بحث درباره بیست و دومین کنفرانس تغییرات اقلیمی در نشست سالانه کران مونتانا

بحث درباره بیست و دومین کنفرانس تغییرات اقلیمی در نشست سالانه کران مونتانا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از بحث و جدلهای نفس گیر که در بیست و یکمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی در پاریس، رهبران جهان چگونه خود را برای دوره بعدی این کنفرانس در مراکش برگزار خواهد شد، آماده می کنند؟ شرکت کنندگان بیست و هفتم

آگهی

پس از بحث و جدلهای نفس گیر که در بیست و یکمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی در پاریس، رهبران جهان چگونه خود را برای دوره بعدی این کنفرانس در مراکش برگزار خواهد شد، آماده می کنند؟ شرکت کنندگان بیست و هفتمین نشست سالانه کران مونتانا در وین در این باره صحبت تبادل نظر کردند.

پس از بیست و یکمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ در پاریس برگزار شد، رهبران جهان خود را برای دوره بعدی این کنفرانس در مراکش آماده می کنند. نمایندگانی از سازمانهای بین المللی و سیاستمداران در بیست و هفتمین نشست سالانه کرانه-مونتا در وین در این باره تبادل نظر کردند.

مراکش کشوری است که طی چند سال تبدیل به قهرمان حوزه انرژی های تجدید پذیر شده است. حکیمه حیطی وزیر محیط زیست مراکش که در بیست و هفتمین نشست سالانه کران مونتانا شرکت داشت درباره اینکه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین یکی از معضلات امروزی است، می گوید: «اغلب می شنویم که تغییرات آب و هوایی چالشی بزرگ برای نسلهای آینده است. اما این حرف اشتباه است. تغییرات اقلیمی معضل امروزی و چالشی برای قرن حاضر است. پیامدهای این مشکل را می توان در زندگی روزمره همه مردم جهان مشاهده کرد.»

مراکش کشوری نمونه در زمینه انرژی های تجدید پذیر است. مدتهای طولانی بود این کشور به واردات سوخت و انرژی فسیلی وابسته بود. تا اینکه در سال ۲۰۰۹ میلادی اصل استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر وارد قانون اساسی مراکش شد. عبید امرانا، عضو هیئت مدیره اداره انرژی خورشیدی مراکش می گوید که این اقدام فقط در مرحله حرف نماند. وی می افزاید: «مراکش می خواهد تولید انرژی تجدیدپذیر را گسترش دهد. می خواهیم تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۵۲ درصد تولید انرژی ما از منابع تجدیدپذیر باشد.»

هسته اصلی انقلاب سبز در مراکش پروژه موسوم به نور است. این پروژه پنج نیروگاه خورشیدی است که ظرفیت کل آنها دو گیگاوات است. اولین مرحله این طرح در فوریه ۲۰۱۶ آغاز شد. نیروگاه خورشید “پروژه نور” بر یکی از مشکلات اصلی استفاده از انرژی خورشیدی فائق آمده است چون گرما را در نمک مذاب ذخیره می کند و می تواند حتی سه ساعت پس از غروب آفتاب هم برق تولید کند. در مرحله سوم این پروژه ، این زمان به هفت ساعت خواهد رسید. مراکش در زمینه تولید انرژی از باد و آب هم اهداف بلندپروازانه دارد اما ساختن تأسیسات بزرگ انرژی تجدیدپذیر کافی نیست.

سعید مولین، مدیرعامل آژانس ملی توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در مراکش در این باره می گوید: «این اقدام از سوی کشوری در حوزه جنوب که میزان گسیل گازهای گلخانه ایش ناچیز است مهم بود. علاوه بر این، بهبود ۲۰ درصدی بازدهی انرژی در صنعت، حمل و نقل، ساختمان، پروژه های دولتی و کشاورزی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، یکی از سیاستهای است که مراکش در پیش گرفته است. همچنین برای فرار از سیاستهای متضاد، یارانه برای سوخت های فسیلی را کاهش می دهیم. به دلیل مشکلات اجتماعی این کار را بتدریج و در مراحل متعدد انجام خواهد شد اما رویکردی است که به اجرا در آمده است.»

خانم حیطی، وزیر مراکشی می گوید که امیدوار است نمونه مراکش به کشورهای دیگر شرکت کننده در بیست و دومین کنفرانس تغییرات اقلیمی انگیزه بدهد تا به موفقیت توافقنامه پاریس جامه عمل بپوشانند: «می خواهیم شیوه کاررا تغییر دهیم و به جای مذاکره و حرف، به عمل رو بیاوریم. به جای اندیشیدن، بسازیم و به جای بحث، خلق کنیم.»

دولتها نمی توانند به تنهایی به این اهداف برسند، اما خوشبختانه برخی بازرگانها مانند سرحان سوزر، مدیر عامل شرکت انرژیهای تجدیدپذیر اکو بیشتر از سیاستمداران به عمل تمایل دارند.

وی می گوید: «به نظر من کشورها نباید در این باره حرف بزنند که مثلا تا سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۵۰ میلادی چند درصد انرژیشان از منابع تجدیدپذیر خواهد بود بلکه باید بگویند چه موقع همه انرژی مصرفی شان را از منابع تجدیدپذیر تأمین خواهد کرد. باید بگویند در چه سالی به این هدف خواهند رسید و به قولشان پایبند باشند و همه ما باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن