هشدار عفو بین الملل نسبت به شکنجه و تجاوز به زندانیان در ترکیه

هشدار عفو بین الملل نسبت به شکنجه و تجاوز به زندانیان در ترکیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سازمان عفو بین الملل در گزارشی نسبت به وجود مدارکی مبنی بر «شکنجه و تجاوز» به زندانیان در «بازداشتگاه های غیر رسمی» در ترکیه هشدار داده است.

آگهی

سازمان عفو بین الملل در گزارشی نسبت به وجود مدارکی مبنی بر «شکنجه و تجاوز» به زندانیان در «بازداشتگاه های غیر رسمی» در ترکیه هشدار داده است.
این سازمان در بیانیه ای از دولت ترکیه خواسته که به ناظران مستقل اجازه دسترسی به تمام بازداشتگاه ها در این کشور را بدهند.

در بیانیه عفو بین الملل آمده که مدارک بدست آمده حاکی از آنست که پس از کودتای نافرجام بسیاری از دستگیر شدگان در شهرهای مختلف از جمله آنکارا و استانبول در شرایط غیر انسانی و بدون آب و غذا نگهداری می شوند.

در بخشی از این بیانیه همچنین ذکر شده که بازداشت شدگان اجازه ارتباط با بیرون و داشتن وکیل را نیز ندارند و جلسات تفهیم اتهام آنها به صورت دسته جمعی برگزار می شود.
پس از کودتای نافرجام در ترکیه، اردوغان نسبت به پاکسازی گسترده نهادهای دولتی و ارتش اقدام کرده است. با گذشت بیش از یک هفته، حدود ۱۳ هزار نفر شامل نیروی نظامی، پلیس، قاضی، معلم و استاد دانشگاه و نیز شهروندان عادی بازداشت شده اند.

تظاهرات مخالفان اردوغان علیه دیکتاتوری و کودتا

روز یکشنبه صدها نفر از ساکنان شهر استانبول به دعوت حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که از منتقدان اصلی اردوغان به شمار می رود به خیابان آمده و علیه حکومت دیکتاوری و کودتا اعتراض کردند.
براساس گزارش ها در این تظاهرات نمایندگانی از دیگر احزاب از جمله حزب حاکم عدالت و توسعه نیز مشارکت داشتند.

کمال قلیچ داراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه طی سخنانی گفت: «اکنون زمان گردهمایی و همراهی با یکدیگر است. روزی که باید در برابر هر نوع دیکتاتوری و کودتا بایستیم. اکنون زمان گوش دادن به فریاد مردم است.»

در پی اعلام انحلال گارد ریاست جمهوری ترکیه از سوی نخست وزیر این کشور، هولوسی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز طی سخنانی اعلام کرد که تمام نظامیانی که در کودتای نافرجام هفته گذشته مشارکت داشته اند، مجازات خواهند شد. پس از شکست کودتا حدود ۳۰۰ تن از سربازان گارد ویژه رئیس جمهوری ترکیه بازداشت شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت ترکیه گارد ریاست جمهوری را منحل می کند

بیست سال پس از افشای آزار در ابوغریب؛ شکایت زندانیان پیشین در دادگاه بررسی می‌شود

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید