«تیمیتار»؛ جشنواره موسیقی بربرها در مراکش

«تیمیتار»؛ جشنواره موسیقی بربرها در مراکش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جشنواره موسیقی «تیمیتار» در شهر آگادیر مراکش موسیقی بربر ها و همچنین ستاره های بین المللی موسیقی جهان را همانند سالهای گذشته در کانون توجه جهانیان قرار داده است.

آگهی

جشنواره موسیقی «تیمیتار» در شهر آگادیر مراکش موسیقی بربر ها و همچنین ستاره های بین المللی موسیقی جهان را همانند سالهای گذشته در کانون توجه جهانیان قرار داده است. در شب افتتاحیه گروه «احیدوس تیغازالین» با ستاره های بسیار مشهورش رقص سنتی بربر ها را اجرا کردند. آنها بخاطر تسلط بر احوزار، زبان بربر ها شهرت دارند. زبانی که تنها اخیرا در مراکش برسمیت شناخته شده است.

کلمه «تیمیتار» در زبان بربر ها بمعنای «نشانه» است و هدف این جشنواره ارسال پیام تساهل و مدارا در زمانه ای است که اقدامات تروریستی سایه تاریک اش را بر جهان اسلام گسترده است. در این شرایط همانطور که مدیر این جشنواره می گوید فرهنگ می تواند پیام مثبتی به جهان بفرستد.

ابراهیم المزینید مدیر این جشنواره می گوید: «تنها آشفتگی در جهان وجود ندارد بلکه افراد و ذهن های خلاق هم هستند که نسبت به دنیای هنر بسیار حساس اند. بسیار فوری و ضروری است که فضای بیشتری به بیان فرهنگی و هنری بدهیم.»

کریما بوطادوت خواننده گروه «اینوراز» در این گزارش به زبان بربری آهنگی در ابراز عشق و علاقه به یورونیوز را می خواند.

کریما اخیرا به گروه «اینوراز» (به زبان بربری بمعنای امید) برای انتشار آلبوم جدید این گروه پیوسته است. خالید البرقاوی رهبر گروه از یک نوازنده کنترباس نروژی دعوت کرده با آنها بنوازد.

استینر رکنز یکی از موسیقی دانان جاز نروژی است که قبل از آغاز پروژهای موسیقی شخصی اش با ستاره های مختلف بین المللی مانند چیک کوریا پیانیست و بابی مک فرین خوانند نامی آمریکایی همکاری داشته است. او در این جشنواره حضور دارد.

گروه الشیخ سیدی بمول یک گروه راک الجزایری مستقر در پاریس به رهبری حسین بوقله است که موسیقی سنتی همانند موسیقی غنایی و مردمی (الشعبی) را با موسیقی راک و بلوز تلفیق کرده است. این گروه موفقیت های بین المللی زیادی کسب کرده است و آخرین آلبوم آنها «عافیه» نام دارد که بمعنای آرامش، صلح، عروج و روشنایی است.

حسین می گوید: «جهان عرب باعث ترس دیگران می شود اما این مسئله از خیلی وقت پیش به این شکل است. من فکر می کنم که این ترسی غیر منطقی است زیرا این ترس از چیزی واقعی نیست. درست است که ما هنرمندان باید نقش بیشتری ایفا کنیم اما بسیاری دیگر هم باید کار کنند تا این ترس از میان برداشته شود.»

گروههای مختلف موسیقی مانند هوبا هوبا اسپریت در فستیوال تیمیتار موفقیت های زیادی داشتند و هر ساله مورد توجه هزاران نفر از نسل های مختلف قرار می گیرند.

ولفگانگ اشپیندلر، خبرنگار یورونیوز از اگادیر گزارش می دهد: «این جشنواره تنها جشنواره ای بین المللی برای موسیقی و فرهنگ بربرها نیست بلکه جشنواره موسیقی ایی برای تساهل و مداراست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دنیایی بهتر در جشنواره موسیقی «تیمیتار» در مراکش

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان