برندگان و بازندگان واقعی یورو ۲۰۱۶ بر اساس داده ها

برندگان و بازندگان واقعی یورو ۲۰۱۶ بر اساس داده ها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیم پرتغال توانست در فینال رقابتهای جام ملتهای اروپا با شکست دادن فرانسه به قهرمانی برسد.

آگهی

تیم پرتغال توانست در فینال رقابتهای جام ملتهای اروپا با شکست دادن فرانسه به قهرمانی برسد. این پیروزی در حالی به دست آمد که کریستیانو رونالدو، ستاره این تیم در مسابقه فینال حضور نداشت.

بازی های یورو ۲۰۱۶ تمام شده است و اکنون زمان بررسی عملکردها است. خبرنگاران یورونیوز در این باره تحلیلی را تهیه کرده اند. تحلیلی که مشخص می کند اگر تمام شرایط میان تمام تیم های شرکت کننده در جام ملتهای اروپا کاملا مساوی بود، آیا باز هم پرتغال در صدر تیم ها قرار می گرفت یا خیر.

طرح پرسشهای زیر به ما برای رسیدن به پاسخ نهایی کمک می کند.

  • آیا تیم هایی که بازیکنانی با ارزش پولی بیشتر داشتند، توانستند امتیازات بالاتری کسب کنند؟
  • شمار جمعیت هر کشور چه تاثیری بر نتیجه مسابقات داشت؟ آیا تیم کشورهایی که جمعیت بیشتری داشتند در مقایسه با کشورهایی با جمعیت کمتر، به پیروزیهای بیشتری دست یافتند؟
  • آیا نتیجه مسابقات برای کشورهای ثروتمند که می توانند پول بیشتری صرف توسعه فوتبال کنند، بهتر از کشورهای فقیر بود؟

ما مجموع امتیازات به دست آمده توسط هر کدام از تیم های شرکت کننده در بازیهای یورو ۲۰۱۶ را محاسبه کرده ایم. سپس نگاهی به امتیازات ویژه هر کشور داشته ایم، امتیازاتی که بر کارایی تیم های ملی تاثیر می گذارند. از جمله ارزش پولی تیم هر کشور، جمعیت هر کشور و در نهایت میزان تولید ناخالص داخلی آنها.

تیم کدام کشور بهترین ارزش پولی را داشت؟

نمودار زیر نگاهی به امتیازات کسب شده توسط هر کدام از تیم های شرکت کننده در یوو ۲۰۱۶ دارد و این پارامتر را با ارزش پولی هر تیم مقایسه می کند. اطلاعات از سایت transfermarkt.com استخراج شده است. با حرکت مکان نما روی هر کدام از نقاط رنگی می توان نام کشور، جمع امتیاز کسب کرده و همچنین ارزش پولی تیم فوتبال آن کشور را مشاهده کرد.

هر چه به سمت چپ و بالای نمودار پیش برویم، تیم ها اجرای بهتری در بازیهای یورو ۲۰۱۶ داشته اند و هر چه به سمت راست و پایین نمودار برویم، با تیم های گران تری مواجه خواهیم شد.

نتیجه: پیروزی پرتغال نشان داد که گران بودن تیم هایی همچون اسپانیا و انگلستان، پیروزی آنها را تضمین نکرده است و در مقابل، تیم هایی همچون مجارستان و ایسلند با وجود ارزش پولی پایین تیم، توانسته اند امتیاز قابل توجهی را کسب کنند.

کدام کشور توانست از استعدادهای خود، نهایت استفاده را بکند؟

ایسلند با جمعیت ۳۲۵۷۰۰ نفری خود توانست انگلستان را که ۵۴ میلیون نفر در آن ساکنند، شکست دهد. به همین دلیل نگاهی به جمعیت هر کشور داریم و اینکه با توجه به توانایی هایی جمعیتی، هر کشور توانست در نهایت چند امتیاز در یورو ۲۰۱۶ کسب کند.

با حرکت مکان نما روی نمودار زیر، داده ها نمایان می شوند.

نتیجه: جمعیت بالای روسیه نتوانست موفقیت این کشور را در یورو ۲۰۱۶ تضمین کند. در حالیکه پیروزی پرتغال نشان داد کشورهای کوچک هم می توانند پیروز شوند.

اگر ما کشورهای کوچک را کشورهایی با کمتر از ۱۲ میلیون نفر جمعیت تعریف کنیم، نمودار بالا نشان می دهد که کشورهای کوچکتر (پرتغال، ایسلند، ولز، کرواسی و بلژیک) بیش از متوسط مجموع امتیازات کشورهای بزرگ (فرانسه، آلمان، ایتالیا و لهستان) را کسب کرده اند.

آیا عملکرد کشورهای ثروتمند بهتر از کشورهای فقیر بوده است؟

نمودار پایین به تولید ناخالص داخلی هر کشور نگاهی دارد و آن را با مجموع امتیازات کسب شده توسط آنها در رقابتهای یورو ۲۰۱۶ مقایسه می کند. با حرکت مکان نما می توان داده ها را مشاهده کرد.

نتیجه: بسیاری از کشورهای دارای تولید ناخالص داخلی بالا از جمله سوئیس، سوئد و انگلستان بازیهای خوبی نداشتند. آلمان، فرانسه و ایسلند در این باره استثناء بودند. پرتغال و ولز توانستند در این رقابتها همسایگان اروپایی ثروتمندشان را تحت تاثیر قرار دهند.

بنابراین چه تیمی بهترین عملکرد را در بازیهای یورو ۲۰۱۶ داشت؟

در سه نمودار گرافیکی که در بالا ارائه شد، ولز تنها تیمی بود که همواره در میان پنج تیم برتر تمام گروهها قرار داشت.

پرتغال و ایسلند نیز در دو نمودار گرافیکی، در میان پنج تیم برتر بودند.

انگلستان و روسیه در تمام دسته بندی ها، جزو بدترین تیم ها بودند.

محدودیت ها

برای انجام این مطالعه محدودیتهایی نیز وجود داشت:

نخست ارزش انتقال یک بازیکن، ممکن است منعکس کننده ارزش واقعی یک تیم نباشد.

آگهی

دوم، این منطقی است که کشوری که تولید ناخالص داخلی بالاتری دارد می تواند منابع بیشتری را به توسعه فوتبال اختصاص دهد، اما این موضوع را نمی توان در عمل برای تمام کشورها صادق دانست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت