اظهار ناامیدی دولت ترکیه از پاسخ آمریکا به درخواست استرداد گولن

اظهار ناامیدی دولت ترکیه از پاسخ آمریکا به درخواست استرداد گولن
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت ترکیه با اظهار ناامیدی از برخورد شرکای سیاسی خود از جمله ایالات متحده، اعلام کرد که در زمینه استرداد فتح الله گولن، پس از ارائه مدارک دست داشتن در کودتای نافرجام روز جمعه، انتظار «پشتیبانی قوی»

آگهی

دولت ترکیه با اظهار ناامیدی از برخورد شرکای سیاسی خود از جمله ایالات متحده، اعلام کرد که در زمینه استرداد فتح الله گولن، پس از ارائه مدارک دست داشتن در کودتای نافرجام روز جمعه، انتظار «پشتیبانی قوی» از دولت آمریکا را دارد.

پس از متهم شدن اقای گولن به دست داشتن در کودتا از طرف دولت ترکیه و درخواست این کشور برای استرداد او از آمریکا، مقامات ایالت متحده اعلام کردند که در صورت درخواست رسمی ترکیه و ارائه مدارک لازم، آنها مقابل اجرای عدالت را نخواهند گرفت.

بن علی یلدیریم، نخست وزیر ترکیه در حالیکه از کشته شدن ۲۳۲ نفر از هواداران دولت و پلیس این کشور خبر میداد، درباره نگرانی دولت مطبوعش از شرط آمریکا درباره استرداد آقای گولن گفت: «اگر دوستان ما اصرار دارند تا به آنها مدرک ارائه کنیم، با عرض معذرت … این باعث نا امیدی ماست.»

آقای گولن که ۱۵ سال است که در تبعید خودخواسته، در ایالات متحده آمریکا به سر می برد. گرچه او هواداران زیادی در ترکیه دارد اما دخالت در این کودتای نافرجام را رد کرده و آن را کودتای ساختگی خوانده است.

پس از حضور تانکها در خیابان توسط ارتش، حمله هلیکوپترها و جت های جنگی، برای بدست گرفتن قدرت در ترکیه، بیش از ۲۹۰ نفر در درگیری جمعه شب در استانبول کشته و نزدیک به ۱۴۰۰ نفر زخمی شده اند.

پس از بازداشت های گسترده و تصفیه در نهادهای مختلف دولت ترکیه تنها چندین ساعت پس از کودتای نافرجام، اتحادیه اروپا و آمریکا به دولت این کشور درباره رعایت عدالت و حقوق بشر در مورد بازداشت شدگان، به دولت این کشور تذکر دادند.

به گفته وزارت کشور ترکیه تا کنون حدود ۹ هزار نفر از کارکنان این وزارتخانه از جمله هشت هزار پلیس بدلیل اتهام به همکاری در کودتا، برکنار شده ند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه