سودان جنوبی؛ یکسال پس از توافقنامه صلح

سودان جنوبی؛ یکسال پس از توافقنامه صلح
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با وجود گذشت یکسال از امضای تواقفنامه صلح، تنش ها بار دیگر میان طرفهای درگیر در سودان جنوبی افزایش یافته است.

آگهی

با وجود گذشت یکسال از امضای تواقفنامه صلح، تنش ها بار دیگر میان طرفهای درگیر در سودان جنوبی افزایش یافته است.

در یک سوی این درگیری ارتش وفادار به سالواکییر مایاردیت، رئیس جمهوری سودان جنوبی و در سوی دیگر شبه نظامیان شورشی طرفدار ریک ماچار، معاون سابق رئیس جمهوری قرار دارند.

توافقنامه صلح تحت فشار جامعه بین المللی امضا شد و هر دو سوی درگیری با برگزاری انتخابات، تشکیل دولت انتقالی و در نهایت ایجاد دولت وحدت ملی موافقت کردند.

اما طی یکماه اخیر بار دیگر جوبا، پایتخت این کشور به صحنه درگیری میان دو طرف تبدیل شده است. درگیری هایی مرگبار و با سلاح های سنگین که بیش از ۳۰۰ کشته بر جای گذاشته و ترس از آغاز دوباره جنگ داخلی را افزایش داده است.

پیش از این، در جریان جنگ داخلی که از دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی به دلیل رقابتهای قومی و مبارزه بر سر قدرت آغاز شد، بین ۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر کشته شدند. در آن زمان رئیس جمهوری سودان جنوبی، معاونش را به تلاش برای کودتا متهم کرده بود.

این خشونتها تا کنون ۲.۵ میلیون آواره نیز بر جای گذاشته است. بخش عمده آواره ها به اتیوپی رفته اند. تنها در منطقه مرزی گامبلای کشور اتیوپی، به بیش از ۲۷۰ هزار آواره پناه داده شده است. بیش از ۵۲ هزار آواره به اوگاندا پناه برده اند. کنیا و سودان نیز از ورود هزاران پناهجو در یکماه گذشته خبر داده اند.

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد تنها در یکماه اخیر ۶۰ هزار نفر از سودان جنوبی فرار کرده اند. به این ترتیب شمار آوارگان سودان جنوبی در کشورهای همسایه از دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی به ۹۰۰ هزار نفر می رسد.

سودان جنوبی پس از جنگی ۲۰ ساله با کشور سودان، سرانجام در سال ۲۰۱۱ میلادی استقلال خود را به دست آورد اما پس از آن درگیر جنگی داخلی مرگبار شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۱۲ اوت سال ۲۰۱۶ میلادی (۲۲ مرداد ۱۳۹۵) استقرار ۴ هزار نفر دیگر از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در سودان جنوبی را تصویب کرد. ماموریت آنها برقراری آرامش در جوبا و کمک به ۱۲ هزار نیروی حافظ صلحی است که پیشتر در این کشور مستقر شده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونیسف: از سال ۲۰۱۶ اندام جنسی ۳۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان مثله شده‌ است

دانشمندان رمز و راز یکی از بزرگ‌ترین تلماسه‌های کره زمین را کشف کردند‌

شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد