نگاه دولت ترکیه به گفتگوهای صلح در این کشور

نگاه دولت ترکیه به گفتگوهای صلح در این کشور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حملات مرگبار در جنوب شرق ترکیه در شهرهای الازیغ و وان، بار دیگر موضوع از سر گیری گفتگوهای صلح میان دولت ترکیه و سازمان های مخالف کرد را در هاله ای از ابهام قرار داده…

آگهی

حملات مرگبار در جنوب شرق ترکیه در شهرهای الازیغ و وان، بار دیگر موضوع از سر گیری گفتگوهای صلح میان دولت ترکیه و سازمان های مخالف کرد را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

اما سرنوشت گفتگوهای صلح چه خواهد شد و با توجه به حوادث اخیر در ترکیه آیا امکان از سر گیری آن وجود دارد؟

برای پاسخ دادن به این پرسش نگاهی به رفتار دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر خواهیم انداخت.

پس از اقدام به کودتا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از همه رهبران سیاسی دعوت کرد که به کاخ ریاست جمهوری بروند؛ رهبرانی از جمله کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق و دولت باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی. اما در میان دعوت شدگان، نام صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ها که مدافع کردها است، وجود نداشت.

در هفتم ماه اوت در زمان برگزاری تجمع بزرگی به نام «دموکراسی و ادای احترام به شهدا» نیز رئیس جمهوری ترکیه یک بار دیگر با حضور صلاح الدین دمیرتاش مخالفت کرد.

آقای اردوغان در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «من با گروههایی می توانم نشست داشته باشم که به چهار اصل احترام می گذارند: یک کشور، یک مردم، یک دولت و یک پرچم. خط قرمز من ملاقات با کسانی است که به ترور روی می آورند و در آن شرکت می کنند.»

این در حالی است که صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ها و طرفدار کردها، هنوز به ادامه روند صلح باور دارد.

او می گوید: «توصیف افرادی که در روند صلح شرکت کرده اند به شیطان، آنهم پس از متوقف کردن گفتگوهای صلح، جدا کردن آنها از جامعه و توصیف آنها به عنوان دشمن برای هیچکس خوب نیست. اما این کاری است که آنها در تلاشند در قبال ما انجام دهند. ما هم در آن روز درست عمل کردیم و هم امروز می خواهیم که کار درستی انجام دهیم و اگر فردا دوباره گفتگوهای صلح آغاز شود، ما دوباره در این زمینه وارد عمل خواهیم شد.»

گفتگوهای صلح اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد اما سال گذشته پس از انتخابات عمومی ترکیه در اول نوامبر به حالت تعلیق درآمد و اکنون بسیار سخت است که بتوان پیش بینی کرد وضعیت کنونی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجارهای ترکیه بیش از ده قربانی گرفت

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد