ترکیه؛ کودتای نافرجام و پاکسازی نهادهای مدنی و سیاسی

ترکیه؛ کودتای نافرجام و پاکسازی نهادهای مدنی و سیاسی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کودتای نافرجام در ترکیه همراه با تغییراتی در بدنه نهادهای اجتماعی و سیاسی این کشور همراه است.

آگهی

کودتای نافرجام در ترکیه همراه با تغییراتی در بدنه نهادهای اجتماعی و سیاسی این کشور همراه است. شکست کودتاگران برای رجب طیب اردوغان فرصتی را فراهم آورده است تا مخالفان خود را از کار برکنار کند. در روزهای گذشته رییس جمهوری ترکیه عاملان کودتا را به ویروسی تشبیه کرد که باید از شر آنها خلاص شد.

وی در یک گردهمایی و در جمع هواداران خود گفت: «دوران پاکسازی این ویروس در همه سطوح دولت ادامه خواهد داشت. زیرا سایه گولن فراگستر است. مانند ویروس سرطانی در همه بدنه دولت پخش شده است.»

با در هم شکسته شدن کودتا، شمار زیادی از نیروهای ارتش ترکیه دستگیر و هزاران نفر نیز از شغل هایشان عزل شدند.

در مجموع بیش از ۶ هزار سرباز، ۸۵ فرمانده عالیرتبه ارتش و ۹۵۰ غیر نظامی بازداشت شدند. بیش از ۹ هزار نفر نیز تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

در این میان مجوز کار ۲۱ هزار نفر از معلمان در مراکز خصوصی لغو شدند. بیش از ۱۵ هزار نفر از کارکنان وزارت علوم، ۱۵۷۷ نفر از روسا و مدیران دانشگاه ها و همچنین ۲۷۴۵ نفر از قضات دادگستری مجبور به استعفا و یا از کار معلق شدند.

پاکسازی های دولتی در محیط های آموزشی و قضایی عمدتا افراد وابسته به جنبش فتح الله گولن را نشانه گرفته است.

در مراکز آموزشی وابسته به جنبش گولن افراد نخبه برای کار در نهادهای دولتی، قضایی و پلیس آموزش می بینند. برای همین نیز دامنه پاکسازی های اخیر شامل برخی نهادهای سیاسی و مدنی می شود.

بر اساس آخرین آمار ۳۹۳ نفر از کارکنان وزارت خانواده و امور اجتماعی، ۱۵۰۰ نفر از وزارت اقتصاد، ۴۹۲ نفر از روسای نهادهای مذهبی و ۱۰۰ نفر از کارکنان دستگاههای امنیتی از کار برکنار شده اند.

در همین حال روز سه شنبه شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه اعلام کرد مجوز کار رسانه های نزدیک به فتح الله گولن لغو شده است. در ماه مارس گذشته، روزنامه زمان (نزدیک به طرفداران فتح الله گولن) مورد حمله قرار گرفت. از آن هنگام دولت ترکیه اداره این روزنامه را در دست گرفته است.

فتح الله گولن که زمانی یار رجب طیب اردوغان بشمار می رفت و به او در رسیدن به قدرت کمک کرد اکنون از سوی آنکارا متهم به دست داشتن در کودتای هفته گذشته است. آقای گولن از سال ۱۹۹۹ در تبعید خود خواسته در آمریکا بسر می برد.

در حالیکه گولن در تلاش است تا بخشی از جامعه ترکیه امروزی را با جنبش موسوم به «خدمت» همصدا کند، برای طرفداران رییس جمهوری ترکیه، او دشمن قسم خورده شان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوباما آمادگی کشورش را برای کمک به تحقیقات در زمینه کودتای هفته گذشته ترکیه اعلام کرد

دامنه پاکسازی گسترده در ترکیه به نهادهای آموزشی و رسانه ها هم رسید

ژنرال بازداشت شدۀ ارتش ترکیه اتهام نقش رهبری کودتا را رد کرد