پوکمون گو در دنیای اقتصاد و سیاست

پوکمون گو در دنیای اقتصاد و سیاست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اپلیکیشن جدید پوکمون گو از زمان عرضه به بازار در ۶ ژوئیه (۱۶ تیر) به سرعت در میان همگان شایع شده است.

آگهی

اپلیکیشن جدید پوکمون گو از زمان عرضه به بازار در ۶ ژوئیه (۱۶ تیر) به سرعت در میان همگان شایع شده است.

پوکمون گو یک بازی همراه با واقعیت افزوده است و دانلود رایگان آن، هم برای دستگاه های اندروید و هم برای «آی او اس» (iOS) در دسترس است.

برای این بازی، هم از ساعت شما و هم دوربین گوشی تلفن همراه و هم سیستم جی پی اس یا همان «سامانه موقعیت یاب جهانی» استفاده می شود. به این ترتیب هر جا و مشغول انجام هر کاری باشید، می توانید موجودات کوچکی را که «پوکمون» (Pokemon) نامیده می شوند از طریق صفحه نمایش تلفن همراهتان، در زمان واقعی و در مکان واقعی جمع آوری کنید.

اولین شکل این بازی ها در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط شرکت نینتندو که یکی از شرکت های فعال در زمینه بازی های کنسول دستی است، به بازار عرضه شد. بیست سال بعد، این شرکت به بازی پوکمون زندگی دوباره ای داد.

چند روز پس از عرضه این محصول به بازار، این بازی به یکی از پرطرفدارترین برنامه های کاربردی روی گوشی های تلفن همراه تبدیل شد. بازی با پوکمون گو، همچون ویروس در میان بخش قابل توجهی از کاربران در سراسر جهان به ویژه در ایالات متحده آمریکا سرایت کرده است.

تعداد کاربران روزانه این بازی بیش از کاربران توییتر است و مردم وقتی را که صرف گرفتن پوکمون ها می کنند بیش از وقتی است که در فیسبوک می گذرانند.

اگر مردمی را در خیابان ببینید که هنگام راه رفتن به گوشی تلفن همراهشان خیره شده اند، احتمالا کاربران پوکمون گو و در حال ردیابی پوکمون ها هستند.

اتفاقات نادر پس از بازی در مکان های عمومی

بازی در زمان برگزاری نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا نمونه ای از این اتفاقات است. در این نشست، کاربر از این که سیگنال کافی برای گرفتن پوکمون ها وجود نداشته، ناراحت بوده است.

از نظر کاربران این بازی، بهترین کار، گرفتن پوکمون های نادر است. یکی از این پوکمون ها در پارک مرکزی نیویورک ظاهر شد و پس از آن مردم و حتی رانندگان با خودروهایشان، از خیابان های اطراف به این مکان هجوم آوردند.

خوب است که کاربران برای گرفتن پوکمون ها خودروهایشان را متوقف می کنند اما برخی نیز در زمان دیدن این هیولاهای کوچک در جاده ها، همچنان به رانندگی ادامه می دهند.

این کار باعث شده شمار تصادف با خودرو افزایش یابد و پلیس مجبور شود در این باره از پیام های هشدار دهنده استفاده کند. مانند کاری که در کشور ژاپن انجام شد.

پوک استاپ، پوکمون جیم، ماژول های فریب

پوکمون ها می توانند هر جایی ظاهر شوند؛ البته مکان های ویژه ای نیز در این بازی وجود دارد. اولین مکان، «پوک استاپ» (Pokestop) نامیده می شود. چنین جایی روی نقشه جی پی اس قابل شناسایی است و کاربر می تواند در این مکان ها، ابزارهایی برای گرفتن پوکمون ها پیدا کند.

مکان بعدی، پوکمون جیم (Pokemon gym) یا باشگاه پوکمون ها است. مکان هایی که می توانید در آنجا با دیگر کاربران مبارزه کنید تا مکان بازی را تحت کنترل خود بگیرید یا خودتان را قوی تر کنید.

پوک استاپ ها و پوکمون جیم ها می توانند هر جایی باشند و چیزی که جالب است اینکه حتی می توان چنین مکان هایی را با ابزارهایی که «ماژول های فریب» (the Lure Module) خوانده می شود، به وجود آورد.

این ماژول ها قابلیت ورود به دو منطقه پوکمون ها و شکارچیان پوکمون را دارند. اهالی کسب و کار به سرعت متوجه شدند که می توانند از طریق ماژول ها کسب درآمد کنند.

پوکمون در دنیای سیاست

آگهی

این اپلیکیشن حتی وارد دنیای سیاست آمریکا نیز شده است. هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا کمپینی را در یکی از پوکمون جیم ها به وجود آورده و این خبر را در وب سایت خود اعلام کرده است.

رقیب او، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان نیز وارد دنیای پوکمون گو شده است. او دو روز قبل از اقدام خانم کلینتون در این باره، ویدئویی را در فیسبوک منتشر کرد که نشان می داد هیلاری کلینتون به عنوان یک پوکمون گرفتار شده است.

حال باید دید این بازی به این دو نامزد انتخاباتی کمک می کند تا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو رای بیشتری به دست آورند یا خیر.

احتمالا شرکت نینتندو انتظار نداشت که بازی که بیست سال پیش خلق شده بود، تا این اندازه دوباره محبوب شود. حال این سوال باقی می ماند که چگونه باید از این محبوبیت، کسب درآمد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رشد ۶۷ درصدی فروش املاک و مستغلات در دُبی طی یکسال گذشته

برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه «سیتی اسکیپ» در دبی همزمان با رونق بازار مسکن

دبی؛ افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه «بازار سفر عربی»