ادامه تنش میان ترکیه و اروپا سه هفته پس از کودتای نافرجام

ادامه تنش میان ترکیه و اروپا سه هفته پس از کودتای نافرجام
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان سه هفته پس از کودتای نافرجام در ترکیه از آنکارا دیدار کرد.

آگهی

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان سه هفته پس از کودتای نافرجام در ترکیه از آنکارا دیدار کرد. او نخستین رئیس جمهوری یک کشور خارجی است که پس از کودتا به ترکیه سفر می کند و رجب طیب اردوغان که از غرب ناامید شده قدر این اقدام حمایتی او را می داند.

در پاسخ به درخواست اردوغان مبنی بر بسته شدن مدارس وابسته به سازمان گولن در قزاقستان (که تعدادشان ۳۰ مدرسه عنوان شده)، نورسلطان نظربایف طی یک نشست خبری وعده داد که پس از بررسی های لازم تمام افراد وابسته به شبکه گولن از کشورش اخرج خواهند شد. رئیس جمهوری قزاقستان درباره بسته شدن این مدارس حرفی نزد.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر با انتقاد از موضع غرب در قبال کودتای اخیر گفت: «دوستان اروپایی، ما بجای حمایت از دموکراسی، طبق روال معمول خود سعی می کردند به ما درس بدهند و از اقدام به کوتا و وقایع پس از آن برای ابراز احساسات واقعی خود نظیر تنفر، اسلام هراسی و ضدیت با ترکیه استفاده کردند.» این سخنان وزیر امور خارجه ترکیه واکنشی است به اظهارات اخیر دولت اتریش در مورد توقف مذاکرات بر سر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا.

در این میان فرانک والتراشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در تلاش است تا از طریق مذاکره با آنکارا جو ملتهب را آرام سازد. او در این ارتباط گفت: «از طریق دوربین و میکروفن و رسانه ها نمی توان گفتگو کرد. گرچه در شرایط حاضر دشوار است اما چاره ای نیست و من تلاش می کنم تا گفتگوی مستقیم با ترکیه برقرار شود.»

همزمان گروهی از هواداران رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در خیابان های نیکوزیا در قبرس تجمع کردند. دو روز پیش از آن نیز گروهی در مخالفت با سیاست های اسلامگرایانه اردوغان دست به تجمع زده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش جدید اتحادیه اروپا درباره «آینده عضویت ترکیه»؛ متاثر از طرفداری اردوغان از حماس؟

جشنواره فیلم آنتالیا در ترکیه در پی جنجال بر سر «سانسور» یک اثر مستند لغو شد

اردوغان: مذاکرات ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در حال احتضار است