آمریکا: ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان کاملا غلط است

آمریکا: ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان کاملا غلط است
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی در سال گذشته و در ازای آزاد کردن چهار آمریکایی ایرانی تبار زندانی در ایران به موضوعی جنجالی تبدیل شده است. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری آمریکا به انتقاد شدید از این اقدام دولت اوباما پرداخته، اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان کاملا غلط است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که روزنامه وال استریت روز چهارشنبه در گزارشی فاش کرد که هنگام توافق اتمی ایران با کشورهای ١+٥ و همزمان با آزادی برخی شهروندان آمریکایی-ایرانی زندانی در ایران، دولت باراک اوباما معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران پرداخت کرده است.

به نوشته این روزنامه، آمریکا این ۴۰۰ میلیون دلار را از طریق هواپیمای باربری ناشناسی به ایران فرستاد و تهران تا از بارگیری پول در هواپیما مطمئن نشد شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد نکرد.

در دی ماه سال گذشته و هنگام توافق اتمی ایران و غرب، تهران پنج زندانی آمریکایی که چهار تن از آنها تابعیت ایرانی هم داشتند را آزاد کرد. جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری چهار شهروند دارای تابعیت ایرانی و آمریکایی بودند که در آن زمان آزاد شدند. ایالات متحده آمریکا نیز در همان زمان هفت ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کرد.

انتشار این گزارش، باعث انتقاد دونالد ترامپ و دیگر جمهوری‌ خواهان در آمریکا شده است هرچند دولت آقای اوباما این انتقادات را رد کرده است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در توییتی درباره این موضوع آن را یک رسوایی برای باراک اوباما و هیلاری کلینتون خواند و نوشت: «وزیر خارجه سابق ما هیلاری کلینتون کسی بوده که گفتگو درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار نقدی به ایران را شروع کرده است.»

Our incompetent Secretary of State, Hillary Clinton, was the one who started talks to give 400 million dollars, in cash, to Iran. Scandal!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) August 3, 2016

سناتور مارکو روبیو از دیگر جمهوری خواهان نیز گفته است که پول پرداخت شده به ایران «باجی» برای برگرداندن آمریکایی‌ های زندانی به کشور بوده است. وی در توییتر خود نوشت:‌ «مقامات دوات آمریکا یک هواپیما پر از پول به ایران فرستاده‌اند، باور کردنی نیست.»

در همین حال جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت که ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان کاملا نادرست است.

Reports of link between prisoner release & payment to Iran are completely false. POTUS</a> statement from Jan: <a href="https://t.co/5yuzGxD14s">https://t.co/5yuzGxD14s</a></p>&mdash; John Kirby (statedeptspox) August 3, 2016

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره گفت که پرداخت پول به ایران بخشی از برنامه حل مشکلات مالی میان دو کشور بوده و این مبلغ به دلیل اینکه دو کشور روابط بانکی ندارند به شکل نقدی به ایران داده شده است.

سخنگوی کاخ سفید اظهارات جمهوری خواهان مبنی بر اینکه پرداخت ۴۰۰ ملیون دلار به ایران در ازای آزادی چهار آمریکایی زندانی در ایران بوده که همان زمان آزاد شدند را رد کرد و گفت این سخنان شبیه گفته‌های تندروهای ایرانی است که با توافق هسته‌ای مخالف بودند.

جاش ارنست همچنین دونالد ترامپ را به تلاش برای تضعیف توافق هسته‌ای با ایران متهم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟