تردید دفتر سازمان ملل در افغانستان نسبت به هویت عاملان حمله به جنبش روشنایی

تردید دفتر سازمان ملل در افغانستان نسبت به هویت عاملان حمله به جنبش روشنایی
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با ابراز تردید نسبت به هویت عاملان حمله به جنبش روشنایی در کابل، تحقیقات خود را آغاز کرده است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی گزارش دهی از محافظت غیرنظامیان در منازعات مسلحانه گفت: “باوجودیکه داعش در مورد حمله به تظاهر کنندگان جنبش روشنایی ادعای مسئولیت کرده است، اما منتظر نتیجه تحقیق مان دراین مورد هستیم، تا بفهمیم عاملان حمله واقعا چه کسانی بوده اند.”

گزارش تازه سازمان ملل که پس از مشخص شدن تعداد تلفات حمله روز شنبه منتشر شد، آمار کشته و زخمی های غیرنظامیان در شش ماه سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به مدت مشابه در هفت سال گذشته را، بالاترین رقم در افغانستان اعلام کرده است. براساس این گزارش، رقم کشته شده ها در شش ماه اخیر به ۱۶۰۱ نفر و زخمیها به ۳۵۶۵ نفر در این کشور می رسد.

آقای یاماموتو در این نشست گفت که این گزارش بیانگر ناکامی طرف‌های درگیر جنگ در پایبندی به تعهد خود برای تامین امنیت جان غیرنظامیان در منازعات است.

تاکید بر تداوم اعتراضات مدنی

روز یکشنبه نیز سران جنبش روشنایی در مراسم خاکسپاری قربانیان حادثه شنبه خونین در کابل، دولت را به کوتاهی در تامین امنیت تظاهرکنندگان متهم کردند و از جامعه جهانی و نهادهای بین المللی خواستند که در مورد هویت عاملان حمله بر تظاهرکنندگان در میدان دهمزنگ کابل، تحقیق کنند. آنها در جمع صدها نفری تشییع کننندگان، از مردم خواستند که تا رسیدن به خواسته‌شان مبنی بر انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت توتاپ طبق ماستر پلان برق افغانستان، به اعتراضات مدنی در داخل و خارج از کشور ادامه دهند.

همزمان، کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان هم، حمله روز شنبه بر تظاهرکنندگان را جنایت جنگی خواند و خواهان پیگیری قضایی عاملان این حمله از طریق محاکم جزایی بین‌المللی شد. رئیس جمهور افغانستان، دستور ایجاد هیئت حقیقت یاب به رهبری دادستانی کل این کشور/ لوی سارنوالی، برای مشخص شدن عاملان حمله شنبه خونین داده است.

احمد بهزاد، نماینده مجلس و از سران جنبش روشنایی، در مراسم خاکسپاری قربانیان به یورونیوز گفت: «پس از این، اعتراضات مدنی برای تطبیق ماستر پلان برق افغانستان با خون مردم گره خورده است و به هیچ وجه از این خواسته‌مان کوتاه نمی آییم، حتی اگر همه ما کشته شویم.»

وی افزود: «حکومت افغانستان باید برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان (توتاپ) را از مسیر بامیان – میدان وردک، طبق ماستر پلان برق افغانستان انتقال دهد تا محرومیت مناطق مرکزی افغانستان از انرژی برق پایان یابد.»

شورای عالی مردمی که رهبری جنبش موسوم به “روشنایی” را برعهده دارد، از سه ماه قبل به این سو، از حکومت افغانستان خواسته است که پروژه انتقال برق توتاپ را طبق ماستر پلان برق افغانستان اجرا کند. اما کابینه حکومت افغانستان، انتقال این خط برق را از مسیر سالنگ تصویب کرده است. پس از این، جنبش روشنایی حرکتهای اعتراض مدنی خود را در داخل و خارج افغانستان برگزار کرده‌ا‌ند.

در اخرین حرکت اعتراضی که روز شنبه با شرکت هزاران تن از شهروندان در شهر کابل برگزار شد. وقوع سه انفجار و تیراندازی در محل تظاهرات، به کشته شدن هشتاد تظاهرکننده و زخمی شدن بیش از سیصد نفر منجر شد. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، روز یکشنبه را عزای ملی اعلام و دستور داد که پس از این، میدان دهمزنگ به نام میدان “شهدا” نام گذاری شود.

همزمان با برگزاری مراسم مختلف یادبود در ولایت های بامیان، بلخ و هرات، مراسم مشابهی برای قربانیان جنبش روشنایی، در کشورهای پاکستان، اندونزی، آلمان، فرانسه، سوئد، فنلاند و سوئیس نیز برگزار شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

طالبان با «ابراز ناراحتی» از قطعنامه شورای امنیت معرفی نماینده ویژه را «غیرضروری» دانست