المپیک ریو؛ سایه سنگین رسوایی های «دوپینگ دولتی» بر سر ورزشکاران روس

المپیک ریو؛ سایه سنگین رسوایی های «دوپینگ دولتی» بر سر ورزشکاران روس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این روزها، روزهای سختی برای ورزشکاران روسی است.

آگهی

این روزها، روزهای سختی برای ورزشکاران روسی است. آنهایی که توانستند در رقابتهای المپیک ۲۰۱۶ ریو دو ژانیور شرکت کنند، خوشحالند اما در مقابل اتهاماتی که درباره استفاده ورزشکاران روس از «سیستم دوپینگ دولتی» مطرح شده هم٬ ساکت ننشسته اند.

بدنبال گزارش ریچارد مک لارن، رئیس کمیسیون مستقل تحقیقات «آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ» بیش از یکصد ورزشکار روسی به خاطر استفاده از «سیستم دوپینگ دولتی» در سالهای گذشته، از شرکت در بازیهای المپیک روی دو ژانیرو محروم شده اند. کسانی که به المپیک راه یافتند می گویند که اتهامات مطرح شده، باعث بدنامی تمام ورزشکاران روس حاضر در المپیک می شود.

اسوتلانا خورکینا، قهرمان سابق و برنده مدال طلای المپیک در رشته ژیمناستیک می گوید: «به نظرم نقض قوانین به این شکل، قابل سرزنش است زیرا باعث نابودی روحی می شود که بیش از یک قرن است بر بازیهای المپیک حاکم است.»

یولیا یفیموا، شناگر روسی یکی از کسانی است که به استفاده سازمان یافته از مواد نیروزا متهم شده است. او زمانی که در مقابل رقیب آمریکایی خود مدال نقره شنای یکصد متر قورباغه زنان را کسب کرد، هو شد.

ورزشکاران کاروان روسیه در ریو دو ژانیرو از هموطنانشان که نتوانستد به این جا بیایند دفاع می کنند. اسوتلانا کریلوا، ژیمناست روس و قهرمان سابق المپیک می گوید که ورزشکارانی که محروم شدند بهای سنگینی در زندگی شان پرداخته اند. وی می افزاید: «مخلوط کردن سیاست با ورزش کار درستی نیست. قهرمانانی هستند که برای رسیدن به این مرحله خیلی کار کرده اند و چیزهای زیادی را قربانی کرده اند. چطور می توان آنها را به این شدت مجازات کرد؟ در اینصورت باید ورزشکارانی از کشورهای دیگر هم مجازات شوند. این خیلی بد است.»

کمیته بین المللی المپیک تصمیمگیری درباره ورزشکاران روسی هر رشته را به عهده فدراسیون بین المللی آن رشته گذاشته و در واقع تمام ورزشکاران روسیه را از شرکت در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو محروم نشده اند.

اما فدراسیون بین المللی دو و میدانی، فدراسیون روسیه را به طور کامل از شرکت در المپیک ۲۰۱۶ ریو محروم کرده است.

لورد سباستین کو، رییس فدراسیون های جهانی دو و میدانی می گوید که باید تلاش کرد که ورزشکاران روس این رشته در آینده در رقابتها شرکت کنند. وی می افزاید: «روسیه پشت ورزشکاران خود را خالی کرده است. ما قهرمانان را محروم نکردیم. این یک شکست فاجعه آمیز برای روسیه است که نه از قهرمانانش حمایت کرده و نه بر آنها نظارت داشته است. هدف ما امروز این است تا تلاش کنیم که فدراسیون دو و میدانی روسیه به جایگاه خود بازگردد و ورزشکاران این کشور بتوانند در رقابتهای بین المللی شرکت کنند.»

سایه رسوایی های دوپینگ بر سر ورزشکاران کاروان روسیه در ریودوژانیور سنگینی می کند، اما این مسئله برای قهرمانانی که از شرکت در رقابتها محروم شده اند، به مراتب دردناک تر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟