کنگره آمریکا درباره اعمال مجازات‌های جدید علیه ایران تصمیم می‌گیرد

کنگره آمریکا درباره اعمال مجازات‌های جدید علیه ایران تصمیم می‌گیرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در آستانه سالگرد توافق هسته‌ای ایران با غرب، قانونگذاران آمریکا این هفته درباره سه طرح پیشنهادی جمهوریخواهان برای وضع مجازات‌های جدید علیه ایران تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح تحریم‌های جدید علیه ایران، نشانگر چندپارگی در میان سیاستمداران آمریکا در قبال ایران، یک سال پس از توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی است.

یکی از طرح‌های جمهوریخواهان، پیشنهاد وضع مجازات‌های جدید علیه ایران در صورت هرگونه حمایت از تروریسم یا نقض حقوق بشر معرفی شده است. طرح دوم ناظر بر ممنوعیت خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا است و طرح سوم، برای مسدود کردن امکان دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا و مبادلات دلاری پیشنهاد شده است.

جمهوریخواهان که اکثریت را در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست دارند، مخالف توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هستند. نمایندگان جمهوریخواه می‌گویند که تصویب امکان مجازات‌های جدید علیه ایران اقدامی ضروری برای فرستادن این پیام به تهران است که نقض توافق‌های بین‌المللی تبعات سنگینی برای این کشور در پی خواهد داشت.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی، از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در ماه‌های گذشته، نگرانی خود را از گسترش دایره فعالیت‌های ایران، به ویژه ارتقای توان موشکی این کشور ابراز کرده اند. اِد ریس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در این باره گفت: «[تصویب این طرح ها] به این معنی است که همه آنچه را در توان داریم برای نظارت بر فعالیت‌های بسیار خطرناک ایران انجام دهیم.»

مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته طرح ممنوعیت فروش هواپیماهای بویینگ به ایران را تصویب کرد. طرح مجازات‌ها و محدودیت‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در حالی از سوی اکثریت جمهوریخواه و شماری از نمایندگان دموکرات صورت می‌گیرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پیش‌تر اعلام کرده است که مصوباتی که باعث تضعیف توافق هسته‌ای با ایران شوند را وتو خواهد کرد. آقای اوباما ژانویه سال ۲۰۱۷ کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

A year later, U.S. lawmakers still take aim at Iran nuclear deal https://t.co/cobvv3izwZpic.twitter.com/42N8XmpRRs

— Reuters Politics (@ReutersPolitics) July 12, 2016

داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، تلاش‌های کنگره را، فعالیت‌های سیاسی به منظور جلب حمایت لابی‌های قدرتمند آرای شهروندان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا – که هشتم نوامبر/۱۸ آبان برگزار می‌شود- توصیف کرد.

نامه ده‌ها سیاستمدار و دیپلمات آمریکایی به اوباما برای بهبود روابط با ایران

همزمان با تشدید فعالیت‌های کنگره برای وضع مجازات‌های جدید علیه ایران، بیش از ۷۵ سیاستمدار و دیپلمات آمریکایی با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما، خواستار نزدیکی بیشتر آمریکا به ایران شدند. به گزارش نشریه پولیتیکو، در بخشی از این نامه آمده است: «ایالات متحده باید سیاست‌هایی را توسعه دهد که امکان همکاری با ایران را افزایش داده، موارد رویارویی را کاهش دهد و بر تحرکات منطقه‌ای این کشور تاثیر بگذارد.»

امضاکنندگان این نامه می‌گویند که «نسبت به محدود بودن فرصت‌های آزمودن اراده ایران برای همکاری مستقیم با آمریکا، با توجه به ناپایداری سیاسی در هر دو کشور، آگاهند. با این حال، [نزدیکی بیشتر با ایران] باید هدفی درازمدت برای آمریکا باشد.» شماری از نمایندگان و سناتورهای دموکرات، مریل مک‌پیک، فرمانده اسبق نیروی هوایی ایالات متحده و لئون کوپر و برتون ریشتر، برندگان جوایز نوبل، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

#MVP echo politico : Politicians, diplomats pen letter urging stronger ties with Iran … https://t.co/bZ6J2nd7mipic.twitter.com/eKRAryp9GI

— POLITICS (@MetaVerseParty) July 12, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟