بارش شهابی برساوشی، خیره کننده تر از همیشه

بارش شهابی برساوشی، خیره کننده تر از همیشه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زنگ ساعتهای خود را تنظیم کنید تا بتوانید نمایش کیهانی «باران شهابی» در آسمان شب را ببینید.

آگهی

زنگ ساعتهای خود را تنظیم کنید تا بتوانید نمایش کیهانی «باران شهابی» در آسمان شب را ببینید. انتظار می رود امسال باران شهابی سالانه برساوشی (پرسئید) یکی از بهترین فرصت ها برای دیدن شهاب باشد.

هر سال در ماه اوت هنگامی که زمین از توده ذرات برجامانده از دنباله داری قدیمی می گذرد، شهابهای برساوشی ظاهر می شود. امسال مسیر زمین به این گردوغبار برجامانده نزدیکتر می شود و صحنه برای نمایشی خیره کننده آماده شده است.

بیل کوک از اداره محیط های شهابی ناسا در هانتسویل آلاباما می گوید: « پیش بینی شده است شمار شهابهای برساوشی در شبهای ۱۱ و ۱۲ اوت سال ۲۰۱۶ (۲۱ و ۲۲ مرداد ماه) دو برابر میزان عادی باشد. در شرایط ایده ال ممکن است تعداد شهاب هایی که می توان دید به ۲۰۰ شهاب در هر ساعت برسد.»

باران شهابی امسال شهاب بیشتر دارد. آخرین باران شهابی در سال ۲۰۰۹ بود.

هر شهاب برساوشی تکه کوچکی از دنباله دار «سوییفت- تاتل» (Swift-Tuttle) است که هر ۱۳۳ سال یک مدار دور خورشید را کامل می کند. در واقع منشا بارش شهابی برساوشی این دنباله دار است که هربار که از بخش درونی منظومه خوشید ی می گذرد، هزارها میلیارد ذره کوچک در دنبال خود به جا می گذارد. وقتی زمین از این پسماندهای «سوییفت-تاتل» می گذرد ذرات دنباله دار در برخورد با جو زمین آتش می گیرند و تجزیه می شوند و نور تولید می کنند. به این شهابها برساوشی می گویند زیرا به نظر می رسد در آسمان از صورت فلکی برساوش (پرسئوس) می آیند.

Look Up! Stay up all night Aug 11-12 to see the #PerseidMeteorShower light up the night sky: https://t.co/JTQZXqpnbBpic.twitter.com/gu4Th8P7aa

— NASA (@NASA) August 2, 2016

زمین بیشتر از لبه پسماند سوییفت-تاتل می گذرد و در این زمانها بارش شهابی شدت کمتری دارد. اما گاهی گرانش مشتری شبکه عظیم پسماند گردوغبار را نزدیکتر می کِشد و زمین از میان این پسماندهای گردوغبار می گذرد که حاوی مواد بیشتر است. امسال یکی از آن سالهاست. کارشناسان ناسا و سازمانهای دیگر همرأی هستند که دست کم سه رشته از این پسماندها در مسیر برخورد با زمین قرار دارد.

بیل کوک می گوید: «به این فکر کنید که شهابهایی که امسال می بینید مربوط به گذر دنباله دار در صدها و شاید هزارها سال پیش است و قبل از این که خود را به جو زمین بزنند میلیاردها کیلومتر در فضا سفر کرده اند.»

There will be a gorgeous meteor shower this week #PerseidMeteorShowerhttps://t.co/uWLuPFkw6Xpic.twitter.com/JkkrZ9mrnG

— Popular Science (@PopSci) August 8, 2016

چگونه می توان بارش شهابی را مشاهده کرد؟

برای رصد این بارش شهابی خیره کننده نیاز به تجهیزات مخصوص مثل تلسکوپ یا دوربین نیست. بهترین زمان برای دیدن شهابها از ساعت ۱۱ شب یا نیمه شب به بعد است. این مواقع ممکن است بیش از صد شهاب در هر ساعت ببینید.

شهابهای ضعیف را در خارج از شهر و دور از نورهای شهری می توان دید.

بهترین جهت برای دیدن شهاب ها جهتی است که آسمان تاریک تر است که احتمالا مستقیماً بالای سر شماست. چشمانتان را از نور شدید دور نگه دارید و به چشمانتان بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فرصت دهید تا به تاریکی عادت کند. دراز بکشید و به آسمان خیره شوید.

شهابهای برساووشی برای عکاسی دیجیتال ایده آل است. دوربین خود را روی سه پایه نصب کنید و بهتر است اگر لنز زاویه باز داشته باشید. دریچه دوربین (شاتر) را مدت ده تا ۱۵ ثانیه باز نگه دارید (اگر محیط تاریکتر باشد می توان شاتر را مدت طولانی تری باز نگه داشت). اگر بخت یارتان باشد باید بتوانید تصویری از یک یا دو شهاب برساووشی به دست آورید که سرتاسر تصویر را می پیماید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطوط درخشان در آسمان شب؛ استرالیا شهاب باران شد

دانشمندان جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن آغاز کردند

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟