نکاتی خواندنی درباره المپیک

نکاتی خواندنی درباره المپیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چهره های معروف در المپیک جینا دیویس، بازیگر هالیوودی در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، جزو تیم تیر و کمان ایالات متحده بود.

چهره های معروف در المپیک

آگهی

جینا دیویس، بازیگر هالیوودی در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، جزو تیم تیر و کمان ایالات متحده بود.

اولاف، شاهزاده نروژ در مسابقات قایقرانی المپیک آمستردام در سال ۱۹۲۸ برنده مدال طلا شد. او از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۹۱ پادشاه نروژ بود.

جانی وایس مولر، بازیگر معروف نقش تارزان، در المپیک ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ برنده ۵ مدال طلای شنا و یک مدال برنز در واترپلو بود. او همچنین نخستین کسی بود که صد متر آزاد مردان را در زمانی کمتر از یک دقیقه شنا کرد. هرولد ساکاتا، نقش منفی معروف فیلم جیمزباند «گلد فینگر»، عضو تیم وزنه برداری ایالات متحده، و برنده مدال نقره المپیک ۱۹۴۸ لندن بود.

روح قهرمانان

ری اِروی، ورزشکار ایالات متحده، بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۸ برنده ۱۰ مدال طلای المپیک در پرش جفت پا، پرش ارتفاع و پرش سه گام شد. او که در کودکی بخاطر ابتلا به فلج اطفال روی ویلچر می نشست آنقدر پاهایش را تقویت کرد که ابتدا توانست راه برود و کم کم توانست بپرد. آبه به بیکیال، دونده اهل اتیوپی بود با پای برهنه در المپیک ۱۹۶۰ رُم دوید و برنده ماراتن شد. او نخستین سیاهپوست آفریقایی بود که برنده مدال طلای المپیک می شد. محمد علی، بوکسور معروف اهل ایالات متحده نزدیک بود به خاطر ترس از پرواز هرگز به المپیک ۱۹۶۰ رُم نرود، جایی که او مدال طلای کلیدی خود را در آن گرفت.

ایلکیدو اوژلاکی رِژتو، بانوی شمشیرزن اهل مجارستان برنده دو مدال طلا شد. او که ناشنوا به دنیا آمده بود با خواندن اصول بازی، شمشیرزنی را آموخته بود. در المپیک ۱۹۲۸ آمستردام، هنری پیِرس، قایقران استرالیایی در میانه مسابقه ایستاد تا گروهی اُردک که جلویش شنا می کردند از رودخانه رد شوند. گرچه رقیب فرانسوی موقتا از او پیش افتاد اما او توانست در آخر مسابقه برنده مدال طلا شود. کارلوی تاکاش، تیراندازِ اهل مجارستان یک ورزشکار تراز اول بود که دست راستش با انفجار یک نارجنک به شدت آسیب دید. او شروع به تمرین تیراندازی با دست چپ کرد و دو بار در ۱۹۴۸ و ۱۹۵۲ برنده طلای المپیک شد.

نعیم سلیمان اوغلو، وزنه بردار تُرک تنها ۱۴۷ سانتیمتر قد دارد اما در شانزده سالگی اولین رکورد خود را ثبت کرد و از آن پس در المپیک ۳ بار مدال گرفته است و به «هرکول تو جیبی» معروف است. ### نکات تاریخی برخی ورزشها در المپیک

مسابقات بوکس در تمام دوره های المپیک برقرار بوده است، به جز المپیک ۱۹۱۲ استکهلم، که به خاطر ممنوعیت قانونیِ سوئد، مسابقات بوکس در آن برگزار نشد. رقابتهای بوکس زنان برای اولین بار در المپیک ۲۰۱۲ لندن آغاز شد. مسابقات شیرجه المپیک برای اولین بار در ۱۹۰۴ در سنت لویس (ایالات متحده) برگزار شد. اما در آن زمان برنده کسی بود که می توانست پس از شیرجه زدن، مسافت بیشتری را زیر آب شنا کند. سوارکاری تنها ورزشی است که زنان و مردان (هر یک به نوبت) با هم به رقابت می پردازند. بعد از المپیک ۱۹۲۴ پاریس، تیمهای شمشیرزنیِ ایتالیا و مجارستان یه دوئل جانانه واقعی برگزار کردند.

گلف اولین بار در المپیک ۱۹۰۰ پاریس وارد این بازیها شد اما در المپیک ۱۹۰۴ از مسابقات کنار گذاشته شد. اما گلف سرانجام پس از نزدیک به یک سده غیبت در سال ۲۰۱۶ به بازیهای المپیک باز خواهد گشت. تنیس روی میز نخستین بار در بازیهای پارالمپیک ۱۹۶۰ رُم برگزار شد و ۳۰ سال طول کشید تا وارد ورزشهای رسمی المپیک شود. طولانی ترین مسابقه کشتی در تاریخ این بازیها در المپیک ۱۹۱۲ استکهلم روی داد. درآن زمان برنده مسابقه کشتی بر اساس کسب امتیاز در زمان معین تعیین نمی شد. بلکه دو حریف باید آنقدر کشتی می گرفتند تا یکی پشت دیگری را به خاک می رساند. این چنین بود که مسابقه بین کارتین کلین از روسیه و آلفرد آسیکاینن از فنلاند یازده ساعت به درازا کشید. ### رکوردهای جالب در المپیک

بلند قد ترین ورزشکاری که تاکنون در المپیک حضور داشته، یائو مینگ چینی با قد ۲۲۹ سانتیمتر است.

کارلا هاگز کانادایی یکی از چهار ورزشکاری است که در المپیک تابستانی و المپیک زمستانی مدال برده اند. او در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در مسابقات دوچرخه سواری در جاده (تایم تریل) و همچنین در المپیک زمستانی ۲۰۰۲ سالت لیک سیتی، در مسابقات اسکیت سرعت ۵۰۰۰ متر برنده مدال برنز شد. مایکل فلپس، شناگر اهل ایالات متحده مدال آورترین فرد در تاریخ المپیک است: او توانسته است در سه المپیک آتن، پکن و لندن در مجموع ۲۲ مدال بگیرد. او ۱۸ مدال طلا را در کارنامه خود ثبت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه انگیزه بیشتری برای دویدن داشته باشیم؟

دویدن چه فوایدی دارد و چرا باعث شادی می‌شود؟

قطر: ترویج ورزش به‌عنوان یکی از ارکان کشور