وقوع انفجار توام با تیراندازی در دومین تظاهرات جنبش روشنایی در کابل

وقوع انفجار توام با تیراندازی در دومین تظاهرات جنبش روشنایی در کابل
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دومین تظاهرات موسوم به جنبش روشنایی در اعتراض به تصمیم حکومت افغانستان مبنی بر تغییر مسیر انتقال برق وارداتی ترکمنستان، که روز شنبه دوم اسد/مرداد از ساعت هفت صبح از ده نقطه شهر کابل اغاز شده بود، حدود ساعت دو بعد از ظهر به وقت محلی با انفجاری در میدان دهمزنگ، محل تجمع، روبرو شد.

در این انفجار که توام با تیراندازی نیز بود، تعدادی کشته و مجروح شده اند. وزارت صحت عامه تلفات انفجار را ۶۱ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح اعلام کرده است. حال گروهی از مجروحان وخیم گزارش شده است. گفته می شود ذوالفقار امید رهبر حزب کار و توسعه از جمله مجروح شدگان است. بیمارستان های کابل اعلام کرده اند که نیاز فوری به خون دارند.

این تظاهرات بدون حضور رهبران قومی و با حضور اقشار مختلف مردمی برپا شد و در ساعات اولیه تظاهرات تعدادی از دانشجویان دانشگاه کابل منتظر رسیدن تظاهرکنندگان در مقابل این دانشگاه بودند.

شورای عالی مردمی در بیانیه روز گذشته خود اعلام کرد: در چند روزگذشته رایزنی هایی توسط نمایندگان حکومت و سران شورای عالی مردمی انجام شد و طرحی از طرف حکومت به شورای عالی مردمی داده شد. شورای عالی این طرح را ناقص تشخیص داد و طرح خود را به حکومت ارائه کرد اما حکومت بر موضع و طرح خود پافشاری کرد.

بعدازظهر روز جمعه محمد کریم خلیلی از رهبران سنتی و معاون سابق رییس جمهور با پذیرش طرح حکومت از شورای عالی مردمی کناره گیری و اعلام کرد که تظاهرات روز شنبه دوم اسد /مرداد لغو شده است، اما شورای عالی مردمی با رد این سخن از مردم خواست که در تظاهرات روز شنبه شرکت کنند.

احمد بهزاد از جمله نماینده های مجلس و از سران شورای عالی مردمی است که در تظاهرات شرکت کرده بود و بیشتر شرکت کنندگان این تظاهرات جوانان اعم از زن و مرد بودند.

تظاهرات امروز از اولین حرکت های گسترده مردمی است که بدون حمایت رهبران قومی و سنتی برگزار می شود. بیشتر شرکت کنندگان در تظاهرات از قوم هزاره هستند اما لطیف پدرام رهبر یکی از احزاب سیاسی و از نخبگان تاجیک و تعدادی از فرهنگیان قوم تاجیک اعلام کرده بودند که در این تظاهرات شرکت می کنند.

این تظاهرات در میان نگرانی های امنیتی برگزار شد. شورای عالی مردمی تامین امنیت
تظاهرکنندگان را وظیفه حکومت دانسته، با این حال تعدادی از تظاهرکنندگان وظیفه تامین نظم و امنیت تظاهرات را برعهده گرفته بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

طالبان با «ابراز ناراحتی» از قطعنامه شورای امنیت معرفی نماینده ویژه را «غیرضروری» دانست