاری و کار حرفه ای نیروهای BRI و GIGN و RAID درود بفرستم. با آنکه می دانم گهگاه با هم در رقابت اند، اما با کارشان جان بسیاری را نجات دادند.»

مشکل، برآمده از کارِ موازی سه نیروی مسلح است. قدیمی ترین این گروهها (GIGN) یا ژاندارمری است که زیر نظر وزارت کشور کار می کند و هم ارزِ RAID یعنی نیروی پلیس ملّی است. اما Bri هم واحدی از پلیس قضایی است که همزمان از اختیارِ تفتیش و مداخله نظامی برخوردار است.

آقای پی یتراسانتا گفت: «روز ۱۳ نوامبر، آمبولانسها، ظرفِ ۳ تا ۱۰ دقیقه در محلهای حادثه حاضر شدند. پیشنهاد می کنیم از این به بعد، برای خارج کردن قربانیان از محل حادثه، دالانی انسانی با حفاظت نیروهای مسلح تشکیل شود.»

چگونگیِ نجات دادنِ قربانیان، یکی دیگر از نکات کلیدیِ این گزارش بود. چون خدماتِ کمک رسانی بلافاصله در محل حاضر بودند اما نیروهای امنیتی محلهای حادثه را بستند و این کار، دسترسی به قربانیان را دشوار کرد. همچنین به زخمی ها چنان که باید رسیدگی نشد و پشتیبانی روانی لازم نیز از آنان صورت نگرفت.

آقای پی یتراسانتا در بخش دیگری از صحبتهای خود افزود :«فرانسوی زبانان تبعه بلژیک حملات ۱۳ سپتامبر را انجام دادند. با توجه به این مسأله پرسش ما این بود که تروریستها به چه شکل وارد خاک فرانسه شدند. تمامی آنها شناخته شده، ثبت شده و برخی شان تحت نظر بودند.»

پیشنهادها در زمینه کارِ اطلاعاتی، بیشتر از دیگر زمینه ها بود، چراکه عاملان حملات ۱۳نوامبر، مانند عاملان حمله ۷ ژانویه، یعنی برادران کواشی، برای بسیاری شناخته شده بودند. این گزارش به شکستِ دستگاه اطلاعاتی در داخل و خارج از کشور اشاره می کند و با پیشنهادِ یکی کردنِ تمامیِ شش سرویس امنیتیِ فرانسه و خواستارِ بازسازیِ بنیادینِ دستگاه اطلاعاتیِ کشور می شود.

تهیه کنندگان این گزارش بر این باور اند که ادغام سرویسهای امنیتیِ کشور و تبدیل آنها به یک دستگاه اطلاعاتی که مستقیما زیر نظر نخست وزیر باشد، مشارکت اطلاعات و همکاری بین المللی را آسانتر می کند. در این گزارش همچنین آمده است که باید به جمع آوری اطلاعات از زندانها اولویت داد، چراکه یکی از مکانهای بالقوه پرورش بنیادگرایی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟