ایران در صدر فهرست جهانی اعمال مجازات اعدام

ایران در صدر فهرست جهانی اعمال مجازات اعدام
نگارش از Ali Kheradpir با استفاده از  Amnesty, Reuters
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اعدام ۹۷۷ تن طی سال گذشته میلادی در جمهوری اسلامی ایران نام این کشور را باری دیگر در فهرست کشورهایی قرارداد که بیشترین مجازات اعدام را در جهان اعمال

آگهی

اعدام ۹۷۷ تن طی سال گذشته میلادی در جمهوری اسلامی ایران نام این کشور را باری دیگر در فهرست کشورهایی قرارداد که بیشترین مجازات اعدام را در جهان اعمال کرده است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل بیشتر اعدام های صورت گرفته در ایران به جرایم موادمخدر مربوط بوده است.

عفو بین الملل اعلام کرد که مجازات اعدام در جهان رشدی ۵۴ درصدی داشته و شمار اعدام های ثبت شده از سال ۱۹۸۹ میلادی بی سابقه است.

اودری گاوگران، مدیر مسائل جهانی و پژوهش عفو بین الملل در یک نشست خبری گفت: «افزایش ناگوار اعدام که ما در سال ۲۰۱۵ ثبت کرده ایم به ویژه نشان دهنده افزایش عظیم اعدام در سه کشور، ایران ، پاکستان و عربستان سعودی است. این سه کشور روی هم حدود ۹۰ درصد اعدام های ثبت شده در سال ۲۰۱۵ را داشته اند و باز این آمار منهای چین است.»

اگرچه مدافعان حقوق بشر برآورد می کنند که چین با توجه به قوانین و نسبت جمعیت، همچنان بیشترین شمار اعدام را در جهان داشته باشد ولی دولت این کشور از اعلام آمار سالانه اعدام خودداری می کند. لو کانگ، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری خلق چین گزارش های سازمان عفو بین الملل را «غیرمنصفانه»خوانده و گفته است که «علاقه ای به ابراز نظر در اینباره ندارد.»

با در نظر داشتن فقدان آماری دقیق از تعداد مجازات اعمال شده اعدام در جمهوری خلق چین، پاکستان با ۳۲۶ و عربستان سعودی با ۱۵۸مورد اعدام طی سال گذشته میلادی، پس از جمهوری اسلامی ایران بیشترین شمار اعدام را داشته اند.

در همین حال بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، صدور حکم مجازات اعدام در ایالات متحده آمریکا با ۲۸ مورد طی سال گذشته میلادی، از سال ۱۹۹۱ کمترین رقم بوده است.

این گزارش تعداد کل موارد اعدام در جهان طی سال ۲۰۱۵ را حداقل هزار و ۶۳۴ مورد اعلام کرده است.

1,634+ people executed in 2015 – the highest number recorded by us since 1989, excl China https://t.co/Q2bGPYVcWPpic.twitter.com/USjP36R8aE

— AmnestyInternational (@AmnestyOnline) April 6, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز کنگره جهانی علیه اعدام در بلژیک؛ ۲۷۳ اعدامی در ایران طی سال گذشته

کمپین «بنویس برای حق» و تلاش برای بهبود وضع حقوق بشر در جهان

شیرین عبادی: آقای روحانی مسوول بسیاری از حوادث است