بسیج مردمی علیه مواد مخدر در افغانستان، از کمپین خیابانی تا مساجد

بسیج مردمی علیه مواد مخدر در افغانستان، از کمپین خیابانی تا مساجد
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت مبارزه با مواد مخدر برای اولین بار در افغانستان، طرح بسیج مردمی علیه مواد مخدر را به مدت یک هفته در تمام ولایات افغانستان اجرا می کند. براساس این طرح، اقشار مختلف مردمی شامل علما، ورزشکاران، جوانان و زنان در مورد مضرات تولید و مصرف مواد مخدر آگاهی می دهند.

اخیرا، وزارت‌های صحت عامه/ بهداشت و مبارزه با مواد مخدر، روند اعتیاد به مواد مخدر در افغانستان را یک تهدید ملی و نگران کننده توصیف کرده اند.

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در گردهمایی زنان برای مبارزه با موادمخدر، تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در این کشور را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته است که از این تعداد ۸۵۰ هزار نفر را زنان و ۱۱۰ هزار نفر را کودکان تشکیل می‌دهند.

آمارهای رسمی نشان می دهد: شمار مصرف کنندگان مواد مخدر در افغانستان نسبت به دو سال گذشته، دو و نیم برابر شده است. در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۲ خورشیدی تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در افغانستان یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده بود.

کمپین‌های خیابانی

حنیف دانشیار، سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر در اینباره به یورونیوز می گوید: «برنامه های هفته بسیج ملی علیه مواد مخدر در کابل و تمام ولایات افغانستان انجام می شود و فقط در شهر کابل، ده موتر/خودرو تونس وظیفه اطلاع رسانی به شهروندان کابل و ولسوالی ها/ شهرستان‌های این ولایت را برعهده دارند و موظف هستند که به مدت چهار روز تا پایان هفته بسیج ملی، در تمام خیابانهای کابل، اطلاع رسانی کنند.»

گزارشگر یورونیوز برای بررسی وضعیت برنامه های آگاهی‌دهی در مورد اعتیاد به سطح شهر رفته است.

مرکز شهر کابل، یکی از پرازدحام ترین مناطق شهر کابل و پاتوق دستفروشان، صرافان و پیشه وران است که جمعیت بسیاری برای خرید به این منطقه سر میزنند، اما از گشت های سیار خیابانی خبری نیست. دستفروشان منطقه نیز از وجود چنین گشتهایی که قرار است شهروندان را از مضرات اعتیاد آگاه کنند، بی خبر هستند. در منطقه پل سوخته که محل بود و باش معتادان است نیز اثری از گشت های سیار به چشم نمی خورد. چند کیلومتر دورتر از مرکز شهر و پل سوخته، پنجاه بانوی دونده و دوچرخه سوار روز سه شنبه، برای اطلاع رسانی در مورد اعتیاد به مواد مخدر مسابقه ای را برگزار کرده اند. آنها از مقابل دانشگاه تعلیم و تربیت برهان‌الدین ربانی تا منطقه پغمان کابل را رکاب میزنند.

زنان مهمترین آگاهی دهندگان به جامعه

معصومه علیزاده، عضو تیم ملی زنان بایسیکل ران/ دوچرخه سوار، افغانستان و مدرس ورزش به یورونیوز می گوید: «ما با شرکت در این مسابقات دو هدف را دنبال می کنیم اول اینکه می خواهیم ورزش دوچرخه سواری را به عنوان یکی از رشته های ورزشی که در بین زنان رایج نیست رواج دهیم و همچنین می خواهیم جوانان را بطور عموم تشویق به ورزش کنیم تا گرایش به مواد مخدر کاهش یابد.»

خانم یوسفزی، مسئول بخش فرهنگی و اجتماعی وزارت زنان در مورد اهمیت شرکت زنان در این مسابقات، می گوید: «در جامعه افغانستان، زنان بیشترین بار مسئولیت ناشی از اعتیاد به مواد مخدر را متحمل می شوند و در تعدادی از روستاهای افغانستان، زنان بخاطر داشتن مسئولیت های مختلف از روی ناآگاهی به نوزادانشان تریاک می دهند و زمینه اعتیاد فرزندانشان را فراهم می کنند و مهم است که زنان ابتدا اگاه شوند و به عنوان یک همسر، مادر و خواهر، خانواده و اجتماع را از اعتیاد به مواد مخدر دور نگاه دارند.»

براساس شواهد، اعتیاد به مواد مخدر در افغانستان نسبت به همسایگانش سابقه طولانی ندارد و در یک دهه اخیر مسئله برانگیز شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در افغانستان سه میلیون نفر از مواد مخدر استفاده می‌کنند

سازمان ملل: قاچاق ماده مخدر «شیشه» در افغانستان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است

افغانستان از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان مواد مخدر جهان؛ آیا طالبان تولید تریاک را به صفر می‌رساند؟