هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس ۲» آماده ورود به مرحله تجاری شدن است

هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس ۲» آماده ورود به مرحله تجاری شدن است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شانزده ماه پس از آغاز سفر «سولار ایمپالس ۲» به دور دنیا، این هواپیمای خورشیدی سرانجام بامداد سه شنبه ۲۶ ژوئیه (۵ مرداد) با فرود در ابوظبی به ماموریت خود پایان…

آگهی

شانزده ماه پس از آغاز سفر «سولار ایمپالس ۲» به دور دنیا، این هواپیمای خورشیدی سرانجام بامداد سه شنبه ۲۶ ژوئیه (۵ مرداد) با فرود در ابوظبی به ماموریت خود پایان داد.

این هواپیما در ۹ مارس سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۸ اسفند سال ۱۳۹۳) از همین مکان سفر پرماجرایش را آغاز کرد و طی ۱۷ مرحله از ماموریتش، مسافتی نزدیک به ۴۰ هزار کیلومتر را بر فراز دو اقیانوس آرام و اطلس و چهار قاره آسیا، آمریکا، اروپا و آفریقا پیمود.

Ça y est, solarimpulse</a> 2 a bouclé son tour du monde !<br><br>L&#39;aventure en gif animé ⬇️<a href="https://t.co/9qftkSkIFH">https://t.co/9qftkSkIFH</a> <a href="https://t.co/GIzX5GpS2I">pic.twitter.com/GIzX5GpS2I</a></p>&mdash; francetv info (francetvinfo) July 26, 2016

ریتا دل پرته، خبرنگار یورونیوز در ابوظبی می گوید: «این سفر تاریخی به دور دنیا با هواپیمایی که سوختش تنها با انرژی خورشیدی تامین می شد تنها یک پیروزی برای صنعت هوانوردی نبود. طرفداران استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در مقیاس جهانی نیز، در این چالش پیروز شدند.»

آندره بورشبرگ و برتراند پیکار، خلبانان سوئیسی این هواپیما پس از دوازده سال تحقیق و مطالعه، این پروژه را به اجرا گذاشتند تا نشان دهند می توان برای مقابله با گرم شدن زمین به فناوریهای سبز اتکا کرد.

برتراند پیکار، خلبان این هواپیما می گوید: «می خواهم کمیته بین المللی فناوریهای پاک را تاسیس کنم. زیرا چنین چیزی هنوز وجود ندارد. هیچ نشستی برای فعالان جهانی “فناوریهای پاک” وجود ندارد تا دور هم جمع شوند، بتوانند قدرت بیشتری بگیرند، صدای مشترکی داشته باشند و روی دولتها نفوذ داشته باشند.»

سرعت این هواپیمای خورشیدی با بالهایی بزرگتر از بالهای بوئینگ، متناسب با شرایط آب و هوایی، بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تغییر می کرد و حداکثر ارتفاعش نیز ۸۵۰۰ متر بود.

خلبان سولار ایمپالس ۲ می افزاید: «ما شرکایی داریم که هم حمایت مالی از این پروژه را بر عهده داشتند و هم تکنولوژیهای آن را تامین کردند. این کار با تلاش ما به پایان رسید و اکنون آماده ورود به بازار است. سولار ایمپالس قادر به پرواز شبانه روزی بدون استفاده از سوخت است و این چیزیست که جهان ما به آن نیاز دارد.»

روی بدنه این هواپیما بیش از ۱۷ هزار سلول فتوولتائیک به وزن ۲۳۰۰ کیلوگرم نصب شده بود که از طریق باتریهای لیتیوم نیروی لازم برای چهار موتور الکتریکی این هواپیما را تامین می کردند.

برتراند پیکار در پایان می گوید: «هنگامیکه شما رکوردی را ایجاد می کنید، کسی را شکست داده اید که پیش از شما آن کار را کرده است و در این حالت شما سعی می کنید که همان کار را بهتر انجام دهید، ولی به هرحال می دانید که این کار، ممکن است. اما هنگامیکه شما اولین نفر باشید، نمی دانید که آیا انجام آن کار ممکن است یا خیر. زیرا هیچ کس قبل از شما چنین کاری انجام نداده است. فکر می کنم همین موضوع انگیزه اصلی تمام اعضای تیم ما بود. افرادی که در این مدت پروژه ما را دنبال می کردند دیدند که ما چگونه توانستیم کاری را که از نظر متخصصان غیرممکن بود به کاری ممکن تبدیل کنیم. برای همین امروز من بسیار خوشحالم که می توانم نشان دهم که چنین کاری ممکن است.»

BREAKING: it’s a first in the history of #energy, solarimpulse</a> is only the beginning, <a href="https://twitter.com/hashtag/futureisclean?src=hash">#futureisclean</a> <a href="https://t.co/sRjD59Gi2x">pic.twitter.com/sRjD59Gi2x</a></p>&mdash; Bertrand PICCARD (bertrandpiccard) 26 juillet 2016

Reliving my last flight w/ Si2 to #AbuDhabi to close this great adventure and begin something anew #futureiscleanpic.twitter.com/ro1c12BXFG

— Bertrand PICCARD (@bertrandpiccard) 26 juillet 2016

I want to demonstrate the importance of #cleantechs & put dreams, emotions back at the heart of scientific adventure pic.twitter.com/rPdW2SJTyx

— Bertrand PICCARD (@bertrandpiccard) 25 juillet 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دور دنیا در هشت روز؛ سازنده سولار ایمپالس هواپیمای هیدروژنی دوربرد می‌سازد

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟

رونمایی از جدیدترین فناوری‌های پهپادی و نظامی دنیا در نمایشگاه ابوظبی