همکاری کنیا و ژاپن در استفاده از منابع تولید انرژی زمین گرمایی

همکاری کنیا و ژاپن در استفاده از منابع تولید انرژی  زمین گرمایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کنیا هشتمین تولیدکننده جهانی برق از انرژی های زمین گرمایی است. آب گرم و بخار خشک و گدازه های آتشفشانی منابع اصلی تولید انرژی های زمین گرمایی در کنیا هستند. در ادامه رشته برنامه های ویژه «ژاپن زیر ذره

آگهی

کنیا هشتمین تولیدکننده جهانی برق از انرژی های زمین گرمایی است. آب گرم و بخار خشک و گدازه های آتشفشانی منابع اصلی تولید انرژی های زمین گرمایی در کنیا هستند. در ادامه رشته برنامه های ویژه «ژاپن زیر ذره بین» به کنیا آمده ایم تا ببنیم ژاپن چه نقشی در بهبود و پیشرفت این صنعت در کنیا دارد.

نیروگاه «اولکاریا» با همکاری ژاپنی ها در شمال غربی پایتخت نایروبی ساخته شد و همانطور که مدیر بخش توسعه اداره برق «کنجن» کنیا توضیح می دهد پیامدهای خوبی برای منطقه به همراه داشته است: «کاهش قابل توجه بهای برق مصرفی در منطقه و حفظ محیط زیست از جمله پیامدهای اصلی این همکاری است. چهارمین نیروگاه «اولکاریا» که به تازگی کامل شد ۲۸۰ مگاوات به توانایی تولیدی ما افزود. در نتیجه نیاز ما به نفت برای تولید انرژی کمتر شد و عملا موجب شد که بهای برق مصرفی مشتریان مان هم ۳۰ درصد کاهش یابد و ۳۰ درصد میزان قابل توجهی است.»

در حال حاضر سامانه برق رسانی کنیا تنها یک سوم جمعیت ۴۵ میلیونی این کشور را پوشش می دهد. دولت کنیا با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی کشور و منابع غنی طبیعی آن امیدوار است با سرمایه گذاری در فناوری های تولید انرژی زمین گرمایی تا سال ۲۰۲۰ تولید برق از این طریق را سه برابر کند.

سازمان ژاپنی «جایکا» که با حمایت دولتی در کشورهای در حال توسعه فعال است از جمله نهادهایی است که با اداره برق «کنجن» همکاری کرده است. انگابل روتیچ٬ مدیر بخش توسعه این بزرگترین اداره برق کنیا می گوید: «جایکا برگزاری کل کلاس های آموزشی را در نخستین سال به عهده داشت. نرم افزارهای نیروگاه را نیز آنها تهیه کردند و نحوه استفاده با آن را به کارکنان آموختند تا به این ترتیب٬ کارشناسان و مدیران کنیایی مسئولیت تمامی نیروگاه های کشور را به عهده گرفته اند.»

بهبود سامانه آموزشی و تربیت نیروی انسانی کارآمد از جمله چالش های جدی دولت کنیا است. میکو موری٬ معاون سفیر ژاپن و مسئول اجرایی همکاری های دوجانبه در کنیا با اشاره به این موضوع گفت: «همکاری های دوجانبه در زمینه های بسیاری در نظر گرفته شده است که آموزش و پروش٬ بهداشت٬ بهبود سامانه اقتصادی و زیرساخت های تولید انرژی و تقویت تدابیر امنیتی از جمله اند. به همین دلیل هم هست که نخستین کنفرانس جهانی توکیو برای توسعه در قاره آفریقا را در کنیا برگزار کردیم.»

پروژه عظیم ساخت و بهره برداری از نیروگاه اولکاریا زندگی اهالی بومی این منطقه کنیا را متحول کرده است. برای نمونه٬ ماسایی ماراها که زمانی در محل کنونی چهارمین نیروگاه اولکاریا زندگی می کردند اکنون به دهکده ای دیگر منتقل شده اند. به نظر می رسد که باوجود تغییر محل٬ شرایط زندگی آنها بهتر شده است؛ مقامات گواه آن را ساخت یک مدرسه جدید با ظرفیت ۲۰۰ دانش آموز می دانند.

یکی از ریش سفیدان دهکده در این باره می گوید: «این مدرسه در مقایسه با مدرسه قبلی خیلی بهتر و مناسب تر است و از این بابت خوشحال هستیم.»

نظر یک دانش آموز را جویا شدیم: «مدرسه قبلی برق نداشت و ما ساعت ۵ به خانه بازمی گشتیم اما الان می توانیم تا ۷ اینجا بمانیم.»

مقامات ژاپنی و کنیایی در پایان کنفرانس جهانی توکیو توافق کردند که پنجمین نیروگاه اولکاریا نیز ساخته شود و دو سال دیگر مورد بهره برداری قرارگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ذخیره انرژی باد و خورشید در بزرگترین باتری شنی جهان

انرژی هسته‌ای یا تجدیدپذیر؛ کشورهای اروپا به رهبری فرانسه و آلمان دو دسته شده‌اند

بزرگترین رآکتور همجوشی هسته‌ای جهان در ژاپن راه‌اندازی شد