استفاده از آنتی بیوتیک برای دام و طیور باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می شود

استفاده از آنتی بیوتیک برای دام و طیور باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سالانه به طور متوسط هر اروپایی ها ده کیلو گوشت گاو، ۲۲ کیلو گوشت پرندگان و۳۱ کیلو گوشت خوک مصرف می کند.

سالانه به طور متوسط هر اروپایی ها ده کیلو گوشت گاو، ۲۲ کیلو گوشت پرندگان و۳۱ کیلو گوشت خوک مصرف می کند. اروپایی ها گوشت را دوست دارند غافل از اینکه نیمی از آنتی بیوتیکهایی که در اروپا تولید می شود به دام و طیور اختصاص دارد. اما این حجم بالای استفاده از آنتی بیوتیکها، یکی از علتهای مقاومت آنتی بیوتیکی است.

چرا پرورش دهندگان دام و طیور تا این اندازه از آنتی بیوتیک استفاده می کنند؟ برای پاسخ به منطقه لریدا در شمال شرق اسپانیا می رویم. در مزرعه پرورش خوک نئوس و اکسل سالانه ۱۲۰ هزار خوک متولد می شود. نئوس و اکسل مقررات و قوانین مربوط به نگهداری، پرورش و بهداشت بچه خوکها را رعایت می کنند.

طبق قانون به کاربردن آنتی بیوتیک برای پرورش خوکها از سال ۲۰۰۶ میلادی ممنوع است. نئوس و اکسل هم از آنتی بیوتیک جز برای درمان بیماری یا پیشگیری از موارد ابتلای گسترده دامی استفاده نمی کنند.

نئوس می گوید: «در اینجا مثلا اگر فقط یک بچه خوک اسهال داشته باشد. فقط به همان بچه خوک آنتی بیوتیک می دهیم و اگر بیشتر از سه بچه خوک مریض شوند، باید به ۱۳ بچه خوک دیگر هم دارو بدهیم.»

وی با استفاده از یک نرم افزار کامیپوتری مصرف آنتی بیوتیک خوکها را کنترل می کند. او با این نرم افزار تغذیه ۳۵۰۰ راس خوک را ثبت می کند. وی می گوید در این برنامه خوکهایی را می بینید که امروز غذا نخورده اند. به این ترتیب می توانیم بیماری های احتمالی را تشخیص دهیم. و در نهایت کمتر آنتی بیوتیک مصرف کنیم. »

از نظر این دامداران خوک مصرف کمتر آنتی بیوتیک هم بر کیفیت گوشت حیوان تاثیر می گذارد و در رقابت با دامداران دیگر آنها را در وضعیت بهتری قرار می دهد و هم اینکه از جنبه های اخلاقی، به نفع حیوانات آنهاست.

نئوس می گوید: «تعدادی از بچه خوکها نمی توانند غذا بخورند باید به آنها کمک کنیم که شیر مادرشان را بخورند این در ۲۴ ساعت اول تولد خوک بسیار مهم است چون در همین زمان است که حیوان در برابر بیماری ها مصونیت می یابد. هر چه بچه خوک بیشتر شیر بنوشد، در مقابل بیماری ها مقاوم تر می شود و کمتر به آنتی بیوتیک نیاز خواهد داشت.»

How to stop #AntibioticResistance?
Here's a WHO</a> prescription: <a href="https://t.co/PaD4TMh5OK">https://t.co/PaD4TMh5OK</a> <a href="https://t.co/oBtgq2ERvO">pic.twitter.com/oBtgq2ERvO</a></p>&mdash; United Nations (UN) July 10, 2016

مقاومت آنتی بیوتکی، کشنده تر از سرطان؟

طبق تحقیقاتی که در بریتانیا انجام شده تا سال ۲۰۵۰ میلادی مقاومت آنتی بیوتکی معضلی کشنده تر از سرطان خواهد شد و سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر قربانی. خواهد گرفت. می خواهیم بدانیم این مقاومت در برابر آنتی بیوتیکها چگونه از حیوانات به انسانها منتقل می شوند و برای ریشه کن کردن این مشکل از دست پرورش دهندگان دام چه کاری ساخته است؟

جوردی ویلا، رییس بخش میکروبیولوژی بیمارستان بارسلون یکی از برجسته ترین متخصصان اروپایی در حوزه مقاومت آنتی بیوتیکی است.

وی می گوید: «در دستگاه گوارشی حیوانات، باکتری وجود دارد. باکتری ها در آنجا خیلی راحت زندگی می کنند. ما به دامها آنتی بیوتیک می دهیم. به آنها آنتی بیوتیکهایی می دهیم که سریعتر رشد کنند. مصرف این آنتی بیوتیکها باعث می شود باکتری های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک در بدن حیوان بوجود بیاید و این باکتری ها به انسان منتقل می شود.»

از نظر دکتر ویلا انگشت اتهام را نباید به سوی دامداران نشانه گرفت. آنها مسئول ایجاد این باکتری های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک نیستند. به باور وی با یک مشکل جهانی روبرو هستیم. دکتر ویلا توصیه می کند که برای جلوگیری از انتقال این باکتری ها از دام و طیور به انسان، اقدامات احتیاطی را رعایت کنیم: گوشت را ۱۰-۱۵ دقیقه با حرارت ۶۰ الی ۷۰ درجه سانتیگراد بپزیم و دستانمان را هم خوب بشوییم.

وی می گوید: «زمانیکه مرغی را می شویید، دستانتان به باکتری های مقاوم موجود در گوشت مرغ آلوده می شود. اگر دستان تان را نشویید و بعد مثلا کاهو خرد کنید، باکتری ها از مرغ به کاهو منتقل می شود و کاهو را می خورید و به این ترتیب باکتری مستقیم وارد بدنتان می شود.»

این مسئله این روزها یکی از دغدغه های قصابها هم هست. زیرا مشتری ها بیشتر از قبل دنبال گوشت با کیفیت هستند و نسبت به مصرف آنتی بیوتیکها حساسیت وجود دارد. اما قیمت گوشت این مرغ با کیفیت بالا، شش برابر مرغهای معمولی است. البته همه قصابها هم فروشندگان هم خیلی نگران کیفیت گوشت نیستند.

یک قصاب می گوید: «اگر[درباره کیفیت] اطلاع رسانی بیشتر شود، خوب است. فروش ما در مقایسه با سوپرمارکتها زیاد نیست. درحالیکه امروز در سوپر مارکتها گوشت بیشتری فروخته می شود تا در قصابی های سنتی.»

کاهش مصرف آنتی بیوتیک و ساخت آنتی بیوتیکهای جدید

اما راه حل چیست؟ عده زیادی خواستار کاهش مصرف آنتی بیوتیک در دامداری ها هستند. کمیسیون اروپا ممکن است قانونی در این باره وضع کند. راه حل دیگر هم ساخت آنتی بیوتیکهای جدیدی است که چنانچه منابع کافی برای پژوهش فراهم شود، قرار است تا ۱۰ سال دیگر روانه بازار شود.

دکتر جوردی ویلا می گوید: «بدترین حالت این است که مقاومت نسبت به آنتی بیوتیکها به حدی برسد که دیگر هیچ آنتی بیوتک جدیدی نداشته باشیم. در این صورت همه ما درمعرض ابتلا به عفونتی خواهیم بود که ۳۰ سال پیش با یک آنتی بیوتیک ساده از بین می رفت. اما ممکن است تا ۲۰-۲۵ سال آینده برای همان عفونت هیچ آنتی بیوتیکی وجود نداشته باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف آنتی‌بیوتیک جدید از کتاب خطی هزار ساله متعلق به قرون وسطی

گوشتی که اروپایی ها مصرف می کنند تا چه اندازه سالم است؟

گفتگو با کارشناس مقاومتهای دارویی درباره شرایط پرورش و کشتار دام در اروپا