نگاهی به کارنامه سیاسی دیوید کامرون

نگاهی به کارنامه سیاسی دیوید کامرون
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دیوید کامرون در تاریخ بریتانیا به عنوان نخست وزیری در یادها باقی خواهد ماند که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کرد، آنهم در حالیکه خواهان حفظ این کشور در اتحادیه اروپا…

آگهی

دیوید کامرون در تاریخ بریتانیا به عنوان نخست وزیری در یادها باقی خواهد ماند که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کرد، آنهم در حالیکه خواهان حفظ این کشور در اتحادیه اروپا بود.

فردای پیروزیِ طرفداران برکسیت در همه پرسی ۲۳ ژوئن، او اعلام کرد که از مقام نخست وزیری این کشور استعفا خواهد کرد.

آقای کامرون، شش سال پیش و در سن ۴۳ سالگی به این مقام منصوب شده بود. او جوانترین نخست وزیر بریتانیا از سال ۱۸۱۲ میلادی بود.

از آنجا که در آن زمان محافظه کاران در انتخابات عمومی نتوانستند رای اکثریت مطلق را به دست آورند، آقای کامرون با نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات این کشور ائتلاف کرد. این اولین ائتلاف برای تشکیل دولت در بریتانیا از سال ۱۹۴۵ میلادی بود.

اولویت کار دیوید کامرون احیای اقتصاد بریتانیا بود. به همین دلیل و با وجود تظاهرات متعدد، او طرحش را با هدف اعمال سیاستهای ریاضت اقتصادی به اجرا گذاشت.

در سال ۲۰۱۳ سیاستهای او به ثمر نشست و رشد اقتصادی بریتانیا به ۳.۵ درصد رسید. همچنین طی دو سال، یک میلیون شغل ایجاد شد.

در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی دیوید کامرون و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه به لیبی سفر کردند و به انقلابی که در این کشور در حال روی دادن بود، چراخ سبز نشان دادند. این اقدام آنها که یک حرکت تاریخی توصیف شد، هفت ماه پس از آن روی داد که شورش ها در لیبی علیه رژیم معمر قذافی آغاز شد.

در سال ۲۰۱۲ میلادی آقای کامرون با امضای توافقنامه ای، خطر برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند را پذیرفت. در این همه پرسی، ۵۵.۳ درصد رای دهندگان به استقلال این کشور «نه» گفتند؛ یک قمار سیاسی که دیوید کامرون در نهایت در آن پیروز شد.

دیوید کامرون در سال ۲۰۱۵ میلادی برای دومین بار به نخست وزیری بریتانیا رسید. این بار حزب او توانست اکثریت مطلق کرسی ها را در پارلمان از آن خود کند. حال زمان آن رسیده بود که آقای کامرون به قول خود مبنی بر برگزاری همه پرسی برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا عمل کند.

او پس از این پیروزی گفت: «با برگزاری همه پرسی، درباره آینده خود در اتحادیه اروپا تصمیم خواهیم گرفت و همزمان با انجام این کار حیاتی، باید اطمینان یابیم که همه ما در این کشور با هم هستیم.»

او برای حفظ بریتانیا در اتحادیه اروپا، با شرکای اروپایی اش وارد مذاکره شد. آقای کامرون به دنبال کسب امتیازات بیشتر برای بریتانیا در قبال حفظ این کشور در اتحادیه اروپا بود.

اکنون و سه هفته پس از شکست دیوید کامرون در همه پرسی برکسیت، او عرصه سیاسی را ترک می کند؛ آنهم در حالی که پیروزی طرفدارانِ برکسیت، آشفتگی های بسیاری را درباره آینده این کشور بوجود آورده است.

او روز دوشنبه ۱۱ ژوئیه پس از رسیدن ترزا می به مقام رهبری محافظه کاران، به رسانه ها گفت: «ما از عصر چهارشنبه نخست وزیر جدیدی را در خانه ای که پشت سر من قرار دارد، خواهیم داشت. از شما سپاسگزارم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسوایی گرینسیل؛ دیوید کامرون در پارلمان بریتانیا درباره لابی‌گری جنجالی توضیح می‌دهد

نخستین روز اتحادیه اروپا بدون بریتانیا؛ تردیدها، سردرگمی، بیم و امید

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش