قوه قضائیه ایران اجرای حکم اعدام شهرام امیری را تایید کرد

قوه قضائیه ایران اجرای حکم اعدام شهرام امیری را تایید کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک روز پس از آنکه خانواده شهرام امیری کارشناس هسته ای ایران از اعدام او خبر دادند، روز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری اعدام آقای امیری را تایید کرد.

آقای اژه‌ای در توضیح ماجرای پر پیچ و خم پرونده این کارشناس هسته ای گفت: «امیری با اتصال به امریکا، اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود. یکی از رودست هایی که آمریکا از ایران خورد در خصوص همین پرونده است، سیستم اطلاعاتی آمریکا از ایران رودست خورد و تصور می کرد همه اقدامات آنها از چشم سیستم اطلاعاتی ما پوشیده است.»

سخنگوی قوه قضائیه سپس در توضیح روند رسیدگی به پرونده و صدور حکم برای شهرام امیری، صدور حکم اولیه ۱۰ سال زندان را دروغی از سوی بستگانش خواند و گفت: «این فرد نیز طبق قانون با حضور وکیل در جلسات متعدد محاکمه شد و پس از این که حکمش صادر شد به حکم دادگاه بدوی اعتراض کرد.»

آقای اژه‌ای که در توضیح جرم شهرام امیری، بر دادن اطلاعات به کلی سری به آمریکا به عنوان یک دشمن متخاصم تاکید داشت، اضافه کرد که حکم دادگاه بدوی نیز اعدام بود و پس از آن اعتراض، دیوان عالی کشور با وسواس خاصی این حکم را بررسی کرد و حکم وی تایید و اجرا شد.

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «اگر چه با کمال تاسف ما راضی نیستیم کسی مجازات شود و دوست داریم این افراد توبه کنند، اما این فرد از فرصتی که بعد از تایید حکم به وی داده شد نه تنها جبران نکرد و توبه ای نکرد باز سعی کرد از درون زندان اطلاعاتی را به غلط بیرون ببرد.»

آقای اژه‌ای درباره اینکه شهرام امیری از درون زندان چه اطلاعاتی را به بیرون داده توضیحی نداد.

بهروز بیات کارشناس فیزیک هسته ای در وین در این باره به یورونیوز گفت: «به نظر می‌آید که اعدام ایشان در لحظه کنونی جنبه سیاسی داشته باشد تا لو دادن اسرار هسته ای. آقای اژه‌ای می گوید که آقای امیری اعدام شده است زیرا که حاضر به توبه نشده است. معلوم نیست به گمان ایشان یک جاسوس که در زندان است چگونه باید توبه کند. باید بگوید که در زندان دیگر اسرار هسته‌ای که از آن بی خبر است را لو نخواهد داد؟ پرسش این است که با توجه به اینکه مناقشه هسته ای در چارچوب برجام حل شده است و اسراری برای بازگفتن باقی نمانده است آیا صدور حکم اعدام علیه آقای شهرام امیری با آن همه فراز و نشیب هایی که از سر خود گذرانده و پس از گذشت چندین سال، توجیه قانونی و انسانی دارد؟»

پرونده شهرام امیری که کارشناس فیزیک هسته ای و پژوهشگر در دانشگاه صنعتی مالک اشتر وابسته به وزارت دفاع ایران بود زمانی جنجالی شد که در آذرماه ۱۳۸۸ وزارت خارجه ایران اعلام کرد که آقای امیری که برای سفر حج به عربستان رفته بود توسط مقامات عربستان به آمریکا تحویل داده شده است.

پس از بازگشت این کارشناس هسته ای در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۹ به ایران و استقبال مقامات وزارت خارجه از او، وی به اتهام جاسوسی محاکمه و به زندان افتاد تا اینکه روز شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ خانواده او از اعدام وی در روز چهارشنبه و تحویل جسد او در کرمانشاه خبر دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود